vakantie foto (Toestel of techniek)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 07-05-2014, 18:29 (3861 dagen geleden)

Op vakantie in Portugal geweest en ook daar kreeg het radio virus mij (bijna) weer te pakken. Gezien de beperking in bagage heb ik het toestel laten staan:

[image]

Toch een bijzonder apparaat; alles in een attaché koffer en het deksel in twee delen met daarin de luidsprekers. Erg bijzonder! Voor het geld hoefde ik het niet te laten (15 euro), maar hoe krijg je het mee....... Ik had het nog nooit eerder gezien!

Wie wel?

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

vakantie foto

door Paul Brouwer @, Haarlem, 07-05-2014, 19:11 (3861 dagen geleden) @ Leo Snoeren

In 1968/69 werd zo'n toestel (koffertje) voor het eerst getoond door Willen Duijs is zijn programma Voor de vuist weg. Tot in 1970/71 heb ik ze nog bij V&D gezien. Daarna nooit meer.

Groeten,
Paul

--
[image]

vakantie foto

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 07-05-2014, 19:18 (3861 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Grappig dat jij het ding herkend Paul, ik had het nog nooit gezien. Kwalitatief zal het niet veel voorstellen, maar toch grappig. En typisch dat ze, ondanks verkoop in Nederland, hier nooit getoond worden. Of het is natuurlijk geen verzamelobject....

Maar wel leuk! Overigens vond ik het ding op een rommelmarkt in Esposende, Noord Portugal. Plano's stonden er ook genoeg, in diverse staten van ontbinding en ook nog wat Greatz en Nordmende spul. Nou ja, ik was op vakantie heb heb het laten staan......

De markt voor tweede hands elpees lijkt daar beter dan hier: gemiddels 7,50 euro voor een elpee......

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

vakantie foto

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-05-2014, 19:58 (3861 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Enig idee welk merk het was?

Overigens zijn veel radio's en TV's uit minstens de jaren '60 t/m '80, ook of vooral van grotere merken als Philips en ITT, daar lokaal geproduceerd en verkocht. Je kan dus interessante collector's items scoren die hooguit lijken op wat hier te vinden is maar toch net even anders zijn. Ook was er kennelijk veel handel tussen Spanje en Portugal.

vakantie foto

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 08-05-2014, 04:57 (3861 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Nee, het merk heb ik niet naar gekeken, geen idee. Maar het ding zag er erg leuk uit en ik dacht " ik maak er een foto van". Ik was benieuwd of er, hier in nederland ook exemplaren van bekend waren...

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

vakantie foto

door Dominic @, Breda, 08-05-2014, 06:52 (3861 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Dominic, 08-05-2014, 06:55

Een paar jaar geleden stond dit apparaat ook op Ebay. Als ik me niet vergis was het een Sanyo maar ik houd even een slag om de arm. Ging toen weg voor 130 euro in niet werkende staat.

Ik kijk even of ik de advertentie nog kan vinden.

vakantie foto

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 08-05-2014, 07:12 (3861 dagen geleden) @ Dominic
Gewijzigd door ElektroNick, 08-05-2014, 07:19

Ik kwam gisteren op 2dehands.be een soortgelijk apparaat tegen. Ook van Sanyo.
Ziehier de link: http://www.2dehands.be/verzamelen/overige-verzamelstukken/radio/sanyo-draagbaar-muziek-instalatie...

Op internet vond ik nog twee brochures uit de jaren 70 waarin ook van die koffermodellen van Sanyo staan. Het model dat jij in Portugal hebt gezien lijkt er erg op, maar is toch nog verschillend.

[image]

[image]

Groeten,

Nick

vakantie foto

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 13-05-2014, 11:58 (3856 dagen geleden) @ ElektroNick

Uit de jaren 70 is die folder, en dan staat er toch nog in de beschrijving:

Prise pour adapteur FM stereo

Dus er zat geen stereodecoder in?
Terwijl er wel stereo platenspeler, cassette en versterker aanwezig zijn.
Dat lijkt wel terug naar de buizenradios van de vroege jaren zestig.
Waarom was dat niet ingebouwd, er waren toch geen verschillende stereo-standaarden toen?
Degenen die zo'n apparaat hebben, kunnen die kijken of er een decoder in of bij zit?

Ik heb een Hitachi KH1002R portable (uit 1964) met decoderuitgang.
Maar dit toestelletje heeft natuurlijk geen dubbele uitgangsversterker,
dus voor stereo luisteren moet je sowieso externe apparatuur hebben.

vakantie foto

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 13-05-2014, 13:29 (3855 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door ElektroNick, 13-05-2014, 13:33

Uit de jaren 70 is die folder, en dan staat er toch nog in de beschrijving:

Prise pour adapteur FM stereo

Dus er zat geen stereodecoder in?
Terwijl er wel stereo platenspeler, cassette en versterker aanwezig zijn.
Dat lijkt wel terug naar de buizenradios van de vroege jaren zestig.
Waarom was dat niet ingebouwd, er waren toch geen verschillende stereo-standaarden toen?
Degenen die zo'n apparaat hebben, kunnen die kijken of er een decoder in of bij zit?

Ik heb een Hitachi KH1002R portable (uit 1964) met decoderuitgang.
Maar dit toestelletje heeft natuurlijk geen dubbele uitgangsversterker,
dus voor stereo luisteren moet je sowieso externe apparatuur hebben.

Inderdaad zit er géén FM stereodecoder in dit toestel.
Toch wel opmerkelijk gezien de cassette en platenspeler wel stereocomponenten zijn.

Hieronder nog een knipsel uit een Sanyo folder. Hier staat duidelijk vermeld: FM stereo with optional "stereocast".

[image]

Blijkbaar had je voor stereo-ontvangst dus onderstaand apparaatje nodig:

[image]

Groetjes,

Nick

vakantie foto

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 13-05-2014, 14:53 (3855 dagen geleden) @ ElektroNick

Wow, een foto, het opzetstuk bestaat dus echt!
Ik zie er twee tweepolige stekkertjes aan.
Op de foto's van de koffers zie ik ook wel plekjes waar die in passen.

Maar ik zou verwachten: massa, stereo in, L uit, R uit, voeding,
dus vijf verbindingen.
Dat gekke ding zal toch geen ingebouwd batterijtje hebben?
Of is de voeding gecombineerd met signaalingang?

vakantie foto

door kris ⌂ @, Gent, België, 13-05-2014, 23:24 (3855 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Het is niet ongewoon dat PU en cassette stereo zijn en de tuner niet, ook niet in het transistortijdperk.

Het drukt de kostprijs van het toestel, en begin jaren 70 waren veel zenders nog mono.
Ik heb als kleine jongen jaren zitten wachten op het voor het eerst oplichten van het stereolampje in onze toenmalige receiver....

groeten

Kris

vakantie foto

door Ed van der Weele † @, Zeist, 13-05-2014, 23:57 (3855 dagen geleden) @ kris

Het drukt de kostprijs van het toestel, en begin jaren 70 waren veel zenders nog mono.

Persoonlijk vind ik stereo alleen van belang als je er heel bewust naar luistert en er speciaal - op de juiste plek - voor gaat zitten.
Op de momenten dat je wel naar naar de muziek luistert maar met andere dingen bezig bent is stereo veel minder belangrijk.
Nu speelt iemand een pianoconcert van Schubert en wordt begeleid door een viool, maar ik zit in een aangrenzende kamer.
Dan maakt het me niet uit of het in stereo of in mono wordt uitgezonden. Dat kan ik toch niet horen.

vakantie foto

door ruudtx @, Utrecht, 14-05-2014, 15:35 (3854 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

En dan hebben we het maar niet over de gesproken woord zenders R1 en BNR in stereo.
Als er echt schaarstse is op de FM, zoals de overheid beweert, dan zouden deze naar de AM verwezen moeten worden (maar dan wel beter processen dan R5).
Commerciele redenen, ook bij de NPO, houden dat tegen.

vakantie foto

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-05-2014, 21:38 (3854 dagen geleden) @ ruudtx

En dan hebben we het maar niet over de gesproken woord zenders R1 en BNR in stereo.
Als er echt schaarstse is op de FM, zoals de overheid beweert, dan zouden deze naar de AM verwezen moeten worden (maar dan wel beter processen dan R5).
Commerciele redenen, ook bij de NPO, houden dat tegen.

Als ik de baas van BNR was zou ik maar wat graag op de AM gaan zitten, bereik is immers van commercieel belang.

vakantie foto

door ruudtx @, Utrecht, 15-05-2014, 15:58 (3853 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maar helaas luistert bijna niemand meer naar de MG, daar kwamen ze een tijd geleden al achter toen ze op 1395 zaten.
Media buroos met vooral jonge medewerkers verkopen geen reclame op MG zenders, ze weten niet wat dat is.

Was er echter een tijdig een goed en doelmatig beleid geweest dan was de belangstelling voor AM nu veel groter geweest.

vakantie foto

door ruudtx @, Utrecht, 08-05-2014, 16:58 (3860 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Als handbagage?

vakantie foto

door Peter1952 @, Almere, 08-05-2014, 17:32 (3860 dagen geleden) @ ruudtx

Grappig! De G2612 heb ik al jaren in mijn bezit, gekocht hier in Almere bij een kringloopwinkel. Volledig functioneel, echter ontbreken helaas alle klepjes.
Kwaliteit valt best mee. Ongeveer op het niveau van een goede transistor portable.

Het merk is inderdaad Sanyo en daar heb ik wel van dit soort toestelletjes van gezien.

Groeten,
Peter

vakantie foto

door RR1957, 08-05-2014, 17:51 (3860 dagen geleden) @ ruudtx

Dat gaat tegenwoordig helaas niet meer op.
Een vriend van mij nam in zijn handbagage begin dit jaar een Philips platenspeler
mee als handbagage. Hij moest hem bijna slopen bij de bagage controle (waar je
tegenwoordig je buitenkleding en je schoenen bij uit moet doen en in enge
appraten moet staan en lopen) omdat men het apparaat (inwendig) niet vertrouwde.
Met overredingskracht en vanwege het feit dat er filevorming ontstond van andere
reizigers die gevisiteerd moesten worden mocht hij er dan toch mee doorlopen,
maar moest hem wel opnieuw in elkaar zetten en de verpakking herstellen.

vakantie foto

door ruudtx @, Utrecht, 09-05-2014, 16:10 (3859 dagen geleden) @ RR1957

Wel begrijpelijk.
De Lockerbie bom zat in een draagbare radio, met een ontsteking van MEBO, hetzelfde Zwitserse bedrijf dat RNI voor onze kust had.