Bijtend zuur van elko (Toestel of techniek)

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 06-05-2014, 18:41 (3860 dagen geleden)

Hallo .... ben bezig met een oude autoradio (Continental Edison uit Citroen DS19), bleek een onderbreking te zitten in de laatste mf-trafo .... de oorzaak van de onderbreking was snel gevonden, deze lekkende condensator:

[image]

Hier zie je waar de witte smeurie onder het mf-trafootje zit:

[image]

Gelukkig zat de onderbreking in de AM-trafo zodat, na doorverbinden, de FM toch terug werkt.
Mijn vraag is nu: bestaat er een product dat ik op de print zou kunnen spuiten om het zuur uit de elko te neutraliseren want ik vrees dat er anders binnen onafzienbare tijd ook een onderbreking gaat komen in een van de omliggende trafootjes.

Groeten .... Hugo Sneyers

Bijtend zuur van elko

door soundman2 @, Wouw, 06-05-2014, 19:58 (3860 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Gewijzigd door soundman2, 06-05-2014, 20:27

Het zuur is al verdroogd. Het snelste werkt, als je de onderdelen rond de spoel en de spoel zelf met een tinzuiger verwijdert en de print wast met een sopje of spiritus. Laat de print goed drogen. Het spoeltje is nog wel te herstellen, door het blikje te verwijderen en aan de pootjes dunne draadjes te solderen (uit een snoer bijv,) Soldeer de uitloper(s) vast aan de nieuwe draadjes en vouw ze weg, dat de kern weer past. Zet de onderdelen weer terug.
Op dezelfde manier heb ik een print van Bose gerepareerd en daar zaten wel 30 of meer lekkende elco's op.
Soundman2

Bijtend zuur van elko

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 08-05-2014, 10:25 (3859 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk ..... ik heb het trafootje uitgesoldeerd en dat zag er niet zo goed uit:

[image]

Er bleken 4 van de 5 draadjes doorgevreten te zijn.
Na veel priegelwerk dan toch de draadjes opnieuw kunnen aansluiten, het moeilijkste was nog om de draadjes te kunnen zien, met een loep ging niet, dan met een microscoop geprobeerd maar dat was een ramp want als je het voorwerp naar links verschuift gaat het beeld in de microscoop naar rechts, probeer dan maar eens iets te solderen !
Uiteindelijk 2 brillen achter elkaar op mijn neus gezet en toen kon ik de draadjes duidelijk zien.

[image]

Daarna de draadjes nog vastgezet met het lijmpistool, de afscherming ging wel niet meer over het trafootje maar de radio werkt nu toch terug om AM, dus alles OK.

Bijtend zuur van elko

door Sietze Osinga @, Koekange, 08-05-2014, 11:19 (3858 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Dag Hugo.Kompliment voor je doorzettingsvermogen!Fijn dat de radio weer speelt.
Zal wel een raar gezicht zijn geweest zo met twee brillen op je neus.:-D
Groeten,
Sietze.

Bijtend zuur van elko

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 08-05-2014, 12:10 (3858 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Zal wel een raar gezicht zijn geweest zo met twee brillen op je neus.:-D
Groeten,
Sietze.

Valt best nog mee vind ik .... even een 'selfie' gemaakt:

[image]

Om te lezen heb ik een leesbril van +2 nodig, om aan kleine spullen te werken gebruik ik er meestal een van +3 maar voor hele kleine dingen moet ik ze dus beiden opzetten, ik denk dat je de getallen dan gewoon kan optellen dus zal het +5 zijn.

Bijtend zuur van elko

door Sietze Osinga @, Koekange, 08-05-2014, 13:26 (3858 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Inderdaad Hugo,valt reuze mee.Fijn om een gezicht bij een verhaal te zien.
Groeten,
Sietze.

Bijtend zuur van elko

door soundman2 @, Wouw, 08-05-2014, 11:48 (3858 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hallo Henk ..... ik heb het trafootje uitgesoldeerd en dat zag er niet zo goed uit:

[image]

Er bleken 4 van de 5 draadjes doorgevreten te zijn.
Na veel priegelwerk dan toch de draadjes opnieuw kunnen aansluiten, het moeilijkste was nog om de draadjes te kunnen zien, met een loep ging niet, dan met een microscoop geprobeerd maar dat was een ramp want als je het voorwerp naar links verschuift gaat het beeld in de microscoop naar rechts, probeer dan maar eens iets te solderen !
Uiteindelijk 2 brillen achter elkaar op mijn neus gezet en toen kon ik de draadjes duidelijk zien.

[image]

Daarna de draadjes nog vastgezet met het lijmpistool, de afscherming ging wel niet meer over het trafootje maar de radio werkt nu toch terug om AM, dus alles OK.

Mooi staaltje microchirurgie, zo zie je maar dat niet meteen alles hopeloos verloren is.
Er was nog een tweede alternatief, dat ik niet genoemd heb, gewoon overwikkelen. Dat is door de bouw van het geheel wel wat lastiger, omdat het ferrietkerntje tamelijk fragiel is.
Ik waardeer zulke werkjes wel. De doorzetter wint.
Vaak geldt dat ook voor defecte trafo's in radiotoestellen. Voor zover de kern uit elkaar kan, is het een kwestie van namaken.
Wellicht vindt je nog eens zo'n spoel..

Soundman2