Zware schuifweerstand (Gezocht)

door soundman2 @, Wouw, 27-06-2014, 07:47 (4041 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 27-06-2014, 07:51

Je kunt wel lampen gebruiken, als je inderdaad ook gelijktijdig de stroom meet. De verandering tussen warm en koude gloeidraad is redelijk groot.
Uiteindelijk kun je bij dergelijke stromen en spanningen ook gewoon een stuk ijzerdraad kiezen. In het genoemde voorbeeld zou 0,48 Ohm al genoeg zijn.
Met de geleidbaarheidsformules, kun je zo uitrekenen, hoe dik en hoe lang het stuk draad moet zijn.
Het ging mij er om aan te geven, dat met een reostaat wel wat te meten valt, maar dat daar ook haken en ogen aanzitten, zoals de belastbaarheid bij een gedeeltelijk gebruik van de weerstand.
Soundman2

Ik wil wel eens een stuk "simpel" ijzerdraad zien van 0,48 Ohm zien die niet wegbrand als er 1200 Watt in opgestookt wordt . Zelfs Edison begreep dat en plaatste het in een vacuum ballon om dat tegen te gaan en sindsdien heet dat een gloeilamp.
met de belastbaarheid van rheostaten moet je uiteraard goed, heel goed zelfs uitkijken.

Uiteraard is de weerstand bij koud lager, wat maakt dat nu uit? een 40 watt gloeilamp verbruikt in gebruik echt 40 watt en zit daar altijd heel dichtbij, ik heb er voldoende getest voor testbanken. TS wil geen exacte metingen doen, gewoon belasten.

@ Ed ja,natuurlijk is bij koud de stroom groter. daarom heb ik duidelijk vermeld dat je ze ook simpelweg in groepen kan inschakelen.

groeten

Kris

De constructie van een "ijzerdraad weerstand" is niet besproken. Uiteraard levert de practische uitwerking ook problemen op. In de hobbysfeer is het allemaal wel mogelijk, om iets te maken. Verder ga ik er vanuit dat de belasting niet urenlang in bedrijf is.
Ook de door mij genoemde waterweerstanden zijn niet helemaal zonder problemen.
De dummyload, die ik beschreef, bestaande uit 72 weerstanden is goed realiseerbaar, maar dan beschik je over weinig instelmogelijkheden. Het electronisch alternatief is ook mogelijk, maar dan alleen voor geliikstroom, of je zou een brugcel ertussen moeten zetten.
Uiteindelijk ging de vraag over een instelbare vermogensweerstand.
De ins en outs zijn allemaal voorbij gekomen. Ts zal genoeg gegevens hebben om iets te creeren wat voor zijn doel geschikt is.

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks