Grundig cs160 (Toestel of techniek)
door Kjelly, 12-06-2014, 15:29 (3827 dagen geleden)
Hallo allemaal.
Ik ben nieuw hier;
Kjelly Dejonghe, 23jaar, afkomstig uit het West Vlaanderen in Belgie.
hobby's: Motoren en muziek. EN bij muziek dus ook een aantal leuke apparaten.
Ik heb een eindje geleden een Grundig Mandello de luxe 2 bemachtigd voor 10 euro, wat niet veel geld is natuurlijk (met pick up wisselaar).
Nu heb ik vandaag de radio spelende gekregen, maar niet voor lang.
De radio speelde ongeveer 10 minuten en die speelde goed. Daarna geen geluid meer. nergens meer. Zelfs geen ruis meer door de luidsprekers.
Wat zijn mijn opties?
Morgen soldeer ik alvast de transistors uit om ze te kunnen doormeten, maar misschien zijn er nog een aantal pistes die het onderzoeken waard zijn.
Ps: Pick up krijgt zijn 110 volt en de radio krijgt zijn 220 volt.
Alvast bedankt!
Grundig cs160
door maarten van dijk , 12-06-2014, 16:39 (3827 dagen geleden) @ Kjelly
Niet meteen torren uitsolderen!Loop eerst eens de secundaire zijde van de Transfo even na; controleer de zekeringen die daar zitten.Met een spanningsmeter loop je de punten in de voeding na.2 kanalen die geheel zwijgen lijkt mij toch echt een voedingsprobleem.
succes!
Mvg, Maarten van Dijk.
Grundig cs160
door maarten van dijk , 12-06-2014, 18:56 (3827 dagen geleden) @ maarten van dijk
Schiet me ineens wat te binnen. Zit daar soms een RTV500 chassis in?Die heeft in de voeding naar het tuner gedeelte een zekering zitten; die wil wel eens door ouderdom sneuvelen;ff controleren of de versterker het doet.
mvg, Maarten van Dijk.
Grundig cs160
door Marotick , Huizen, 12-06-2014, 17:12 (3827 dagen geleden) @ Kjelly
Hoi,
Kijk ook eens naar dit draadje.
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=19400
Dit gaat over een interne sluiting in transistoren mat een 4de draad voor de afscherming. Hier is wat aan te doen.
Succes
Jack
Grundig cs160
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 12-06-2014, 18:44 (3827 dagen geleden) @ Marotick
Alleen zorgt dat niet voor deze symptomen. Ik sluit me bij mijn voornaamgenoot hieboven aan.
Grundig cs160
door Marotick , Huizen, 12-06-2014, 19:01 (3827 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Waar ik het over heb kan eigenlijk heel goed, lees die draad maar. Plotselinge uitval, maar...
Het genoemde radiomeubel is een buizenbak volgens Google dus inderdaad dat euvel is het niet.
Als dat zo is dan vind ik het verwarrend om deze vraag te stellen in een transistorforum.
Jack
Grundig cs160
door Marotick , Huizen, 12-06-2014, 19:07 (3827 dagen geleden) @ Marotick
Ik vraag me af wat het is.
In de tekst wordt gesproken over de Grundig Mandello en dat is een buizenbak.
De Grundig CS 160 is weer getransistoriseerd.
Jack
Grundig cs160
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 12-06-2014, 19:40 (3827 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Maarten Bakker, 12-06-2014, 19:56
Mandello is een algemene naam, de toevoeging De Luxe 2 en chassistype CS160 maken er een transistorapparaat van.
Ik had nog wel iets van zachte ruis verwacht in de meeste gevallen van tiktorren, maar dat hoeft inderdaad niet. Wat de doorslag geeft, is dat dit model kennelijk veel nieuwere types torren gebruikt die die fout bij mijn weten niet vertonen.
Grundig cs160
door Kjelly, 12-06-2014, 21:42 (3826 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Het betreft wel zeker een transistor apparaat.
Na op internet en verschillende forums( oa deze) te hebben doorlezen ben ik te weten gekomen dat dit een transistor radio is.
Een grundig mandello de luxe 2 met de grundig cs160 als type.
Zie foto die ik bijgevoegd heb, het betreft dus hetzelfde apparaat.
alvast bedankt voor de reactie's. Ik zal deze morgenochtend eens wat beter bekijken en lezen.
groetjes kjelly
Grundig cs160
door franc , Loosbroek, 12-06-2014, 21:54 (3826 dagen geleden) @ Kjelly
Ik heb zo'n toestel lang geleden wel eens gerepareerd .
Let op de bruggelijkrichter(zwarte blok) en anders op de zenerdiode in de voeding.
Daar moet ong 13 V over staan.
Dat is een soort schroefje met een draadje eronder en het zit op een klein koelplaatje.
In deze uitvoering is deze echter nergens meer te krijgen.
12 V zal ook wel gaan en is beter verkrijgbaar, neem wel een type van min 1 Watt.
Groet Frank
Grundig cs160
door Kjelly, 13-06-2014, 06:05 (3826 dagen geleden) @ franc
ik zal de transfo langs beide zijden controleren, maar ik heb stroom dus dat lijkt me sterk? De lampjes branden allemaal toch.
Wel nog:
Toen de radio gisteren speelde was dat uit 1 luidspreker. als ik aan de stekker haperde die de luidsprekers verbind met de printplaat, had ik soms geen geluid meer. ook heb ik langs de voorkant van de radio een Uv meter die toen hij speelde rond de 2 aangaf, nu blijft de meter op 0 staan, misschien dat dit wat helpt?
ik zal me vandaag focussen op de transfo en alles hier rond.
Bedankt alvast!
Grundig cs160
door franc , Loosbroek, 13-06-2014, 08:35 (3826 dagen geleden) @ Kjelly
De trafo zal dus goed zijn als de lampjes branden.
Maar er zit nog een wikkeling op die voor de rest van de radio zorgt.
Ga vanaf daar eens zoeken.
Er zit nog een vrij grote elko op de print in de buurt van het zwarte blokje.
Daar moet ong 20 V op staan.
Maak even een foto van het gebeuren rondom het zwarte blokje, dan kan iedereen wat aanwijzen en evt tips geven.
Dat werkt wat gemakkelijker.
Groet Frank
Grundig cs160
door Kjelly, 13-06-2014, 10:02 (3826 dagen geleden) @ franc
Dag Franc,
alvast bedankt voor de hulp!
Ja ik dacht ook dat, doordat de lampjes branden, er geen probleem zou moeten zijn met de voeding. wel staat er geen spanning meer op mijn uv meter.
ZOals gevraagd de foto van het zwarte blokje, bij mij is dit een rood blokje.
grts Kjelly
Grundig cs160
door franc , Loosbroek, 13-06-2014, 13:05 (3826 dagen geleden) @ Kjelly
Dat rode blokje kun je nameten door er tussen + en - ong 20 V te meten.
Veder zie je onder de groene kabelbundel een vierkant ijzeren plaatje van ong 2 cm in het vierkant met opstaande smalle randjes.
Dat schroefje wat je dan in het midden ziet is de bedoelde zenerdiode waarover ong 13 V moet staan.
Ik hoop dat je het een beetje kunt volgen.
Handig is als je een meter hebt met testpennen die je kunt klemmen om een draad zonder sluiting te maken met omliggende onderdelen.
Dit moet niet al te moeilijk te fixen zijn.
groet Frank
Grundig cs160
door Kjelly, 13-06-2014, 13:52 (3826 dagen geleden) @ franc
Dag Franc,
Het is wat moeilijk om die draad te meten. de ene pen op de draad en de andere op frame?
Over het blokje: ik heb iets meer dan 9 volt dus daar zit denk ik al een probleem?
grts kjelly
Grundig cs160
door franc , Loosbroek, 13-06-2014, 20:24 (3826 dagen geleden) @ Kjelly
De ene pen op de draad en de andere op het plaatje zelf, juist!
Maar 9 V is wel heel erg weinig , meet even de wisselspanning die vanuit de trafo op het rode blokje binnenkomt. Dat moet zeker meer dan 9 V zijn. Indien het blokje stuk is kun je het vervangen door 4 dioden 1N4004 of elke diode die meer dan 1 A kan hebben of een brugcel.
Groet Frank
Grundig cs160
door Kjelly, 14-06-2014, 12:09 (3825 dagen geleden) @ franc
Hoe controleer ik de spanning van de transfo naar het blokje?
Het draadje met plaatje daar heb ik amper stroom...
Grts kjelly
Grundig cs160
door franc , Loosbroek, 14-06-2014, 12:47 (3825 dagen geleden) @ Kjelly
Je volgt de draden vanaf de trafo naar het blokje.
Je ziet dat het bij 2 van de 4 aansluitpunten bij het blokje komt.
Daar meet je de wisselspanning over en dan weet je meteen of het blokje stuk is of niet.
Je mat tussen plus en min immers amper 9V.
Is er niemand in je buurt die je een handje hierin kan helpen?
Of anders neem het radiodeel mee naar een reparatiedag van de NVHR.
Die worden enkele keren per jaar gehouden op verschillende locaties.
Zie NVHR agenda.
Ik wil je ook best helpen maar woon wellicht niet bij jou in de buurt.
Groet Frank
Grundig cs160
door Kjelly, 14-06-2014, 13:12 (3825 dagen geleden) @ franc
Oke ik meet straks,
Ik ben van west vlaanderen, een 2u rijden schrikt me niet af hoor,
Ik ben dit alles nog aan het leren, mijn elektriciteit kennis zit al enkele jaren onder het stof maar al doende leert men he!
Grundig cs160
door kris , Gent, België, 14-06-2014, 21:32 (3824 dagen geleden) @ Kjelly
tussen trafo en het rode blokje (gelijkrichter) is het wisselspanning. Vergeet dus niet je meter op AC te zetten, anders ga maar een hele kleine spanning meten (zoals je hierboven beschrijft)
Na de gelijkrichter is het gelijkspanning, daar moet de meter dus op DC.
En ja er, zijn mensen dichter in de buurt
groeten
Kris
Grundig cs160
door Kjelly, 14-06-2014, 22:18 (3824 dagen geleden) @ kris
Oke ik zal morgen eens her-meten!
Ah ik zie dat je van gent bent! Ik van roeselare! Kom geregeld in gent voor tattouage en enkele vrienden die daar op kot zitten!
Grts kjelly
Grundig cs160
door Kjelly, 15-06-2014, 13:43 (3824 dagen geleden) @ Kjelly
oke ik heb gemeten als je de foto ziet: de witte en gele draad, is dit juist?
Daar meet ik 20 volt op...
Mvg,
Kjelly Dejonghe