eploderen RIFA condensatoren (Toestel of techniek)
Echt waar ze exploderen!
Een tijdgeleden had ik op dit forum een verslagje geschreven over het preventief vervangen van een aantal voedingselco’s in een spectrumanalyzer.
Daar was wat commentaar opgegeven omdat de RIFA netspanningcondensatoren (met papier folie) niet had vervangen.
Deze zouden volgens de reacties vaak exploderen. Ik zelf had nog nooit dergelijke ervaringen gehad. Hierna kreeg ik van Anton van den Oever ook nog een aantal voorbeelden te zien van geëxplodeerde condensatoren in zijn apparaten.
Ik was daarna wel overtuigd van de noodzaak om deze condensatoren, in de spectrumanalyzer, alsnog te vervangen. Ze zijn gekocht en ik moet ze er nog in zetten. Dit is een heel lastige klus omdat het hele apparaat uit elkaar moet. Maar ja wat moet dat moet.
Ik was nog met een probleempje aan de spectrumanalyzer bezig. En had besloten na de oplossing te beginnen aan deze klus.
Bij het oplossen van het probleem had ik op een bepaald moment een storage oscilloscoop van tektronix type 2230 in gebruik.
Tijdens een meting aan de spectrum analyzer hoor ik een knal en er kwam een dikke rook kolom uit ?????
Nee (nog) niet uit de spectrum analyzer, maar uit de scoop.
En ja hoor na onderzoek was het een RIFA papier condensator van 68nf die over de netspanning staat.
Dus nog meer reden om zo snel mogelijk de RIFA ontstorings-condensatoren in de spectrumanalyzer te vervangen.
Met vriendelijke groet,
Loek
eploderen RIFA condensatoren
Och, exploderen is een groot woord. Maar ze klappen vaker wel dan niet.
Hoe oud was 't apparaat waar de condensator in stuk ging?
Echt waar ze exploderen!
Een tijdgeleden had ik op dit forum een verslagje geschreven over het preventief vervangen van een aantal voedingselco’s in een spectrumanalyzer.
Daar was wat commentaar opgegeven omdat de RIFA netspanningcondensatoren (met papier folie) niet had vervangen.
Deze zouden volgens de reacties vaak exploderen. Ik zelf had nog nooit dergelijke ervaringen gehad. Hierna kreeg ik van Anton van den Oever ook nog een aantal voorbeelden te zien van geëxplodeerde condensatoren in zijn apparaten.
Ik was daarna wel overtuigd van de noodzaak om deze condensatoren, in de spectrumanalyzer, alsnog te vervangen. Ze zijn gekocht en ik moet ze er nog in zetten. Dit is een heel lastige klus omdat het hele apparaat uit elkaar moet. Maar ja wat moet dat moet.
Ik was nog met een probleempje aan de spectrumanalyzer bezig. En had besloten na de oplossing te beginnen aan deze klus.
Bij het oplossen van het probleem had ik op een bepaald moment een storage oscilloscoop van tektronix type 2230 in gebruik.
Tijdens een meting aan de spectrum analyzer hoor ik een knal en er kwam een dikke rook kolom uit ?????
Nee (nog) niet uit de spectrum analyzer, maar uit de scoop.
En ja hoor na onderzoek was het een RIFA papier condensator van 68nf die over de netspanning staat.
Dus nog meer reden om zo snel mogelijk de RIFA ontstorings-condensatoren in de spectrumanalyzer te vervangen.
Met vriendelijke groet,
Loek
Een simpele fout, die veel indruk maakt naar buiten toe.
Veel prima werkende apparaten, zullen daardoor in de kliko verdwijnen,
Zeker bij reparatiebedrijven die vooraf en ongezien een prijsopgave doen.
Soundman2
Toch zijn niet al die rifa's slecht.
De X2 modellen wel uiteraard maar er zijn er ook die niet de
bruinachtige look (rode cirkel) hebben maar een zilver kleur (groene cirkel).
De zilverkleurige lijken bij mij tot nog toe uiterst betrouwbaar.
Het zal een andere samenstelling zonder papier zijn denk ik.
De zilveren worden dan ook niet in een netfilter toegepast maar
verderop in een schakelende voeding als snubber oid.
Verder kun je die bruine rifa's gewoon aan een megger hangen.
Dan zie je gelijk waarom de op een gegeven moment in een rookbom
veranderen. Ze zijn zo lek als een mandje en raken aan de kook.
En dat duurt net zolang totdat de snelkookpan de druk niet meer aan kan.
POEF
Het zijn trouwens niet alleen de Rifa's maar ook sommige Wima's die
al strijdend ten onder gaan.
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?mode=thread&id=6144
Groeten, Roland
Voordeel is dat je kunt ruiken of het stukgaat, dus niet gelijk alles gaan vervangen tenzij je daar tijd voor hebt. Groet, Ben
http://www.philipsradios.nl/forum/images/uploaded/2014062911244053afdb58f2912.jpg
Ik zou die zilverkleurige niet zonder meer als onverdacht beschouwen. Niet-X2 papiertypes die als snubber werden gebruikt (al dan niet met ingebouwde weerstand) gaan in de praktijk ook gewoon stuk.
De enige uitzondering is als het inderdaad niet om papier zou gaan, dat kan je simpel aflezen.
In dat geval zal de meest voorkomende faillure mode waarschijnlijk hevige capaciteitsterugloop zonder rook zijn. Niet zo goed voor de onderdelen die gesnubd hadden moeten worden.
Och, exploderen is een groot woord. Maar ze klappen vaker wel dan niet.
Hoe oud was 't apparaat waar de condensator in stuk ging?
Hallo Laurens,
In de scoop vond ik een sticker op de beeldbuis met de datum 1986.
Met vriendelijke groet,
Loek
Bedankt! Dat betekent dat ik over 'n jaar of 5 de condensatoren in een versterker van me mag gaan vervangen...
De tijdbom is niet zo heel nauwkeurig hoor. Soms halen ze 10 jaar en andere keren 30 jaar.
Hoi Maarten,
Ik zou die zilverkleurige niet zonder meer als onverdacht beschouwen.
Dat schrijf ik ook nergens natuurlijk. Maar ik heb er diverse aan
de megger gehad. Geen lekje te bespeuren en ze hebben de juiste capaciteit.
Dit in tegenstelling tot die bruinen.
De enige uitzondering is als het inderdaad niet om papier zou gaan, dat kan je simpel aflezen.
Volgens mij is het ook geen papier inderdaad. Alleen wat wel weet ik zo niet meer.
Ik zal eens kijken of ik die voeding van de foto hier ergens kan vinden.
Maar die C's lijken als 2 druppels water op de bruine. Alleen een andere kleur.
Dus om alles waar Rifa op staat als verdacht te bestempelen gaat
mij weer wat te ver
Groeten, Roland
Voordeel is dat je kunt ruiken of het stukgaat, dus niet gelijk alles gaan vervangen tenzij je daar tijd voor hebt. Groet, Ben
http://www.philipsradios.nl/forum/images/uploaded/2014062911244053afdb58f2912.jpg
Gewoon alles in een keer eruit.
Ik had ze nieuw in een bakje en onder de microscoop waren bij exemplaren die nog niet optisch gescheurd waren, toc haarscheurtjes te zien. De atmosfeer doet de rest.
Ik had twee dimmerpacks voor toneel verlichting, nadat er een geseind had, dat hij niet meer meedoet, heb ik de hele reut, 24 stuks eruit gekieperd.
Zo'n dimmer staat vaak op een toneel o.i.d. en ze zullen hem maar behandelen met een brandblusser....
Soundman2
Helemaal mee eens, zeker als het brandgevaar kan opleveren zoals je omschrijft. Mijn foto kwam van een stofzuiger en die ga je niet eerst openmaken om de condensator te controleren. Groet, Ben
Ik ken deze ook uit de Revox A77 recorders en een paar type welke daarna komen....
Inderdaad, vervangen!
rob
Ik heb het rifa bom fenomeen onlangs voor het eerst bewust mogen aanschouwen in een Philips scope.
Klonk als flinke ruis/geknetter op een radio gevolgd door een mooie knal en een hoop rook. Wat een stank! Precies diezelfde gele als op de foto die ik in heel wat meer apparaten hier tegen ben gekomen maar nooit heb vervangen.
--
TB-303 <3