eigenaardig beeld op tv (Toestel of techniek)

door freddy vercruyce, 18-07-2014, 17:59 (3789 dagen geleden)
Gewijzigd door freddy vercruyce, 18-07-2014, 18:00

[image][image]
Hallo Ik heb een Philips tv en kjk digitaal via een digibox van belgacom.Signaal komt van een belgacom b-box 2 en gaat met een vaste verbinding naar de digibox dus niet draadloos.Opeens kreeg ik onderaan nog normaal beeld maar de twee derden van het beeld bovenaan is het contrast precies weg en kloppen de kleuren ook helemaal niet meer.Er loopt zoal men kan zien een horizontale lijn door het beeld.De ergste vervorming zit in de linker bovenhoek van het beels.Ligt dit aan het toestel zelf of is het wat anders.Toestel is wel nog onder garantie dat is geen probleem maar misschien kan iemand wat duidelijkheid verschaffen vriendelijke groeten Freddy

eigenaardig beeld op tv

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-07-2014, 18:16 (3789 dagen geleden) @ freddy vercruyce

Bij reparatievragen is een typenummer vanzelfsprekend wel handig, maar zo uit de losse pols zou ik zeggen dat het een paneelfout kan zijn. Even met een andere signaalbron proberen, en kijken wat hij in het menu en in teletext doet. Als dat ook fout is, snel van de garantie gebruikmaken.

eigenaardig beeld op tv

door freddy vercruyce, 18-07-2014, 18:37 (3789 dagen geleden) @ Maarten Bakker

[image]Hallo Maarten Sorry voor de onvolledige uitleg betreffende het type n°.Het type tv is een FHD LED TV 40PFL8007K/12.Heb die eens een poosje uitgezet en terug aan.Resultaat was een seconde of vijf terug gewoon beeld en dan terug die lijn met de vermelde fout.Ook op teletext heb ik dezelfde fout.Je omschrijft dit als een paneelfout ik veronderstel dat daarbij een fout in het scherm bedoelt word;vriendelijke groeten en dank voor de reactie Freddy

eigenaardig beeld op tv

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-07-2014, 21:04 (3789 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Gewijzigd door Maarten Bakker, 18-07-2014, 21:06

Om dubbelzinnigheden en misverstanden te voorkomen spreek ik alleen bij projectoren en projectietelevisies van een scherm. Bij ouderwetse televisies is het zichtbare deel onderdeel van de beeldbuis, bij moderne televisies is het zichtbare deel onderdeel van het LCD- LED- OLED- of plasmapaneel. En sommige mensen noemen een monitor ook een scherm. Vandaar.

Nog wel 1 vraag: de teletext is die van het toestel zelf of van de aangesloten ontvanger? In geval van dat laatste kan je beter even met het menu testen, de bedoeling van de test is om de signaalverwerking, aansluiting of extern mankement uit te sluiten.

Tenslotte: als de fout in het menu ook zit, zou ik inderdaad een garantiegeval aanmelden.

eigenaardig beeld op tv

door freddy vercruyce, 19-07-2014, 10:10 (3789 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten Ja in menu stand treed de fout ook op.Deze morgen echter voor ik naar de electro zaak ging zette ik de tv nog eerst aan en de fout was weg.Goed beeld over gans het scherm.Mocht het een paneelfout zijn zou dit dan niet contiu verkeerd moeten zijn?Was hier echt heel werm gisteren.Nog 27 graden buiten om 11.00 uur.Misschien we slechte elco's in de voeding soals gesuggereerd door soundman.In ieder geval gaat de tv voor nazicht weg.Ik laat verder nog wel wat weten Groeten en dank voor de reakties Freddy

eigenaardig beeld op tv

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-07-2014, 11:55 (3789 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Gewijzigd door Maarten Bakker, 19-07-2014, 11:58

Slechte elco's binnen 2 jaar is wel erg snel, bovendien zou de fout dan juist bij een koud toestel moeten optreden.

Paneelfouten komen vaak door het loslaten van de folieverbindingen tussen de lcd-plaat zelf en de printplaten die de verbinding met de aansturing (tcon) verzorgen. Dat kan inderdaad na 2 jaar al optreden en kan ook gewoon soms goedgaan. Er blijft een klein kansje dat de fout in de tcon zit of zelfs in de kleinsignaalprint (mainboard) of de voeding (in die volgorde van waarschijnlijkheid), maar met de gegevens die ik heb is de kans op een paneelfout toch het grootst.

Ik ben benieuwd wat uiteindelijk de oplossing blijkt.

eigenaardig beeld op tv

door freddy vercruyce, 19-07-2014, 13:19 (3789 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten. Deze namiddag probleemloos naar de ronde aan het kijken.Na iets minder dan 1 uur was het probleem er terug.Ga er zelf niets aan doen of open vijzen en bekijken bij gebrek aan kennis en ook omdat het een garantie case is.Tv is nog geen jaar oud!! Ze komen de tv dinsdag ophalen voor nazicht.Ja terug een mazzeltje ,maandag 21 st is onze nationale feestag en wort er niet gewerkt natuurlijk.Ga wel vragen wat de preciese oorzaak is van dit euvel.Wie weet hebben de tv techniekers onder jullie er nog wat aan later.Groeten Freddy

eigenaardig beeld op tv

door soundman2 @, Wouw, 18-07-2014, 23:04 (3789 dagen geleden) @ freddy vercruyce

Het heeft veel weg van een 50Hz brombalk. Hoewel tegenwoordig alle voedingen wel smps zijn, kan het toch voorkomen als de elco's in het primaire deel slecht zijn.
Slechte of defecte elco's, komen tegenwoordig aan de lopende band voor.
Je moet wel uitzoeken of de fout in de televisieontvanger zit, of in het kastje van de kabelleverancier.
Omdat je waarschijnlijk geen analoog signaal meer uit de kabel krijgt, kun je niet proberen of het dan ook fout is. Je hebt het kastje dan niet nodig.
Bij gebrek aan analoog antennesignaal. kun je een dvd speler of dergelijke rechtstreeks op de TV aansluiten. Is de fout weg, dan is de kabeldecoder mis. In het andere geval is er wat met de tv.
Als er sprake is van garantie, zou ik die gebruiken. Bij geen garantie, kun je in elk geval visueel controleren of er voedingselco's bol zijn gaan staan. Als dat zo is , vervang ze dan door exemplaren met een goede ESR. Waarschijnlijk is de fout dan opgelost.
Het blijft voor mij natuurlijk koffiedik kijken, maar belangrijk is om te weten, welk toestel de fout veroorzaakt.
Daarna kun je weer verder.

Soundman2

eigenaardig beeld op tv

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-07-2014, 14:56 (3788 dagen geleden) @ soundman2

Het heeft veel weg van een 50Hz brombalk.

Het heeft , met een beetje fantasie er wat van, maar sinds 1967 (of een beetje ervoor, hangt van het station af) is het tv signaal niet meer synchroon met het net. Dwz dat een eventuele brombalk sindsdien langzaam vertikaal opschuift, naar boven of naar beneden. Tevens is een brombalk niet zo scherp afgelijnd.

Ga er maar vanuit dat in dit geval een of meerdere stuurdraden naar het paneel intermitterend onderbreken. Meestal zit de oorzaak in het panel zelf. gelukkig is het waarborg anders is het algauw containerpark..

groeten

Kris

eigenaardig beeld op tv

door soundman2 @, Wouw, 20-07-2014, 15:25 (3788 dagen geleden) @ kris

Het heeft veel weg van een 50Hz brombalk.

Het heeft , met een beetje fantasie er wat van, maar sinds 1967 (of een beetje ervoor, hangt van het station af) is het tv signaal niet meer synchroon met het net. Dwz dat een eventuele brombalk sindsdien langzaam vertikaal opschuift, naar boven of naar beneden. Tevens is een brombalk niet zo scherp afgelijnd.

Ga er maar vanuit dat in dit geval een of meerdere stuurdraden naar het paneel intermitterend onderbreken. Meestal zit de oorzaak in het panel zelf. gelukkig is het waarborg anders is het algauw containerpark..

groeten

Kris

Zoals ik al aangaf........

Het blijft voor mij natuurlijk koffiedik kijken, maar belangrijk is om te weten, welk toestel de fout veroorzaakt.

Uit de thread is niet duidelijk naar voor gekomen , of de tv of de losse decoder de oorzaak is. Lijkt me toch cruciaal.

Soundman2

eigenaardig beeld op tv

door ruudtx @, Utrecht, 20-07-2014, 16:26 (3787 dagen geleden) @ kris

Ik geloof er niks van dat de TV V sync synchroon was met net fase.
Juist in het verleden waren centrales niet alemaal gekoppeld, de sync zou hooguit bestaan hebben voor mensen die op de zelfde electriciteiscentrale waren aangesloten als de studio.
Bovendien werd de V sync vaak afgeleijd van H sync door deling.

Bovendien, waarom zou men dan de kopeling net-V sync verlaten hebben.

eigenaardig beeld op tv

door Ed van der Weele † @, Zeist, 20-07-2014, 16:40 (3787 dagen geleden) @ ruudtx

Dan zou ook de verticale sync instelling overbodig zijn geweest, en zover ik me kan herinneren van toestellen uit begin vijftiger jaren was er altijd een potmeter om de verticale synchronisatie in te stellen.

eigenaardig beeld op tv

door soundman2 @, Wouw, 20-07-2014, 18:05 (3787 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door soundman2, 20-07-2014, 18:07

Dan zou ook de verticale sync instelling overbodig zijn geweest, en zover ik me kan herinneren van toestellen uit begin vijftiger jaren was er altijd een potmeter om de verticale synchronisatie in te stellen.

Dat is heel wat anders. De tv rasteroscillator werd beslist niet met de netsinus gesynchroniseerd. Wel kon de zender gesynchroniseerd zijn met een centrale, maar die zekerheid had je nooit. De raster synchronisatie wordt dus mooi mee gezonden met het TV signaal. Zou je op de netsinus instellen, dan kon je ook nog een fasefout hebben, waardoor het toestel dus niet op tijd aan het volgende raster begint. Ziet er best mooi uit die raster syncpuls,, met vooregalisatie etc. Ook moest de lijnsync gewoon doorlopen, om geen horizontale beeldsprongen te krijgen.

Soundman2

eigenaardig beeld op tv

door ruudtx @, Utrecht, 20-07-2014, 18:56 (3787 dagen geleden) @ soundman2

Kortom, het verhaal over netgesynchroniseerde V sync is een broodje aap verhaal. Bij brom in beeld loopt de brombalk langzaam over beeld, vroeger en nu.

Wel een keer gehad dat er brom inzat die wel stilstond...
Bleek onvoldoende afvlak ergens in voeding te zijn waardoor lijn eindtrap een rimpel gaf op voeding die video weer beinvloedde.

eigenaardig beeld op tv

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-07-2014, 19:50 (3787 dagen geleden) @ ruudtx

Ik geloof er niks van dat de TV V sync synchroon was met net fase.
Juist in het verleden waren centrales niet alemaal gekoppeld, de sync zou hooguit bestaan hebben voor mensen die op de zelfde electriciteiscentrale waren aangesloten als de studio.
Bovendien werd de V sync vaak afgeleid van H sync door deling.

Dat klopt, maar dat belet niet het geheel aan het net te koppelen.
En er was toen wel al een plan om de centrales te koppelen,wat ook gebeurd is.
tevens betekend netkoppeling niet dat je geen V-sync meer zou nodig zijn in je toestel.

Kortom, het verhaal over netgesynchroniseerde V sync is een broodje aap verhaal. Bij brom in beeld loopt de brombalk langzaam over beeld, vroeger en nu.

Er zijn wel degelijk zenders gekoppeld geweest aan het net, en volgens oude gegevens gebeurde dit ook in Nederland.(maar weet niet welk jaar ze loskoppelden)

Bovendien, waarom zou men dan de kopeling net-V sync verlaten hebben.

verscheidene redenen:
1) Het net is niet altijd exact 50 Hz (toen zeker niet) en dat gaf meer problemen dan dat het oploste(oa voor de interliniëring) naarmate het beeld scherper werd.
2)de komst van kleur. (die een rotsvaste deelverhouding tussen subcarrier/H/V nodig heeft en daarboven een zeer stabiele subcarrier)
3)voedingen waren zodanig geëvolueerd dat de brombalk uit beeld verdwenen was. (letterlijk :-) )

groeten

Kris