kleine tegenslag restauratie philips l2x97t (Toestel of techniek)
Ik heb een oude maar voornamelijk vieze philips l2x97t (met klokje) op de kop getikt.
Het geheel helemaal uit elkaar gehaald om de kast etc. te kunnen schoonmaken.
Een sopje gemaakt en alles er in...
Dat ging niet goed. Het afstemplaatje daar spoelden de letters meteen van af er was geen redden meer aan. Zie foto.
Wat te doen?
Is er iemand die dezelfde radio heeft? En een goede foto wil maken van de afstemschaal? Ik hoop dat dan op een folie te kunnen printen en dan over het kale afstemplaatje te kunnen plakken.
Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?
Wat hulp is welkom.
Ook een foto van de opschriften van de achterkant is welkom.
Jack Marotick
kleine tegenslag restauratie philips l2x97t
Hallo,Jack.Ik heb geprobeerd een foto te maken van een stationschaaltje voor jouw
L2X97T.
Ik hoop,dat je hier wat mee kan doen.
Succes!
M.V.G,
Sietze.
Netjes bewerken, aluminium achtergrond weg halen en in spiegelbeeld op een wit vel papier afdrukken ( met een laser printer !!! ) met de juiste afmeting.
Dan met de bedrukte kant op het schoongemaakte ( misschien zelfs even gepolijste ) originele schaalplaat leggen, fixeren en met een strijkbout flink aandrukken. Zorg dat de afbeelding overal goed is aangedrukt en heet is geworden.
Daarna de schaalplaat met papier wat er nu aan vast zit in een bak met water en een paar dagen laten staan.
Als het goed is kun je nu voorzichtig de papierlaag er af trekken en wat er blijft zitten voorzichtig er af wrijven door er met je vinger overheen te gaan.
Mislukt het dan kun je het gewoon weer opnieuw doen.
Deze manier wordt ook gebruikt om printen mee te maken. De overgebrachte toner is voldoende dicht om te kunnen etsen.
Geweldig, hier kan ik wat mee.
De originele had ook stationsnamen maar als ik dan toch bezig ben kan ik die ook met Photoshop er opnieuw inbrengen.
Bedankt voor de reactie.
Jack
Mijn ervaring met tonertransfer is dat het het best lukt met glanzend tijdschriftenpapier.
Dat mag bedrukt zijn want de inkt blijft op het papier zitten terwijl de toner van de laserprinter op het koper van de print plakt als er met een warme strijkbout overheen wordt gewreven.
Anderen hebben goede ervaringen met een laminator i.p.v. een strijkijzer.
Heb je hier wat aan?
Groeten,
Peter
Deze is helemaal perfect. Ook ben ik blij met de achterkant.
Jack
Uiteindelijk is het dit schaaltje geworden.
Iedereen bedankt voor de inbreng.
Jack
Mijn oproep destijds hed succes ik kreeg goede afbeeldingen van een wijzerplaat van deze radio. Iemand bracht mij op het idee om het schaaltje te printen en dat proberen over te drukken op de schoongemaakte wijzerplaat.
Ik had zelf een ander idee gekregen want er bestaan ook plastic vellen waarop geprint kan worden voor bijvoorbeeld een presentatie via een overhead projector.
Nu zijn die vellen moeilijk tegenwoordig te koop want wie gebruikt nog een overheadprojector?
Toevallig liep ik vrijdag in Almere en daar zag ik een hele goede hobbywinkel die alles heeft voor de creatieveling, Ruan.
Daar kocht ik een paar overheadsheets, 65 cent per stuk, en daar heb ik mijn nagemaakte wijzerplaat op geprint. Zelf had ik op de wijzerplaat interessante radiostation geplaatst die in de jaren 60 belangrijk waren.
Ik heb mijn wijzerplaat in spiegelbeeld op het doorschijnende vel geprint zodat de tekst op de onderplaat komt te liggen waar destijds stationsnamen op gedrukt zaten.
Dit is het resultaat. In het echt is het mooier dan op de foto en is niet van het origineel te onderschijden behalve dan dat deze zenders nooit bij Philips op de wijzerplaat afgedrukt hebben gestaan.
Jack Marotick
Erg leuk gedaan! Ik hang het historische standpunt aan dat een replica bij voorkeur als zodanig te onderscheiden moet zijn voor de vakman, en "you took it to the next level"