Philips Pionier (Toestel of techniek)

door Pieter Vos @, 07-05-2014, 11:16 (3859 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Hallo Hugo,

Doorgaand op de discussie die wij eerder voerden, heb ik een vraag die ik nu ook via het forum wil stellen.
Wat zou het voordeel kunnen zijn om deze ringantenne te gebruiken boven de antennespoel met ferrietstaaf? (zie foto)
Was de ontvangst daarmee dan beter?

Ik vraag dat omdat aan die antennespoel toch ook nog een flinke draadantenne nodig was voor een goede ontvangst.

Groeten, Fons

Een flinke raam antenne vangt nu eenmaal beduidend meer signaal op dan een ferriet antenne. Zelf heb ik een raam antenne met een diameter van 90 centimeter. Ik heb op de spoel een aftak gemaakt op 1/7 van het winding aantal. Daarop heb ik een germanium punt contact diode aangesloten (bijvoorbeeld OA79). De raam antenne, samen met een afstem condensator, werkt nu tevens als kristal ontvanger. Ik kan er sterke c.q. nabije zenders in een 800 ohm luidspreker zacht hoorbaar maken. Dat wil zeggen: de luidspreker speelt louter op de door de raam antenne opgevangen HF energie, zonder versterker. Dit lukt echt niet met een gebruikelijke ferriet antenne, zoals ook toegepast in de Pionier junior radio's.

Nu is de ring antenne van de aangepaste Pionier III duidelijk kleiner dan mijn raam antenne. Maar de Pionier III heeft een audio versterker met drie trappen. Zodoende lijkt mij het aannemelijk dat de betreffende Pionier III zonder externe draad antenne sterkere dan wel nabij gelegen radiozenders voldoende luid kan ontvangen.

groet, Pieter.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks