Mijn L3X91T weer als nieuw. (Toestel of techniek)
2 maanden terug kocht ik op Marktplaats bovengenoemde radio.
Dit uit pure nostalgische gevoelens want ik heb in de jaren 60 heel wat verlekkerd naar etalages gekeken van de radiozaken in mijn buurt.
Met een paar kwartjes zakgeld kon ik zo'n toestelletje nooit aanschaffen, maar kijken dat kon.
Middengolf en Lange golf wat een mogelijkheden.
Het toestelletje dat ik nu gekocht had, had duidelijke gebruikers sporen en was ronduit ook vies.
Daarom besloot ik de gehele kast uit elkaar te halen. Het was veel werk maar ik ben blij dat ik het zo heb aangepakt.
Het front liet zich moeizaam verwijderen, zie de draad, verwijderen frontje van Philips L3X91T. Een pagina terug.
Uiteindelijk gelukt, ik moest wel het frontje repareren en toen dat klaar was heb ik met zeer fijn schuurpapier de voorkant van het frontje opgeschuurd. Ik kreeg de indruk dat de vergeling minder werd.
Aan de achterkant heb ik een nieuw dun lichtgeel luidsprekerdoekje op de geplakt. Met een stanleymesje heb ik gaten gemaakt die nodig zijn voor het volumeknopje en afstemeenheid.
Ook de draagbeugel zag er niet uit en er zat voor 50 jaar vuil op.
De kast van de radio heb ik gepoetst met Brasso koperpoets en ik had nog een fles Turtle Wax.
Beurtelings mee gepoetst en na 2 dagen poetsen glom de kast als een spiegel. Jammer dat de achterwand wat diepere krassen heeft want dat valt niet weg te poetsen.
De batterijen hadden ook vuil en roest achtergelaten, roest weggekrabt en behandeld met een antiroestmiddel, Noverox
Het volumeknopje vuil weggekrabt met een speld en het knopje nieuwe witte vlakken gegeven. Bandkeuzeknoppen ook schoongemaakt.
Op de voorkant van het frontje wordt een bevestigingsplaat van binnenuit geschroefd daarop wordt de wijzerplaat gelijmd maar... er moet eerst een gewelfde ring achter die er voor zorgt dat de afstemming niet al te soepel verloopt, de knop moet immers blijven staan als er afgestemd is.
Die afstemplaat lijmen gaat lastig want hij moest wel geklemd worden. M.b.v. de afstemknop
kon ik met papiertjes klemmen.
Het is uiteindelijk een schitterend resultaat geworden, gelukkig deed de elektronica het gewoon en hoefde daar niets aan te gebeuren.
Jack Marotick
Complete draad:
- Mijn L3X91T weer als nieuw. -
Marotick,
19-07-2014, 14:08
- Mijn L3X91T weer als nieuw. - Bert V., 19-07-2014, 15:22
- Mijn L3X91T weer als nieuw. - Sietze Osinga, 20-07-2014, 10:40
- Mijn L3X91T weer als nieuw. -
loek,
20-07-2014, 11:32
- Mijn L3X91T weer als nieuw. - Marotick, 21-07-2014, 08:36