Reparatie voeding spectrumanalyzer tektronix 496 (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 07-05-2014, 20:18 (3859 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Eindelijk de spectrumanalyzer van Tektronix type 496 is nu geheel klaar en afgeregeld.

[image]

Ik had al eerder op het forum een verslag gezet over de reparatie van het digitale verticale geheugen. Eigenlijk was de spectrumanalyzer na deze reparatie goed bruikbaar. Alleen de tekst op het scherm stond te wiebelen. Op internet is veel documentatie te vinden over deze analyzer. Er was zelfs een soort reparatie note, gemaakt door een hobbyist, waarin de meest voorkomende defecten staan beschreven.

Ook werd er iets beschreven over het instabiel zijn van de tekst. De oorzaak waren meestal verlopen hoogspannings-elco’s in de geschakelde voeding. Dit zijn elco’s van 3,3 uF /350 Volt. Omdat de voeding geschakeld is was het aangeraden om types te nemen met een lage ESR waarde.

Om te controleren of de elco’s slecht waren kon je de rimpel en de spanning meten. Beide waren bij mijn apparaat niet goed.

Het was best nog lastig om aan de juiste elco’s te komen. Bij de bekende zaken waren wel elco’s van 3,3uF/350 Volt te koop. Maar dan waren de afmeting niet goed of het waren geen LOW ESR type. Gelukkig kon een mede hobbyist deze voor mij via zijn zaak bij een groothandel wel kopen.

De voeding zit geheel opgesloten in blik en je moet er veel voor demonteren om er bij te komen.

[image]

Bij het vervangen van de hoogspannings- elco’s zag je dat de overige elco’s ook nooit vervangen waren.
Stel nu dat na het in elkaar zetten er één van de overige elco’s defect zou gaan. Dat zou toch jammer zijn omdat het apparaat nu open is. Deze gedachte is niet zo gek omdat het apparaat ouder is dan 28 jaar.

Dus uiteindelijk maar besloten om alle elco’s in de voeding te vervangen. Totaal waren dit er 24 stuks.

[image]

Deze elco’s hadden allemaal een spanning van maximaal 25 V en waren wel makkelijk te koop met een lage ESR waarden.

Per elco heb ik wel 10 keer gekeken of de polariteit en de waarde goed was. Ook na de totale montage nogmaals alle elco’s weer gecontroleerd op juiste aansluiting/waarde.

Je weet het dan eigenlijk zeker dat alles goed zit, maar pas na een volledige montage van de voeding kan je dan zien of het apparaat ook weer werkt.

Eigenlijk gebruik je dan de analyzer als proef object. Dat is toch een beetje eng. Daarom heb ik een volledige dummy belasting gemaakt inclusief sense-draden die normaal in de analyzer de spanningen controleert.
De voeding heeft de volgende spanningen:
(9V/2A), (-7V/0,4A), (-5V/0,2A),(+5V/4A),(+15V/2A),
(-15V1,8A),(+17V/1A),(+100V/0,06A ),(+300V/0,015A).

Per spanning is aan de hand van de toegestane stroom een belastingsweerstand aangebracht. Ook de aarde zijn verdeeld via een bepaald systeem.

[image]

Deze dummy belasting moet via een 2*20 pens connector verbonden worden met de voeding Helaas (na oproep op dit forum) had niemand een dergelijke copnnector.
Door een HP-extender
[image]
door midden te zagen en de “male” connector te verwijderen waren er genoeg contacten. Het geheel is met een strook weer aan elkaar gelijmd.

[image]
Nu kwam het spannende moment . De netspanning er op

[image]
en ja hoor alle spanningen waren aanwezig. Ook de spanningen die eerst buiten de specificatie waren zijn nu goed en rimpel vrij.

Na het in elkaar zetten van de analyzer was het resultaat wel iets beter. De tekst is niet totaal stil. Maar op internet stond ook dat bij dit apparaat de tekststabiliteit niet optimaal was.

Misschien zie ik nog eens het zelfde spectrumanalyzer ergens werken zodat je kunt vergelijken of dit inderdaad een eigenschap is van dit type.

In ieder geval is er verbetering en zijn de voedingsspanningen nu volgens specificatie en kan de voeding weer jaren mee.
Door de veranderde voedingsspanning moesten er nog wel een paar afregelingen uitgevoerd worden.

Met vriendelijke groet,

Loek

Reparatie voeding spectrumanalyzer tektronix 496

door Ed van der Weele † @, Zeist, 07-05-2014, 20:39 (3859 dagen geleden) @ loek

Dat is een flinke klus geweest. Mijn complimenten!

Altijd leuk om verslagen over reparaties van gecompliceerde meetinstrumenten te lezen.

door r2d2 † @, Sittard-Geleen, 07-05-2014, 21:03 (3859 dagen geleden) @ loek

Je bent de rookbommetjes vergeten........

Deze op de voorgrond:

http://members.home.nl/baltusg/caps2.jpg

Ik tel er zo zes. X en Y caps. Die gaan een keer plof zeggen....

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-05-2014, 10:37 (3859 dagen geleden) @ r2d2 †

Sluit ik me bij aan, was het tweede dat me opviel toen ik de foto zag.

Het eerste dat me opviel was dat het een mooi opgebouwd ding is, en zeker de moeite van de nette reparatie met de juiste onderdelen waard die er nu in is gestoken!

door loek @, Exloo (Drenthe), 08-05-2014, 16:46 (3858 dagen geleden) @ r2d2 †

Hallo r2d2,

Ik ben deze condensatoren niet vergeten te vervangen. Ik heb ze bewust laten zitten. Uit alle documentatie die ik gelezen heb over dit apparaat en dan speciaal gericht op alle defecten, zijn deze onderdelen niet genoemd als zwak of vaak defect gingen.

Bijvoorbeeld van de twee grote beker elco's werd zelfs de opmerking gemaakt dat deze zelden of nooit defect zijn aangetroffen.

Je moet een keer stoppen met vervangen, immers alles is oud en kan defect gaan.
De praktijk zal het mij gaan leren of het de juiste beslissing was.

Met vriendelijke groet,

Loek

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-05-2014, 01:57 (3858 dagen geleden) @ loek

Los van de defecten die voor dit apparaat vaak voorkomen, zijn deze condensatoren zonder meer berucht in alle andere apparaten waar ze inzitten. Er zijn er zo nu en dan tussen die het 40 jaar uithouden, maar over het algemeen zijn ze meer te vergelijken met WIMA-dropjes dan met teerknollen. Als je ze niet vervangt, kijk dan op zijn minst even of ze haarscheurtjes in het gietwerk vertonen. Zo nee, dan heb je kans dat ze het nog wel even uithouden (maar geen garantie). Zo ja, dan levert het gegarandeerd een keer een flinke rookkolom boven je spectrumanalyzer op.

door soundman2 @, Wouw, 10-05-2014, 08:58 (3857 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Los van de defecten die voor dit apparaat vaak voorkomen, zijn deze condensatoren zonder meer berucht in alle andere apparaten waar ze inzitten. Er zijn er zo nu en dan tussen die het 40 jaar uithouden, maar over het algemeen zijn ze meer te vergelijken met WIMA-dropjes dan met teerknollen. Als je ze niet vervangt, kijk dan op zijn minst even of ze haarscheurtjes in het gietwerk vertonen. Zo nee, dan heb je kans dat ze het nog wel even uithouden (maar geen garantie). Zo ja, dan levert het gegarandeerd een keer een flinke rookkolom boven je spectrumanalyzer op.

Bij mij lagen gewoon RC combinaties nieuw in het bakje en die hadden al de beruchte krimpscheurtjes............

Soundman2

door r2d2 † @, Sittard-Geleen, 09-05-2014, 16:50 (3857 dagen geleden) @ loek

Ik heb al rookwolken gezien van die dingen. Als je toch bezig bent kan je ze beter vervangen. Al heb ik zelf ook nog spullen staan met die dingen er in.
Maar ook al vaak vervangen (Tek scopes).

Het grappige is dat er dan veel rook uit komt, terwijl het apparaat zelf vrolijk doorwerkt. Maar hier zitten er meteen 6 in, dan wordt de kans weer wat groter :-D