Pionier III uitbreiding (Toestel of techniek)

door GottfriedJulius, 29-05-2014, 12:23 (3837 dagen geleden)

Ik vond in m'n archief een schema dat ik destijds van Philips kreeg tbv de Pionier III uitbreiding tot 2-kringsontvanger met HF versterking.
En daar was ik als Pionier bouwer blij mee. Experimenteren dus was toen het credo.

Het gaat hierbij.

Juul

[image]

Pionier III uitbreiding

door ruudtx @, Utrecht, 29-05-2014, 15:52 (3837 dagen geleden) @ GottfriedJulius

Interessant Juul, nooit geweten.
Zal behalve gevoeligheid, ook de selectiviteit verbeterd heben, want ik had een probleempje met mn Pioniertje op Aruba.
De populaire zenders Voz di Aruba en Radio Kelkboom zaten op resp 1320 en 1440 kHz en waren met een 1 kringertje niet goed uit elkaar te houden.

Maar het geluid van het dingetje was daar geweldig, de zenders waren kamerbreed, ik denk de hele 15 kHz audio.
Zelfs de klassieke muziek van R Victoria (rel) op 960 klonk geweldig.
En ik luisterde naar de Wereldomroep via TWR op Bonaire 800 kHz.
Ja lieve mensen, de sterkste zender van het Koninkrijk stond op Bonaire met 500 kW!!

Pionier III uitbreiding

door GottfriedJulius, 29-05-2014, 17:54 (3837 dagen geleden) @ ruudtx

Leuk Ruud,
Dus jij was ook zo'n "Pionier mannetje ?".Ik weet het nog goed, hij stond in m'n slaapkamer boven m'n hoofd op zo'n Tomado rekje.........."Those where the days".

Was m'n tweede radiootje. De eerste die ik van m'n vader kreeg was de Electron van AMROH. Gekocht bij Radio Gooiland in H'sum.
En daarna werd het de Pionier.
Maar ik heb er niks meer van. Wat heb ik daar spijt van.

Juul

Pionier III uitbreiding

door ruudtx @, Utrecht, 30-05-2014, 16:59 (3836 dagen geleden) @ GottfriedJulius

Ik heb t spul nog wel, zij het wat verspreid.
Het Pionier 1 tje kreeg ik van mn oom in '62 die een radiozaak had in Bergen NH.
Op mn 9e verjaardag, we waren net een half jaar even in Nederland.
Helaas is de zaak failliet gegaan. Fa Slooten, Stationsweg, Bergen.
In Schoorl hoorde ik Hilv 1 en....Veronica, maar zwak. Hilv 2 niet te vinden.

Op Aruba was dit speelgoed niet verkrijgbaar, de P 2 en 3 werden door familie opgestuurd.
De einttor AC 126 is kapotgegaan, die hadden ze daar gelukkig nog wel.
Het is allemaal ook weer teruggegaan naar NL.
Samen met een Blaupunkt Salvador tropen buizenradio, die je bijna nergens verder tegenkomt, collectors item?

Pionier III uitbreiding

door GottfriedJulius, 30-05-2014, 17:02 (3836 dagen geleden) @ ruudtx

Mooi verhaal Ruud.
Ik heb er niks meer van. En ik heb geen flauw idee meer wat er mee gebeurd is.

Bewaar het spul maar goed.
Ik wil trouwens wel eens zien wat je er nog van hebt.
De 30e aug. misschien?

Juul

Pionier III uitbreiding

door ruudtx @, Utrecht, 01-06-2014, 18:27 (3834 dagen geleden) @ GottfriedJulius

Nou, dat wort zoeken en graven.

Het Pioniertje is later als experimenteer toestel gebruikt, micr voorversterker, intercom, en ik had zelfs een lichtzender ontvanger ervan gemaakt door van zo'n zwarte germanium tor de verf eraf te halen.
Zender was een zaklantaren waarvan de lamp en batterij in serie met de uitgang van een buizenradio was geschakeld.
Kortom , allemaal niet meer erg origineel, maar ik zal eens zoeken.

Pionier III uitbreiding

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 02-06-2014, 07:05 (3834 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door Hugo Sneyers, 02-06-2014, 07:06

ik had zelfs een lichtzender ontvanger ervan gemaakt door van zo'n zwarte germanium tor de verf eraf te halen.
Zender was een zaklantaren waarvan de lamp en batterij in serie met de uitgang van een buizenradio was geschakeld.

Hallo Ruud ..... grappig om dit te lezen .... ik heb hetzelfde ooit gedaan om muziek te transporteren maar gebruikte als 'zender' een laserbuis die ik moduleerde, daarmee kon ik met gemak 100 meter overbruggen, echter waar ik niet aan gedacht had was, dat bij een regenbui de muziek gemengd werd door de regendruppels die vielen en dat gaf een geluid van poing .. poing .. poing..
en daarmee viel ook mijn plan in het water waar ik het wou voor gebruiken.

Groeten .... Hugo Sneyers

Pionier III uitbreiding

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 02-06-2014, 11:42 (3833 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

.... ik heb hetzelfde ooit gedaan om muziek te transporteren maar gebruikte als 'zender' een laserbuis die ik moduleerde....

Hallo Hugo,

Er heeft een dergelijk ontwerp (Luxa Vox) ooit in Radio Blan gestaan, ik meen in november 1961.
Kun je iets opmerken over het frequentiebereik van het signaal waarmee het licht werd gemoduleerd? Daar wordt in het artikel niet op in gegaan.
Groeten, Fons

Pionier III uitbreiding

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 02-06-2014, 15:21 (3833 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Hallo Fons .... ik stuur je straks een email, want dit heeft niets meer met de Pionier III te maken.

Groeten .... Hugo Sneyers

Pionier III uitbreiding

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 29-05-2014, 21:46 (3837 dagen geleden) @ GottfriedJulius

Hallo Gottfried,

Dat is interessant.:)
Hiervan was ik, als onvervalst Pionier-enthousiast, niet op de hoogte.
Ik heb het schema maar in m'n archief opgeslagen, want ik blijf op zoek naar bijzonderheden over deze bouwdoos.
Misschien loop ik ooit nog eens tegen een PP11 op en dan ga ik het bouwen.

Groeten, Fons

Pionier III uitbreiding

door harry @, Oisterwijk, 30-05-2014, 08:35 (3837 dagen geleden) @ GottfriedJulius
Gewijzigd door harry, 30-05-2014, 08:40

Hallo Gottfried,

Dit schema (niet dezelfde layout)staat in het boekje "uitbreidingen pionier III" van Philips. Dat heb ik een liggen. Het zijn 16 bladzijden met diverse extra mogelijkheden. Toonregeling, hogere voedingsspanning,tweekrings-ontvanger, super-ontvanger. Deze uitbreiding heb ik ook gebouwd en werkt perfect.

Groet Harry

Pionier III uitbreiding

door GottfriedJulius, 30-05-2014, 11:22 (3836 dagen geleden) @ harry

Dat klopt !

Maar deze kreeg ik jaren later toen ik op de afd. "bouwdozen" was in Eindhoven ivm een radio item.

En is toch leuk zo'n tekening?

Juul

Pionier III uitbreiding

door harry @, Oisterwijk, 30-05-2014, 19:35 (3836 dagen geleden) @ GottfriedJulius

Hallo Juul,

Jazeker is zo'n tekening leuk.
Een mooie herinnering.

Groet Harry

Pionier III uitbreiding

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 30-05-2014, 12:18 (3836 dagen geleden) @ harry

Dit schema (niet dezelfde layout)staat in het boekje "uitbreidingen pionier III" van Philips.

Hallo Harry,

Zo´n boekje heb ik nooit gezien, waar deze uitbreidingen in staan.
Is het mogelijk dat u dit boekje voor mij kunt kopiëren of scannen?
Ik zou zoiets graag bij mijn Pionierdocumentatie hebben.
De kosten daar komen we wel uit.

Vriendelijke groet, Fons

Pionier III uitbreiding

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 02-06-2014, 11:45 (3833 dagen geleden) @ harry

Hallo Harry,

Mocht je van plan zijn dit boekje 'Uitbreidingen van Pionier 3' te scannen, dan houd ik me zeer aanbevolen. Mocht het iets kosten dan hoor ik het graag van je.

Groeten,
Paul van der Mast
Ulvenhout

Pionier III uitbreiding

door GottfriedJulius, 02-06-2014, 12:53 (3833 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Ik weet nog dat ik het ergens van Internet heb gedownload.

Ik meen bij Hans Otten....

Juul

Pionier III uitbreiding

door Sjef vd Wiel @, Vlijmen, 02-06-2014, 18:55 (3833 dagen geleden) @ GottfriedJulius

hallo pionier vrienden

Hier http://www.hansotten.com/index.php?page=pionier-3 is veel info te vinden over de pionier en uitbreidingen

groet Sjef

Pionier III uitbreiding

door Marotick ⌂ @, Huizen, 30-05-2014, 10:16 (3837 dagen geleden) @ GottfriedJulius

Op dit moment wordt er een Pionier 3 aangeboden op marktplaats

Jack Marotick

Pionier III uitbreiding

door GottfriedJulius, 30-05-2014, 13:14 (3836 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door GottfriedJulius, 30-05-2014, 13:20

Mijn archief leverde de volgende "Pinonier" prijzen op ( guldens hé ).
Maar ja, dat was toen. ( toen de wereld nog overzichtelijker was )

Juul

[image]

[image]

[image]

[image]

Pionier III uitbreiding

door henkk56 @, 30-05-2014, 20:58 (3836 dagen geleden) @ GottfriedJulius

In 1965 werden de Pioneer bouwdoosjes blijkbaar uitverkocht,mijn oudste broers hadden rond die tijd alle 3 maar waren er niet echt in geinteresseerd en mocht ik
er mee knutselen.
Hadden ze er een beetje de pest in toen ik er een werkend radio'tje mee in elkaar geprutst had.:m:
Toch was het gewoon doen wat in de handleiding stond,maar wel een heel bijzondere herinnering.

Henk