Reparatie potmeter van een nordMende Transita Automatic S 49m (Toestel of techniek)
Deze radio heb onlangs aangeschaft het leek me een degelijk toestel.
Wat houdt dat dat automatic in?
Ik denk dat er bedoeld wordt dat de radio ook als autoradio te gebruiken is. Er zit een voorziening in dat de radio automatisch doet omschakelen naar 6 of 12 Volt.
Onderin de radio zit een 9 polige plug en een gat waar een pen in kan komen voor de omschakeling.
Toen ik de radio ontving kon ik hem niet testen want de potmeter was stuk, de middenpen kon ik er gewoon uittrekken dus was het hele potmetertje stuk.
Om de nordMende knoppen er af te halen moet er hard getrokken dus is dat bij de potmeter ook gebeurd. In de potmeter zit een nylon plaatje dat op een gegeven moment gewoon breekt.
Met de potmeter wordt ook de aan/ uit schakelaar bediend.
Voorzichtig de lipjes openbuigen en dan komt de aansluitingsbus/ huis los.
Ook de schakelaar kant zit met een paar omgebogen lipjes vast die ook voorzichtig openbuigen ( dat kan namelijk niet te vaak). Boven een bakje heb ik de potmeter opengetrokken en dat was maar goed ook. Even de onderdelen op een rij voor een groepsfoto en wat zag ik...
Het lopertje van de potmeter was er niet, ik zag wel een gaatje waarin dat lopertje in moest.
In het bakje lag een zwarte zandkorrel en dat was het lopertje dat over de koolbaan moet bewegen.
Voorzichtig alles in elkaar gezet en als laatste dat nylon plaatje gelijmd, verse second lijm.
Potmetertje zit weer in de radio en beiden doen het. Nu nog de kast opknappen.
Jack Marotick