Reparatie Philips Transistor Seven Fanette L0X90T (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 09-07-2014, 15:58 (3800 dagen geleden)
Gewijzigd door Marotick, 09-07-2014, 16:26

Enkele weken terug deed ik een oproep of iemand mij kon helpen aan een ferrietantenne voor dit toestelletje. Leo Snoeren reageerde direct, hij had er zelf 2.
Toen ik ze beide binnenkreeg bleek dat ze allebei nog een spoel hadden ook. Bij één zelfs een spoel voor de MG en LG.
Omdat ik nog zo'n radiootje heb zonder ferriet was ik daar wel blij mee, zou het ook werken?
Goed, ik foto's gemaakt van de huidige situatie en ook een tekeningetje van de aansluitingen, het demonteren kon beginnen.
Eerst de radio uit de kast daarbij komt een printje vrij waarop een oortelefoontje op aangesloten kan worden, nee Eindhoven ligt vlakbij België dus is het een niet alledaagse oortelefoonplug maar iets met een plat stekkertje.
Wat wel mooi is,is dat als de oortelefoon ingeplugd is dan wordt de eindtrap afgeschakeld, dat scheelt batterijen.
De doorverbinding die nodig is het laten werken van de speaker gemaakt en daarna de kapotte ferriet er uit.
Ondertussen was er een draadje dat naar de speaker moest losgeschoten. Ik heb het speakertje opnieuw aangesloten aan de secundaire kant.
Ik wilde eerst een exemplaar van Leo proberen om te kijken of deze ook wilde werken voor het radiootje dat ik later wil gaan aanpakken.
[image]
Alles aangesloten en de batterijen er op.....
…. Ik hoorde niets, wat is dat nu?
Zou ik een fout gemaakt hebben? Maar je moet toch altijd wel wat horen.
De potmeter losgemaakt en geluisterd op de buitenste aansluitingen, niets.
Mijn vinger op de middelste gelegd een heel zacht brommetje op de speaker.
De antenne weer verwijderd en gekeken of ik een fout had gemaakt. Ik kon niets vinden.
Het schema er bij en na enige tijd zag ik wat geks. Op één van de luidspreker draden moest een massa verbinding aangesloten zijn, die kon ik niet ontdekken.
Na verdere studie bleek de speaker zijn massa te krijgen via een bevestigingsschroef en omdat het speakertje bij mij gewoon op het werkblad lag kreeg deze geen massa verbinding.
Wie doet nu zoiets? Tja Eindhoven ligt in de buurt van...
Een nieuwe verbinding gemaakt en met de originele antenne deed hij het als een tierelier net als de MG/ LG antenne van Leo.
Een klein praktisch probleem was dat de litzedraad losse stukjes liet zien midden op de aansluitdraden. De kans dat slechts een deel van de litzedraadjes effectief zouden werken is groot.
Om dit op te heffen heb ik zo dicht mogelijk bij de spoel het litze vertint, ik hoop dat op die manier alle draadjes meedoen.
[image]

Jack Marotick

ps. toen ik deze radio onlangs aanschafte zaten er al 3 batterijen in. Wat schetst mijn verbazing? 2 batterijen zijn van Witte Kat, dat merk bestaat helemaal niet meer. Maar de batterijen zijn gewoon nog goed en vol.

Reparatie Philips Transistor Seven Fanette L0X90T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-07-2014, 16:11 (3800 dagen geleden) @ Marotick

Witte kat is nog een tijd door Varta als submerk gebruikt, maar zal wel minstens 20 jaar niet meer bestaan.

Interessant weetje: Jouw radio is in Monza, Italië gefabriceerd. Dat is te zien aan de fabriekssticker met de letters PM.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 09-07-2014, 19:24 (3800 dagen geleden) @ Marotick

Hoi jack,

Goed te lezen dat de antenne werkt! De merkwaardige verbinding naar de luidspreker, tja..... Ik heb me ook al eens suf gezocht, tot ik er achter kwam.....;-)

Mooi dat de radio weer werkt, wat is het volgende project?

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door Marotick ⌂ @, Huizen, 09-07-2014, 23:03 (3799 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Marotick, 09-07-2014, 23:12

Het volgende project is een Philips L3X91T-01Y die een lelijke kast heeft door vlekken op het luidsprekerdoek. Bij het verwijderen van het front van de voorkant van de kast braken plotseling stukken af van het front.
[image]
Inmiddels is dat alweer volledig gerepareerd, zie hiervoor het draadje op onderaan op deze pagina (verwijderen frontje van Philips L3X91T) waar ik verslag doe hoe ik het eigenlijk had moeten aanpakken.
De radio zelf doet het wel goed alleen kraakt de afstem C. Moet dus de platen beter afstellen.

Jack

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 10-07-2014, 04:57 (3799 dagen geleden) @ Marotick

Hallo Jack,

Als de afstemcondensator kraakt, kan het zijn dat de sleepcontacten vervuild zijn. De platen afstellen is nagenoeg onmogelijk, er zit folie tussen als dielectricum en geen lucht. Met andere woorden: de platen lopen tegen elkaar aan, met een kunststof folie ertussen. De condensator werd door deze constructie kleiner, wat belangrijk is in een klein toestel.

Als de folie is beschadigd, kun je weinig anders doen dan de condensator vervangen.....

Succes!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

door Marotick ⌂ @, Huizen, 10-07-2014, 10:52 (3799 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hoi Leo,

Ik had het over de draaicondensator van mijn volgend project en dat is de Philips L3X91T. Daarin zit een condensator die lucht gebruikt i.p.v. folie.
Als de condensator bijna geheel is ingedraaid dan raken de platen elkaar.

Jack

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 10-07-2014, 11:20 (3799 dagen geleden) @ Marotick

Hoi Jack,

Dat is gelukkig prima te herstellen.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-07-2014, 19:28 (3800 dagen geleden) @ Marotick

Mooi dat dat gelukt is , zo zie je maar weer.
Soms moet je wel wat opnieuw de spoelen verschuiven over de ferrit staaf
voor juiste werking.
Maar als zo perfect doet, overal afblijven.
In service doc is aangegeven hoe dat moet dat afregelen, enkel dat ter info.

Batterijen.
Ik heb Philips batterijen verloopdatum 1978.
Spelen heden nog perfect in de N2228 cassetterecorder.
Soms is het wonderlijk

http://84.86.9.180/Collectie/cassetterecorder/n2228.htm

door franc @, Loosbroek, 09-07-2014, 20:11 (3800 dagen geleden) @ Maurice

Nou Maurice,

De slogan was toen toch: Philips batterijen, die gaan lang mee!:||:
Dus eea klopt!

Groet. Frank

door kris ⌂ @, Gent, België, 10-07-2014, 13:20 (3799 dagen geleden) @ franc

Nou Maurice,

De slogan was toen toch: Philips batterijen, die gaan lang mee!:||:
Dus eea klopt!

Groet. Frank

tja, Philips batterijen kwamen toen uit dat land, vlak bij Eindhoven .

groeten

Kris