Reparatie Philips Transistor Seven Fanette L0X90T (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 09-07-2014, 15:58 (3799 dagen geleden)
Gewijzigd door Marotick, 09-07-2014, 16:26

Enkele weken terug deed ik een oproep of iemand mij kon helpen aan een ferrietantenne voor dit toestelletje. Leo Snoeren reageerde direct, hij had er zelf 2.
Toen ik ze beide binnenkreeg bleek dat ze allebei nog een spoel hadden ook. Bij één zelfs een spoel voor de MG en LG.
Omdat ik nog zo'n radiootje heb zonder ferriet was ik daar wel blij mee, zou het ook werken?
Goed, ik foto's gemaakt van de huidige situatie en ook een tekeningetje van de aansluitingen, het demonteren kon beginnen.
Eerst de radio uit de kast daarbij komt een printje vrij waarop een oortelefoontje op aangesloten kan worden, nee Eindhoven ligt vlakbij België dus is het een niet alledaagse oortelefoonplug maar iets met een plat stekkertje.
Wat wel mooi is,is dat als de oortelefoon ingeplugd is dan wordt de eindtrap afgeschakeld, dat scheelt batterijen.
De doorverbinding die nodig is het laten werken van de speaker gemaakt en daarna de kapotte ferriet er uit.
Ondertussen was er een draadje dat naar de speaker moest losgeschoten. Ik heb het speakertje opnieuw aangesloten aan de secundaire kant.
Ik wilde eerst een exemplaar van Leo proberen om te kijken of deze ook wilde werken voor het radiootje dat ik later wil gaan aanpakken.
[image]
Alles aangesloten en de batterijen er op.....
…. Ik hoorde niets, wat is dat nu?
Zou ik een fout gemaakt hebben? Maar je moet toch altijd wel wat horen.
De potmeter losgemaakt en geluisterd op de buitenste aansluitingen, niets.
Mijn vinger op de middelste gelegd een heel zacht brommetje op de speaker.
De antenne weer verwijderd en gekeken of ik een fout had gemaakt. Ik kon niets vinden.
Het schema er bij en na enige tijd zag ik wat geks. Op één van de luidspreker draden moest een massa verbinding aangesloten zijn, die kon ik niet ontdekken.
Na verdere studie bleek de speaker zijn massa te krijgen via een bevestigingsschroef en omdat het speakertje bij mij gewoon op het werkblad lag kreeg deze geen massa verbinding.
Wie doet nu zoiets? Tja Eindhoven ligt in de buurt van...
Een nieuwe verbinding gemaakt en met de originele antenne deed hij het als een tierelier net als de MG/ LG antenne van Leo.
Een klein praktisch probleem was dat de litzedraad losse stukjes liet zien midden op de aansluitdraden. De kans dat slechts een deel van de litzedraadjes effectief zouden werken is groot.
Om dit op te heffen heb ik zo dicht mogelijk bij de spoel het litze vertint, ik hoop dat op die manier alle draadjes meedoen.
[image]

Jack Marotick

ps. toen ik deze radio onlangs aanschafte zaten er al 3 batterijen in. Wat schetst mijn verbazing? 2 batterijen zijn van Witte Kat, dat merk bestaat helemaal niet meer. Maar de batterijen zijn gewoon nog goed en vol.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks