eploderen RIFA condensatoren (Toestel of techniek)
Echt waar ze exploderen!
Een tijdgeleden had ik op dit forum een verslagje geschreven over het preventief vervangen van een aantal voedingselco’s in een spectrumanalyzer.
Daar was wat commentaar opgegeven omdat de RIFA netspanningcondensatoren (met papier folie) niet had vervangen.
Deze zouden volgens de reacties vaak exploderen. Ik zelf had nog nooit dergelijke ervaringen gehad. Hierna kreeg ik van Anton van den Oever ook nog een aantal voorbeelden te zien van geëxplodeerde condensatoren in zijn apparaten.
Ik was daarna wel overtuigd van de noodzaak om deze condensatoren, in de spectrumanalyzer, alsnog te vervangen. Ze zijn gekocht en ik moet ze er nog in zetten. Dit is een heel lastige klus omdat het hele apparaat uit elkaar moet. Maar ja wat moet dat moet.
Ik was nog met een probleempje aan de spectrumanalyzer bezig. En had besloten na de oplossing te beginnen aan deze klus.
Bij het oplossen van het probleem had ik op een bepaald moment een storage oscilloscoop van tektronix type 2230 in gebruik.
Tijdens een meting aan de spectrum analyzer hoor ik een knal en er kwam een dikke rook kolom uit ?????
Nee (nog) niet uit de spectrum analyzer, maar uit de scoop.
En ja hoor na onderzoek was het een RIFA papier condensator van 68nf die over de netspanning staat.
Dus nog meer reden om zo snel mogelijk de RIFA ontstorings-condensatoren in de spectrumanalyzer te vervangen.
Met vriendelijke groet,
Loek