Lekke elco's (Toestel of techniek)

door jan-p800, 23-05-2014, 14:06 (3846 dagen geleden)

Ik heb een Sony ICF-SW7600 gekregen, deze was defect.
Na zoeken op internet blijk dat in deze radio's kennelijk slechte elco's gebruikt zijn.
Het zijn ronde SMD elco's, en deze zijn lek. Niet elektrisch, maar er loopt smurrie uit.
De elco's zijn wel te vervangen. Echter er is ook van deze smurrie onder het audio IC gelopen. Omdat dit IC moeilijk te verwijderen is, is mijn vraag of er een manier om toch deze smurrie te verwijderen of deze te neutraliseren.
Een en ander ziet er nog wel schoon uit, lijkt nog niet geoxydeerd.
Ik hoop dat iemand een oplossing weet.

Groeten,
Jan

Lekke elco's

door soundman2 @, Wouw, 23-05-2014, 14:17 (3846 dagen geleden) @ jan-p800

Ik heb een Sony ICF-SW7600 gekregen, deze was defect.
Na zoeken op internet blijk dat in deze radio's kennelijk slechte elco's gebruikt zijn.
Het zijn ronde SMD elco's, en deze zijn lek. Niet elektrisch, maar er loopt smurrie uit.
De elco's zijn wel te vervangen. Echter er is ook van deze smurrie onder het audio IC gelopen. Omdat dit IC moeilijk te verwijderen is, is mijn vraag of er een manier om toch deze smurrie te verwijderen of deze te neutraliseren.
Een en ander ziet er nog wel schoon uit, lijkt nog niet geoxydeerd.
Ik hoop dat iemand een oplossing weet.

Groeten,
Jan

Als het over IC3 gaat, dan kun je dat eenvoudig van de print halen, omdat het een through-hole is.
Desoldeer eerst de twaalf pootjes met desoldeerlitze of een vacuum zuigertje (boutje)
Neem dan een niet te lichte soldeerbout, met een flinke warmte capaciteit en desoldeer om beurten de twee koelaansluitingen, terwijl je het ic met weinig kracht telkens links en rechts een beetje optilt. Daarna de print reinigen met een sopje van afwasmiddel, nabehandelen eventueel met spiritus, laten drogen op de cv en daarna het ic terugzetten. Dat is de meest zekere methode.

Soundman2

Lekke elco's

door Dominic @, Breda, 23-05-2014, 16:33 (3846 dagen geleden) @ soundman2

Liever reinigen met IPA en niet met spiritus, dit laat namelijk een residu achter.

Lekke elco's

door jan-p800, 23-05-2014, 16:57 (3846 dagen geleden) @ Dominic

Bedankt voor de reacties.
Ik ben bang voor het verwijderen van het IC, omdat mijn ervaringen zijn dat er toch altijd wel 1 of 2 potjes vast blijven zitten waardoor de print stuk gaat.
Bij vervanging knipte ik vroeger ook altijd de pootjes door met een klein kniptangetje en verwijderde dan 1 voor 1 de restanten uit de print.
Omdat het IC weer gebruikt moet worden durf ik dit hier niet te doen.

Jan

Lekke elco's

door soundman2 @, Wouw, 23-05-2014, 18:13 (3846 dagen geleden) @ jan-p800

Bedankt voor de reacties.
Ik ben bang voor het verwijderen van het IC, omdat mijn ervaringen zijn dat er toch altijd wel 1 of 2 potjes vast blijven zitten waardoor de print stuk gaat.
Bij vervanging knipte ik vroeger ook altijd de pootjes door met een klein kniptangetje en verwijderde dan 1 voor 1 de restanten uit de print.
Omdat het IC weer gebruikt moet worden durf ik dit hier niet te doen.

Jan

Dat geldt wel voor doorgemetalliseerde printen, maar consumer apparatuur heeft die meestal niet.
Ook daar is een oplossing voor.
Bij doorgemetalliseerde printen, de gaatjes schoonzuigen en inderdaad "plakt" het pootje dan weer vast aan de metallisering. Door het even opzij te drukken met de warme bout, komt het pootje los. De zijwand van het gat koelt meteen af en het pootje blijft los. Je kunt dat nog controleren met een pincet.

Dit is gewoon een tip van iemand die jaren op pro-basis heeft gerepareerd.
Veel mensen stoken de soldeerbout overigens veel te heet. Voor niet loodvrij soldeer is 350 graden voldoende. Verder gaf ik aan een bout te gebruiken met een behoorlijke warmte capaciteit, zodat die snel de benodigde warmte kan toevoeren.
Een te hoge temperatuur leidt met zekerheid tot een beschadigde print.

Soundman2

Lekke elco's

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-05-2014, 19:31 (3845 dagen geleden) @ soundman2

Juist

en ook even de Litze aan de IC zijde even langs de pootjes voor laatste beetje tin.
Met tip druk klein beetje tegen de pootjes richting IC komt de boel mooi los.

Tevens, gebruik GOEDE Litze.
Had laatst een type/merk en was geen doorkomen aan, wat een troep en ergernis.
Weer vertrouwde merk en flop als water werd tin weer fijn opgezogen.

Lekke elco's

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-05-2014, 21:36 (3845 dagen geleden) @ Maurice

Mijn vertrouwde merk is "Chemwik".

Lekke elco's

door Ed van der Weele † @, Zeist, 24-05-2014, 04:39 (3845 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Chemwick is inderdaad een heel goede desoldeerlitze.

Ik heb nog een rol merkloos liggen die totaal niet werkt.

Lekke elco's

door jan-p800, 24-05-2014, 12:17 (3845 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik ga toch maar proberen om het IC er uit te solderen.
Bedankt voor de info.
Jan

Lekke elco's

door Erik @, 27-05-2014, 15:51 (3842 dagen geleden) @ jan-p800
Gewijzigd door Erik, 27-05-2014, 15:52

Hoi,

Ik weet niet hoe dit IC eruitziet, maar er zijn soldeerpunten met het "model" van een DIL IC, zodat je alle pootjes gelijktijdig warm stookt, en je het IC zo uit de print kunt pakken,
Mischien is dat in deze situatie ook mogelijk :-)

Groeten,
Erik

[image]