diode als zekering ? (Toestel of techniek)

door Karelvds, 29-05-2014, 21:06 (3837 dagen geleden)

Betreft elektronische omvormer 220 V wisselspanning in en 430 V gelijkspanning uit bij 14 watt. Voor de gelijkrichting staat er (vermoedelijk) een diode in serie met bruggelijkrichting. Deze is defect. Mijn vraag: dient deze als zekering? Indien ja, welke diode kan ik hiervoor gebruiken.
groetjes,
Karel

diode als zekering ?

door Jinny, 29-05-2014, 21:27 (3837 dagen geleden) @ Karelvds

Lijkt mij vrij sterk dat het een diode is....
Dat haalt namelijk het effect van de brugcel onderuit...
Foto?
Is het niet een klein weerstandje of een smd zekering?

diode als zekering ?

door maarten van dijk @, 30-05-2014, 15:46 (3836 dagen geleden) @ Karelvds

Lijkt me sterk dat daar een diode voor is gebruikt. Het zou een pico-fuse kunnen zijn,wordt veel in lap-tops toegepast. Maar veel eerder denk ik dat het een zgn. smeltweerstand is.Deze weerstanden zitten veel in apparaten als KTV voedingsschakelingen.Door een speciale laag, die niet of slecht brandt, gaat de weerstand door.Maar, zoals gezegd, een foto is heel nuttig.En de diode brug ook maar vervangen....

suk6, Maarten van Dijk.

diode als zekering ?

door françois, 30-05-2014, 18:02 (3836 dagen geleden) @ Karelvds

Is misschien een weerstand van 0 ohm , werden in diverse toepassingen gebruikt.

diode als zekering ?

door Karelvds, 31-05-2014, 11:37 (3835 dagen geleden) @ françois
Gewijzigd door Karelvds, 31-05-2014, 11:38

Mijn eerste gedacht was een diode maar jullie reacties hebben me doen nadenken.
Het betreft het onderdeel rechts van de 4 diodes.
Indien dit als zekering werkt, kan ik dit vervangen door een andere zekering?
Door het wegvallen van een fase (heb drijfkracht) had ik op sommige stopcontacten 390 Volt. Desktop, klokradio en voeding van printer eveneens defect.
Bedankt voor reacties.
groetjes,

Karel

[image]

diode als zekering ?

door kris ⌂ @, Gent, België, 31-05-2014, 11:54 (3835 dagen geleden) @ Karelvds

Het stond in serie schreef je, dan is het een glazen soldeerzekering,of een beveilingsweerstandje in glasbuis.

maar Als het parallel staat dan is het een overspanningsbeveiliging. die zien er gelijkaardig uit, en die meten altijd oneindig.

Als je zeker bent dat het in serie staat met de voeding, vervangen door een zekering.

bij twijfel,maak eens een foto van de printzijde, kunnen we de baantjes meevolgen.

groeten

Kris

diode als zekering ?

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 31-05-2014, 12:34 (3835 dagen geleden) @ Karelvds

Door het wegvallen van een fase (heb drijfkracht) had ik op sommige stopcontacten 390 Volt. Desktop, klokradio en voeding van printer eveneens defect.
Bedankt voor reacties.
groetjes,

Karel

Hallo Karel, dit doet eigenlijk niets ter zake maar .... zou het niet eerder komen door het wegvallen van de nul ipv een fase ?

Groeten .... Hugo Sneyers

diode als zekering ?

door françois, 31-05-2014, 17:42 (3835 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hugo dat klopt inderdaad heb dit ooit bij een klant voorgehad en vele toestellen waren defect .starter van bericht zegt niets van andere toestellen die defect zijn .Anders zou het wel verstandig zijn van de vijzen van alle automaten of zekeringen aan te draaien.
François

diode als zekering ?

door Karelvds, 31-05-2014, 19:12 (3835 dagen geleden) @ françois
Gewijzigd door Karelvds, 31-05-2014, 19:21

Alle hartelijk dank voor reactie. Weerom iets bijgeleerd.
Glazen buisje is rechtstreeks verbonden met net en gaat dan naar gelijkrichter, blijkbaar is dit dus een zekering.
Een losse draad van neuter (3 x 380 V en neuter) in zekeringkast was de oorzaak van het sneuvelen van 4 gebruikers.
Alle gebruikers in huis zijn verbonden tussen fase en neuter (220V).
Bij wegvallen van neuter (niet fase zoals eerst gemeld)kan het gebeuren dat twee werkende gebruikers in serie komen te staan.
De zwakste gebruiker van de twee sneuvelt dan, met het gekende gevolg voor mij.
groetjes,

Karel

diode als zekering ?

door kris ⌂ @, Gent, België, 31-05-2014, 23:10 (3835 dagen geleden) @ Karelvds

een onderbroken "neuter" is een typisch vaak voorkomend geval dat nooit zou mogen voorkomen.

over de neuter nog enige grappige opmerkingen.

We zitten hier op een NL forum, het begrip neuter is daar niet gekend, maar wel te begrjpen.
straffer: Toen mijn moeder enige jaren geleden met een onderbroken nulleider zat gaf ik haar de raad naar electrabel te bellen met de opmerking dat de neuter onderbroken was. De dame aan de andere kant vroeg ; "Neuter, wat is dat???"

en dan nog: als de neuter onderbreekt in het stuk dat valt onder de verantwoordelijkheid van de energiemaatschappij dan kan je een schadevergoeding vragen voor de defecte toestellen die hun oorzaak hier in vinden. (dat wou mijn moeder trouwens doen, aangezien in haar gval een onderbreking in de buitenlijn de oorzaak was)
een goede raad: begin niet aan een schadeclaim als het niet de moeite loont,tenzij je veel vrije tijd hebt.

groeten

Kris

diode als zekering ?

door Karelvds, 01-06-2014, 07:06 (3835 dagen geleden) @ kris

Kris,
Neuter (nulleider) is nog een begrip van tijdens mijn opleiding, lang geleden.
Schadevergoeding zal niet lukken vermits de losse draad in mijn zekeringkast was.
Ben al blij dat ikzelf de fout gevonden heb. Vind maar een electrieker die voor zo iets vlug komt.
Karel