zelfbouw probe voeding (Toestel of techniek)
Hallo forumlezers,
Ik heb al een tijd enkele actieve probes welke gebruikt kunnen worden op oscilloscopen.
Het is de bedoeling dat op de oscilloscoop een connector zit waarop je de actieve probe kan aansluiten om hem te voeden.
De connectoren (en spanningen) van Philips probes zijn weer anders dan die van Tektronix.
Om die reden heb ik besloten om een externe voeding te maken waarbij deze spanningen allemaal beschikbaar waren met daarbij de juiste connector.
Eigenlijk niks bijzonders je neemt de bekende 3 poot stabilisatoren en wat afvlak condensatoren en klaar is de voeding.
Toch zit er in deze voeding iets meer. Per connector zijn alle voedingsspanningen apart gezekerd. Boven iedere connector zit een led die rood of groen kan branden.
De voedingsspanningen worden met optocoppels en zenerdioden bewaakt. Wijkt er een spanning meer dan 1 volt af dan gaat de led boven de connector waar dit wordt waargenomen rood knipperen.
Zijn de spanningen goed dan wordt de led groen. Het lijkt erg ingewikkeld om dit te maken, maar door gebruik van een eenvoudige microprocessor en maar 2* 4 optocoppels valt dit wel mee.
Het is natuurlijk een beetje overbodig, je merkt anders ook wel dat een spanning weg is omdat de actieve probe dan niet werkt.
Maar ik vond het leuk om zo iets eens te maken. Je hebt niet voor niets al jaren op rommel markt spullen gekocht. Nu kan ik er iets van gebruiken. Het geheel is op een vero board uitgevoerd.
Het kastje is van een HP meetapparaat dat helaas niet meer te repareren was.
De voorkant ziet er zo uit:
Met vriendelijke groet,
Loek