Monitor (lcd) (Toestel of techniek)
Onlangs op een rommelmarkt een vrij grote (ca 56 cm) monitor aangeschaft met daarop een sticker met defect geen stroom.
Voor de rasknutselaar wordt het dan pas leuk.
Het open maken was vrij eenvoudig: 4 schroefjes van de voet en 1 schroefje onder in de rand, en verder kwam ik niet.
Dan maar op het net naar informatie gezocht, en meteen gevonden met een duidelijke beschrijving hoe tewerk te gaan.
Zelfs voor de schroefjes staat met welke kracht ze los danwel vast gedraaid moeten worden.
Alleen na het onderste schroefje staat er dat dan de achterkant er afgenomen kan worden, hoe??, geen idee.
Met enkele schroevendraaiertjes en het nodige gekraak van plastic is het uiteindelijk gelukt maar vraag niet hoe.
De storing was een ingesoldeerde glaszekering welke vervangen is door een zekeringhouder, leek me makkelijker mocht het nog eens gebeuren.
Waarom de zekering stuk was kon ik zo niet verklaren, alle onderdelen waren verder zichtbaar en meetbaar heel tot ik op de achterplaat van het scherm twee zwarte brandplekjes vond.
Een stukje isolatie zou geen overbodige luxe zijn, maar de afstand tot de spanningvoerende delen is toch zeker 3 a 4 mm, of zou blikseminslag/overspanning de oorzaak kunnen zijn?
Er zit nu wel een isolatieplaatje achter, en na in elkaar zetten (een paar klikjes en een schroefje, fluitje van een cent!!) weer een prima beeld.
Dirk.
Het bovenste puntje is iets langer afgeknipt, en zit dus iets dichter op het metaal.
Complete draad:
- Monitor (lcd) -
doktordirk,
30-06-2014, 19:24
- Monitor (lcd) -
soundman2,
30-06-2014, 19:54
- Monitor (lcd) - maarten van dijk, 30-06-2014, 20:09
- Monitor (lcd) -
soundman2,
30-06-2014, 19:54