Halfgeleidergids Philips 1963 (Toestel of techniek)

door GottfriedJulius, 30-05-2014, 17:50 (3838 dagen geleden)

Begin jaren 60 gaf Philips in een niet zo heel grote oplage een z.g. "Halfgeleidergids" uit.

De gids bevat alle zeer uitgebreide gegeven van alle halfgeleiders die door Philips toen op de markt werden gebracht en dus ook in heel veel radio's uit die tijd te vinden zijn.
Een erg mooie uitgave vind ik zelf.
Ik heb 'em inmiddels 50 jaar bewaard en diverse verhuizingen "achter mij aan gesleept".
Deze gids is uit het voorjaar van 1963.
Ik heb 'em voor mijzelf nu maar eens in hoge kwaliteit gescand en wil 'em jullie niet onthouden want wellicht heeft één van jullie hier nog wat aan.

Zo zag de voorkant eruit.

[image]

Ik heb er nog één de z.g. "tweede uitgave 1963".
Ook die moet ik nog scannen.

Ik ben wel benieuwd of jullie dit eigenlijk wel interessant vinden want anders ga ik mij de moeite van het uploaden besparen. Ik heb nl een z.g. "langzame" Internet verbinding.

Kortom een stukje "Hollands glorie" dat ook al niet meer kwa halfgeleiders bestaat helaas.......

Jullie kunnen de eerste gids via onderstaande link downloaden. Het bestand is in PDF en 70mB groot.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-INOHDMRAYDL3.pdf

Veel leesplezier!

Juul

Halfgeleidergids Philips 1963

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-05-2014, 18:04 (3838 dagen geleden) @ GottfriedJulius
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-05-2014, 18:06

Uitermate interessant! Hoewel ik een immer groeiende collectie (Philips) databoeken heb, waarvan ik in de meeste ook daadwerkelijk wel heb zitten bladeren, kende ik deze nog niet.

Overigens is Philips Semiconductors een van de afgestoten bedrijfsonderdelen die het tot nu toe nog redelijk redt (huidige naam NXP), en met 0 overnames/faillisementen/doorstarts/sluitingen duidelijk onder het gemiddelde zit van voormalig-Philipsbedrijven.

door GottfriedJulius, 30-05-2014, 18:42 (3838 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door GottfriedJulius, 30-05-2014, 19:31

Dag Maarten,

Fijn dat je het een aanwinst vindt. Doe ik het in ieder geval niet voor niks.
Volgens mij, ik schreef het al, was de oplage niet zo groot.
Volgens mij heb ik het destijds van m'n werk bij PTI -Huizen nh meegenomen. Ik werkte daar toen ik van school kwam. Het was daar een WalHalla voor de knutselaar en mensen zoals ik die in HF waren geïnteresseerd. Het was allemaal HF werk daar. En als zodanig heb ik nog heel veel van dat oude spul.
Maar na 2 jaar had ik daar wel gezien en ben als jonge jongen bij de radio terecht gekomen.....
En zendamateur geworden.
Ik ben doende om de 2e uitgave te scannen en zal ook die ter beschikking stellen. En ik heb nog een 3e uit 1966.
En ja die Databoeken had ik ook maar die zijn tijdens de zoveelste verhuizing in de kliko terecht gekomen.

Veel lees plezier.

Juul

PS. hier is de tweede uitgave uit 1963.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-VA3X8MJZQM6I.pdf

door Dave @, Omg. Leiden, 30-05-2014, 20:42 (3838 dagen geleden) @ GottfriedJulius

Dit is zeker interessant Juul!
Bedankt dat je de moeite hebt willen doen om het te scannen en te delen.
Ben benieuwd naar deel 3.

Groet, Dave.

door kris ⌂ @, Gent, België, 30-05-2014, 23:41 (3838 dagen geleden) @ Dave

Grappig is de foto met de installatie voor het testen van de levensduur van de halgeleiders. Ik vraag me af hoe dat ging.
Eerlijk gezegd, denk ik dat de levensduur van de testinstallatie veel korter was dan die van de meeste transistoren...(op een paar types met whiskergroei na)

groeten

Kris

door GottfriedJulius, 31-05-2014, 07:39 (3838 dagen geleden) @ Dave

Ik ga 'em vandaag scannen Dave.

Eerst grasmaaien.....

Juul - PE0GJG

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 01-06-2014, 10:55 (3837 dagen geleden) @ GottfriedJulius

Meteen gedownload. Bedankt voor dit initiatief.

petrus bitbyter

door GottfriedJulius, 02-06-2014, 14:26 (3835 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Het is bijna 54 jaar geleden dat Philips een reeks zender diodes op de markt bracht. In juli 1960 was dat.
Hier zijn de z.g. "tentative data" zoals ze zelf schrijven.
Het waren de zener diodes met de typenummers OAZ200 tot OAZ213.

Ik heb er nog een stel dus vandaar dat ik destijds deze gegevens bemachtigde.
Hier kun je via onderstaande download link de hele folder downloaden.
Veel plezier ermee.

Juul

[image]

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-GMG7H46S4XAM.pdf

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 03-06-2014, 22:10 (3834 dagen geleden) @ GottfriedJulius

Juul,

Mooie uploads! Ook in de andere topics.

Groeten uit Oldebroek

--
TB-303 <3