De Philips Nanette L1W22T (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 27-07-2014, 21:17 (3781 dagen geleden)

De Philips Nanette L1W22T
[image]
Dit is een zeer klein radiootje gemaakt in 1962 en heeft de maat 105mm x 75mm x 30mm.
8 transistors en FM, MG en LG
[image]
http://www.radiomuseum.org/r/philips_nanette_l1w22t.html

Onlangs dit radiootje aangeschaft via Ebay.
Ze stond aangeprijsd als een mooi en goedwerkend.
Toen ik haar uitpakte viel meteen het antennetje er uit en op de AM was niets te horen.
Het frontje is behoorlijk gedeukt en bij de antenne bevestiging zit er een scheurtje in de achterkant van de kast.
Ik voelde me behoorlijk bekocht en ik gaf de man een slechte beoordeling. Hij was furieus en eiste aanpassing van de score.
Ik stelde voor dat hij de helft van het aankoopbedrag terug zou storten, dan zou ik de score aanpassen. De man ging akkoord.
[image]

Als ik heel goed luisterde dan hoorde ik wel iets op de AM, dus trok ik de conclusie dat mogelijk de detectie diode defect zou zijn. Dat bleek ook zo. (zie de draad, Nanette is een gilkip).
Het scheurtje gerepareerd, kastje gepoetst, de deuk in het frontje bij de speaker rechtgeduwd.
En de afstemnaald weer op de juiste plek gezet en weer wit gemaakt.
Nadat ik het radiootje opnieuw had afgeregeld was Radio Waddenzee goed hoorbaar, in het midden van het land, maar de sterke zenders oscilleerden verschrikkelijk.
[image]
[image]
Dit forum hielp mij en een condensator-tje in de tegenkoppeling bleek defect.
De FM middenfrequent is niet 10,7MHz maar 6,75 MHz.
Hierdoor is de laatste zender die het kan ontvangen op 105,2 MHz. Wil ik verder luisteren dan komt daarna Radio 2 weer en daarna Radio 4.
[image]
vlnr Volumeknopje, originele afstemknop, band schakelaar en aan/ uitknop.

Helaas heb ik het radiootje laten vallen.
STOM!
Het knopje van de bandkeuze meerdere scherfjes er af en de scherfjes die ik terugvond bleken niet te passen. Bovendien en dat was veel erger, was ook het wieltje van de afstemknop kapot.
Dat is een plastic rond schijfje van 18mm groot met een gat van 11mm. Waar vind je zoiets?
In mijn rommelbak vond ik een kraanleertje dat precies die maat heeft en het paste. Wit geschilderd en het is bijna perfect want het originele afstemwieltje heeft een gekartelde rand, hoe maak je zoiets?
Het knopje voor de bandkeuze met de onbeschadigde kant naar beneden op het pookje gelijmd en het gaatje opgevuld met 2 componenten plamuur en daarna wit gemaakt.
Het radiootje ziet er nu weer schitterend uit en het is alleen jammer van het frontje, dat durf ik er niet af te halen bang dat ik het dan helemaal verpruts.
[image]
Één dingetje heb ik niet aangesloten, het oortelefoon plugje. Philips heeft bij meerdere transistor radio's een eigen oortelefoon systeempje gemaakt. Wat er in moet is een plugje van 2mm dik en hooguit 4mm lang. De gangbare 3 ½ mm en 2 ½ mm oortelefoon plugjes passen niet.
Als iemand zoiets nog heeft liggen? Het lijkt me wel leuk om Nanette ook eens met een oortelefoon te kunnen beluisteren. (stiekem 's avonds in bed.)

Jack Marotick
[image]

door Ed van der Weele † @, Zeist, 27-07-2014, 22:14 (3781 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 27-07-2014, 22:29

Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen. Eerst de radio repareren, daarna laten vallen en opnieuw beginnen.

Het plugje kan je helaas niet aan helpen.

Bij deze regels vraag ik me af hoe je dit bedoelt:

De FM middenfrequent is niet 10,7MHz maar 6,75 MHz.
Hierdoor is de laatste zender die het kan ontvangen op 105,2 MHz. Wil ik verder luisteren dan komt daarna Radio 2 weer en daarna Radio 4.

De middenfrequentie is het verschil tussen de oscillatorfrequentie en de te ontvangen frequentie.
Als de ontvangfrequentie 104 MHz is en de middenfrequentie is 6,75 MHz moet de oscillatorfrequentie daarom 110,75 MHz zijn.
Op de schaal staat 104 MHz als hoogste frequentie aangegeven, de radio zal dan ook bedoeld zijn om niet hoger dan 104 MHz te ontvangen.
Als aan het eind van de schaal Radio 2 en Radio 4 worden ontvangen "springt" de oscillatorfrequentie met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid naar een lagere frequentie. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat de afstemcondensator te ver doordraait waardoor de capaciteit in plaats van af- juist toeneemt (de condensatorplaten draaien te ver door), of de oscillator wordt instabiel en begint op een andere frequentie te oscilleren dan van de combinatie afstemcondensator+oscillatorspoel zou worden verwacht.
De minder gebruikelijke middenfrequentie van 6,75 MHz veroorzaakt dit in elk geval niet.

door Marotick ⌂ @, Huizen, 28-07-2014, 06:10 (3781 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Misschien dat iemand dit beter uit kan leggen.
Volgens mij ontvangt de Nanette Radio 2 op 92,6 MHz en op 92,6 MHz + 2x 6,75 MHz= 106,1 MHz. (R2 moet dus ook hoorbaar zijn op 92,6 MHz - 2x 6,75 MHz = 79,1 MHz)
Die zender zendt daar niet echt op uit maar door de MF van 6,75 MHz lijkt het alsof hier R2 ook zit.
Eigenlijk zou R2 ook hoorbaar moeten zijn op 92,6MHz + 6,75= 99,35 MHz maar daar hoor ik hem niet ik denk dat dit onderdrukt wordt.
De oscillator springt echt niet terug en de afstemcondensator draait niet door oid.
Door te manipuleren met de oscillatorspoel en de afstelcondensator op de afstemcondensator kan het afstemgebied vergroot worden zodat ook de zenders boven de 104 MHz ontvangen kunnen worden. Maar doordat de MF slechts 6,75 MHz is wordt het een mengelmoes van echte zenders en virtuele zenders.
Ik denk dat daarom 10,7 MHz als MF frequentie is gekozen bij radio's die tot 108 MHz gaan.

Jack

door Ed van der Weele † @, Zeist, 28-07-2014, 06:51 (3781 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 28-07-2014, 07:21

Terwijl ik hier nog even over zat na te denken, was je mij al voor met hetzelfde idee :-)

Het zijn waarschijnlijk de spiegelfrequenties die je ontvangt.
De frequentie van Radio 2 (IJsselstein) is 92.6 MHz
De frequentie van Radio 4 (IJsselstein) is 94.3 MHz

Het meest voorkomend is dat de oscillatorfrequentie boven de ontvangfrequentie ligt. Bij 92.6 MHz hoort dan een oscillatorfrequentie van 92.6 + 6.75 = 99.35 MHz
De spiegelfrequentie daarvan is dan 99.35 + 6.75 = 106.1 MHz
Maar in deze radio heeft men blijkbaar gekozen voor een oscillatorfrequentie die lager is dan de ontvangfrequentie.
Als de radio wordt afgestemd op 106.1 MHz is de oscillatorfrequentie 106.1 - 6.75 = 99.35 MHz

Het verschil tussen 99.35 MHz en 92.6 MHz levert weer 6.75 MHz op.

Om spiegelfrequenties te onderdrukken past men 2 methoden tegelijk toe:
- De selectiviteit van de antennekring
- Een hoge middenfrequentie

Door de hoge middenfrequentie komen de spiegelfrequenties verder weg te liggen van de gewenste ontvangfrequentie en is het onderdrukken door middel van de selectiviteit van de antennekring eenvoudiger.
De keuze van een oscillatorfrequentie die BOVEN de gewenste ontvangfrequentie ligt zorgt ervoor dat de spiegelfrequenties voor het grootste deel buiten de FM-omroepband komen te liggen.

OF deze radio inderdaad van een een lage oscillatorfrequentie gebruik maakt is te controleren met een andere radio. De oscillator van de Nanette moet op die andere radio te ontvangen zijn als 'zij' daar dicht in de buurt wordt gehouden.

Op te lossen is het probleem nauwelijks. Dan moet het hele ontwerp op de schop.
Je moet dit ontwerp ook zien in de tijd wanneer het toestel is gemaakt. Er waren slechts een paar FM-zenders in Nederland, dus van die spiegelfrequenties had niemand last.

Edit: nog even een plaatje erbij.

[image]

door Marotick ⌂ @, Huizen, 28-07-2014, 07:43 (3781 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik denk dat dit de juiste uitleg is.
Jack

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 28-07-2014, 14:23 (3781 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Het onderdrukken van spiegels is bij FM goed te doen omdat de band redelijk smal is: voor ons slechts 20MHz breed namelijk van 88 tot 108. Als je de MF groter kiest dan de helft van de breedte van de band, vallen alle spiegels altijd buiten de band. Onder of bovenliggende Oscillator maakt niet uit. Naast de FM band liggen en lagen allemaal zwakke dingen zoals tvband en luchtvaart, en van die signalen heb je weinig last. Vandaar dat 10.7 voor ons zo ideaal is als MF.
(Het ontwerpen van een luchtvaartontvanger die geen last heeft van FM stations is natuurlijk andere koek!)
Nu werd in de begintijd van de FM in Europa alleen het stuk tot 100MHz gebruikt, het hogere deel was eerst voor militaire toepassingen. Dus in 1960 was een MF van 6.75 prima. Na die tijd stierven de FM ontvangers met deze lage MF snel uit. Omdat de Nanette een ondertrillende oscilator heeft, had hij ook nooit last van zenders die later in gebruik zijn genomen boven de 104.

De FM werd in Amerika vanaf het begin, jaren veertig, gebruikt tot 108 MHz. In Europa eerst tot 100, vanaf eind jaren zestig werd het tot 104 genomen en boven 104 is pas vanaf eind jaren zeventig in gebruik.

De middengolf is een heel brede band: laagste en hoogste frequentie verschillen een factor 3. Op zo'n brede band is een ondertrillende oscillator vrijwel niet te realiseren, dus MG ontvangers zijn altijd boventrillers, net als langegolf.

Ik heb nog een Russisch radiootje liggen dat FM heeft van 66 tot 73 MHz en rond 71 kan ik Radio 2 (bij mij op 92.6) ontvangen als spiegel.

door ruudtx @, Utrecht, 28-07-2014, 16:10 (3781 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

De MG is ca 1 Mhz breed, van 531 - 1602 kHz. de gekozen MF van ca 455 kHz voldoet prima, mede doordat de voorselectie bij MG ontvangst veel beter is omdat het relatieve frequentieverschil veel groter is. 1500 khz is bijna 3 x zo veel als 530 kHz. Bij FM is 108/88 veel kleiner ca 1,2.

Overigens waren er vroeger ontvangers met ca 128 khz als MF. Dat ging goed voor de LG band, die toen dominant was, maar voor MG moet dat spiegel problemen hebben gegeven.

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 28-07-2014, 18:12 (3781 dagen geleden) @ ruudtx

Overigens waren er vroeger ontvangers met ca 128 khz als MF. Dat ging goed voor de LG band, die toen dominant was, maar voor MG moet dat spiegel problemen hebben gegeven.

De Klaagmuur, Philips BX360A, had dat en ook een Franse buizenradio uit 1935 die ik hier heb. In beide gevallen is een bandfilter toegepast als antennekring. Er is dus een drievoudige afstemcondensator, en er zijn twee RF-afgestemde kringen. Dit geeft natuurlijk een betere selectie aan de poort, waardoor de spiegelproblemen beheersbaar waren.
Maar dit was allemaal ver voor het Transistortijdperk, dus op glad ijs hier op dit forum.

door verbeek @, Zutphen, 29-07-2014, 11:39 (3780 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Wat is de reden van Philips geweest om een MF te kiezen van 6,75MHz?

Deze Nanette stamt uit '62 en is met AF124-125 transistors uitgerust, net zoals de B4X52AT die tot 108MHz gaat.
De buizenradio BX524A heeft al een MF van 10,7 MHz, dus deze keuze is al vroeg gemaakt.

Wellicht zijn constructieve problemen een motief geweest om tot 6,75MHz te komen?

Gr. Paul

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 29-07-2014, 14:55 (3780 dagen geleden) @ verbeek

Wat is de reden van Philips geweest om een MF te kiezen van 6,75MHz?

Echt weten doe ik het niet. Er kunnen namelijk allerlei onbenullige redenen zijn, zoals het wegwerken van een voorraad MF trafo's van bepaald type. In de buizenwereld was een MF van 10.7MHz standaard vanaf het begin (1950) ook toen de FM maar tot 100MHz ging.

Qua technische reden is er ook wel iets voor 6.75 te zeggen. Bij een ontvanger met enkele conversie is de MF een compromis tussen twee dingen die je wilt bereiken. Voor het vermijden van spiegelontvangst wil je de MF zo HOOG mogelijk. Immers, spiegels worden onderdrukt door de antennekring, die heeft een beperkte selectiviteit dus hoe verder de spiegel weg (tweemaal MF) des te beter. Aan de andere kant moet de MF keten zorgen voor selectiviteit van de ontvanger, dus de MF kringen bepalen de bandbreedte van ontvangst. Die ligt tegenwoordig voor FM op 300kHz idealiter (voor middengolfzenders 10kHz) en in de pre-stereo tijd was 200kHz gewenst voor FM. En filters met zekere breedte zijn nu eenmaal weer gemakkelijker te maken voor lage frequenties dus dit is een reden om de MF zo LAAG mogelijk te houden. Omdat transistors de kringen iets meer dempen dan buizen, was het misschien lastig om de ontvangers voldoende selectief te krijgen.

De FM loopt bij de Nanette tot 104MHz en door de ondertrillende oscillator liggen de spiegelfrequenties tussen 76 en 91 MHz, een gebied met vrijwel geen sterke zenders dus geen last van spiegels. De spiegelonderdrukking is niet heel geweldig, wat de TS heeft gemekrt met het overstemmen van de oscillator, want toen kreeg hij Radio 2 op 105 MHz.

Ik meen dat er zelfs een Philips is geweest met een MF van 4MHz voor de FM, kan iemand dat bevestigen?
Een dubbelsuper heeft het makkelijker qua compromis: eerste MF is hoog om spiegels te onderdrukken, tweede MF is laag voor selectiviteit.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 29-07-2014, 15:53 (3780 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ik ben ooit eens het schema van een buizenradio tegengekomen die ook een middenfrequentie van 6,75 MHz had.
Als ik me goed herinner was het een toestel voor de Duitse markt. Wat het exacte merk en type was weet ik helaas niet meer.

door Huub, 29-07-2014, 23:02 (3779 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Huub, 29-07-2014, 23:05

Ik ben ooit eens het schema van een buizenradio tegengekomen die ook een middenfrequentie van 6,75 MHz had.
Als ik me goed herinner was het een toestel voor de Duitse markt. Wat het exacte merk en type was weet ik helaas niet meer.

Dacht idem , schema van een Blaupunkt , of een Graetz maar ik weet ook niet zo 1 2 3 meer welke
Op NFOR bleken het toch geen ééndagsvliegen puur sang want ik vond het volgende

http://www.gloeidraad.nl/radioforum//index.php?mode=thread&id=16464#p16588

geeft een lijst van 6,75 en 6,5 MHz MF .
Er zitten (vreemd genoeg na een aantal redeneringen hierboven/onder) veel
""laat "" buistoestellen bij , zoals een Saba uit 1964/65 .
Laatste heb ik in een docu kunnen nazien , inderdaad netjes vermeld 6,75 MHz
(want schema's van tuners in een van blad 1955
en vervolgens een lijst van (bijbehorende ? ) radio's erna ...
riep enige twijfel over mijn leeskunsten op ;-) )

door ruudtx @, Utrecht, 30-07-2014, 15:08 (3779 dagen geleden) @ Huub

Pas na 75 of nog later werd de FM boven 100 MHz gebruikt, dus lange tijd gaf een MF van 6,5 M geen probleem

door Ed van der Weele † @, Zeist, 30-07-2014, 15:45 (3779 dagen geleden) @ ruudtx

Pas na 75 of nog later werd de FM boven 100 MHz gebruikt, dus lange tijd gaf een MF van 6,5 M geen probleem

Dat "probleem" is erg relatief. In het begin waren er in Nederland maar 2 of 3 radiostations op de FM: Hilversum 1, 2 en later 3.
Het zal vrijwel niemand zijn opgevallen dat die zenders twee keer in de FM-band voorkwamen, als er spiegels ontvangen konden worden.

door ruudtx @, Utrecht, 30-07-2014, 17:27 (3779 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Volgens mij is bij de gebruikelijke wijze met de oscillatorfreq boven de zender freq geen sprake van dubbel ontvangst bij een MF van 6,5 MHz.
Bij dit systeem wordt in principe naast de zender ook een frequentie van zender freq + 2 x MF ontvangen. Dus bij Lopik Radio 2 (voorheen Hilv 1) werd ook 92,6 + 13 = 105.6 ontvangen. Daar zat vroeger geen zender.

Bij osc freq onder de zender freq (kennelijk zoals bij de Nanette) wordt naast de zender freq een signaal van zend freq - 2 x MF ontvangen. Bij 6,5 Mhz wordt bij 100 Mhz 100 - 13 = 87 Mhz weergegeven. De FM band begint pas bij 87,5 Mhz. Dus ook hier geen dubbelontvangst
Behalve natuurlijk als de ontvangstband doorloopt tot boven de 100 MHz, wat dus vroeger bij Europese radioos zowiezo weinig voorkwam.
Het aantal zenders onder de 100 MHz had geen invloed op de spiegelontvangst. In grensgebieden zoals Z Limburg was het aantal te ontvangen zenders ook in het verleden natuurlijk al veel groter.

Toestellen met 6,5 of 6,75 MHz MF met een FM band langer dan 87 - 100 moeten uiterst zeldzaam zijn geweest.

Het heeft allemaal te maken met omroeppolitiek, ook vroeger werd er kunstmatige schaarste gekweekt door de FM band tot 100 Mhz te beperken, immers men wilde alleen maar publiek omroep, met een beperkt aantal programma's.
Het is anders niet te verklaren waarom in Europa de FM band tot 100 Mhz werd beperkt, daar waar voor de oorlog in de VS al was bepaald dat de FM band liep van 88 - 108 MHz. Deze band was verkregen na het verbannnen van de 45 MHz FM band voor radio. De industrie wilde deze freq band om commerciele redenen voor TV gebruiken. Op Internet zijn nog wel oude 45 MHz ontvangers te vinden, en ook een aantal met een dubbele FM band, de oude en de nieuwe.

Ik heb nog steeds een vraagteken bij het stukje 87.5 - 88. Op sommige Amerikaans/Japanse ontvagers soms moeilijk te ontvangen, want die beginnen eigenlijk pas bij 88. Kortom, waarom toch die Europese eigenwijsheid.

In het oostblok kende men de zgn OIRT FM band, deze is nu vrijwel overal vervangen door de westerse FM band. In het oostblok wwas omroep onder het communistische systeem nog beperkter.
Ook in Japan werd in een andere kortere FM band uitgezonden, dat kon omdat Japan een eiland is en geen last heeft van buitenland.
In Engeland was het lachen, daar werden delen van de FM band binne de 87,5 - 100 gebruikt voor andere diensten zoals politie en brandweer. Er was toch genoeg ruimte, de BBC had het monopolie en men heeft in de VK weinig last van buitenland.

In veel gebieden was nauwelijks of geen vraag naar FM.
De eertse FM zender op Aruba verscheen pas in de jaren 80, de AM zenders klonken met full audiospectrum perfect, en op een bevolking van 60.000 in de jaren 60 was er geen vraag naar meer zenders. Er waren er 4, meer dan in Nederland in die tijd!!
In heel Laijns Amerika kwam de FM maar langzaam op gang, genoeg ruimte op de AM band. FM bereik was onvoldoende voor de grote gebieden, zo wordt voor het Amazone gebied in Brazilie nog steeds op KG (25 meter) uitgezonden, een regionale zender op KG, ook in NL te ontvangen.
Ach en nu gaan we DAB invoeren, want de FM is toch wel zeer inefficient voor netwerken, zoals we die in Europa hebben om landelijke dekking te krijgen.
In de VS niks landelijke dekking, alles is regionaal, lokaal, met maar 1 FM zender bereik je in NY en LA meer luisteraars dan in heel Nederland met zo'n onhandig netwerk.

En die DAB is dan weer alleen hier en in Australie, in de VS , dus heel N en Z Amerika moeten ze er niets van hebben. De eigenwijsheid blijft.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 30-07-2014, 22:59 (3778 dagen geleden) @ ruudtx

Ik heb nog steeds een vraagteken bij het stukje 87.5 - 88. Op sommige Amerikaans/Japanse ontvagers soms moeilijk te ontvangen, want die beginnen eigenlijk pas bij 88. Kortom, waarom toch die Europese eigenwijsheid.

De toegewezen frequentiebanden zijn niet overal ter wereld gelijk. ITU Regions
Met eigenwijsheid heeft het niks te maken, wel met wereldwijde afspraken.

Zelfs per land zijn er verschillen in de regelgeving voor het frequentiegebruik.
Onder andere in Duitsland is het bijvoorbeeld verboden naar iets anders dan de omroep- en de amateurbanden te luisteren.
Ik kreeg vroeger regelmatig vragen of ik een Duitse radio niet wat kon 'bijtrimmen' zodat men de politiemobilofoon kon ontvangen. Op Nederlandse radio's was dat geen enkel probleem, die ontvingen het bandje van 86 tot 87 MHz wel, maar de Duitse radio's waren zodanig afgeregeld dat het stopte bij 87,5 MHz.

Ik heb een Sony ICF-SW77. Mijn exemplaar ontvangt van 150 kHz tot 29999.9 kHz en 76 MHz tot 108 MHz.
Maar als je een ICF-SW77 voor de Italiaanse markt hebt, ontbreekt het stuk tussen 285 kHz en 531 kHz, het stuk tussen 1602 kHz en 3850 kHz en alles boven 26100 kHz.
Een ICF-SW77 voor de Duitse markt heeft alleen de FM-band van 87,5 tot 108 MHz.
Alles volgens de wetten die in die bepaalde landen gelden.

Om nog even op spiegelfrequenties terug te komen: de ICF-SW77 is een dubbelsuper. De eerste middenfrequentie is 55.845 MHz en de tweede middenfrequentie is 455 kHz.

[image]

door Huub, 30-07-2014, 19:10 (3779 dagen geleden) @ ruudtx

Hoi Ruud

verwacht dat (om één of andere reden) de 6,75 MHZ MF geen problemen geeft , bij (deze ) toestellen
ook niet in gebied (wat pas later gebruikt werd ?? ook in BRD ?? ) 100- 104 -108 .
Waarom ?
Aannemende dat die Duutsers van bestaan spiegelfrequenties weet hadden ;-) ,
dan maak je toch geen toestel (begin jaren 60)
met MF 6,75 wat bereik ontvangst heeft tot 104 of met modificatie mogelijk tot 108 kan ?
Ik zet er even een plaatje bij ,
gaat wel over een buis toestel (met ook halfgeleider techniek erin )

m vr gr Huub

[image]

door verbeek @, Zutphen, 31-07-2014, 06:49 (3778 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Bedankt voor de informatie, Gerard. In een boekje over Reflecties voor PA0SE gaf Herbert Rutgers, PA0SU nog een plausibele verklaring, n.l. dat bij een smalle MF de ruis ook wordt verminderd. Dat kan een verklaring zijn dat SABA bij zijn topklasse buizenontvangers ook 6,75MHz als MF gebruikte. De ruis wordt dan bijna de helft minder dan bij 10,7MHz.

Gr. Paul

door ruudtx @, Utrecht, 28-07-2014, 16:04 (3781 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Dat er maar een paar zenders waren is niet zo belangrijk voor de spiegelontvangst, wel dat er geen zenders waren boven 100, en later boven 104 MHz.
Omdat het aantal ontvangers dat tot 104, later tot 108 ging steeds meer gemeengoed werd (vanwege de band in USA die van 88 - 108 looopt) werden ook de frequenties boven 100 en 104 in gebruik genomen, ook omdat de vraag naar zenders en frequenties groter werd. Overigens is 105 -108 hier nog steeds gereserveerd voor lokale zenders (OLON) met beperkt vermogen.

Een 6,75 Mhz MF radio is eigenlijk geschikt voor 87,5 + 2x6,75 = 100,75 Mhz. Frequenties daarboven zullen als spiegelfrequenties worden weergegeven.
De 10,7 Mhz keuze komt dan ook uit de VS, waar de FM band 20 MHz breed is, dat is nou mooi genoeg voor 2 x 10,7 = 21,7.

(Woon je dicht bij een vliegveld dan hoor je op een 10,7 Mhz ontvanger soms signalen uit de luchtvaartband die boven 108 Mhz ligt)

door loek @, Exloo (Drenthe), 28-07-2014, 20:23 (3781 dagen geleden) @ Marotick

Bovendien en dat was veel erger, was ook het wieltje van de afstemknop kapot.
Dat is een plastic rond schijfje van 18mm groot met een gat van 11mm. Waar
vind je zoiets?

Hallo Marotick,

Dat afstemknopje is makkelijk te maken met een draaibank. Als je een stuk wit kunstof plaatmateriaal zoekt/heb met dezelfde dikte dan wil ik de knop wel voor je maken.

Met vriendelijke groet,

Loek

door Marotick ⌂ @, Huizen, 29-07-2014, 11:00 (3780 dagen geleden) @ loek

Dat is een mooi aanbod, ik heb een witte PVC buis liggen met de juiste dikte.
Alleen is die buis wat rond dus zal als ik daar een vlak uit zaag zal het ook iets rond zijn. Maar dat is misschien wel plat te krijgen. Het valt wel mee want de buis is 130 mm rond.
Maar hoe krijg je een vlak stuk materiaal in je draaibank?

Jack
Ik stuur je nog een PM

door g-rely @, Lelystad, 28-07-2014, 22:02 (3780 dagen geleden) @ Marotick

Hallo Jack,

Ik merk dat je erg gehecht bent aan dit radioo-tje, vandaar dat ik reageer.
Ik heb in de aanbieding nog een sloperjte voor je, kleur cream, afstemschaal tot 100Mc maar de print en onderdelen zien er hetzelfde uit. Ik wil er €15 voor hebben, ophalen. Verzenden kan ook. De kast ziet er niet mooi uit en telescoop-antenne afwezig. Na 43 heb ik hem nu weer aangezet, heel zacht hoor ik dan de middengolf.
Verder niet getest. Frontje ziet er redelijk uit, wel reinigen.
IK hoor wel of je interesse hebt.

Gerard in Lelystad.

[image]
[image]

door Marotick ⌂ @, Huizen, 29-07-2014, 11:27 (3780 dagen geleden) @ g-rely
Gewijzigd door Marotick, 29-07-2014, 11:29

De Nanette lijkt veel op het radiootje dat ik in 1961 van mijn vader heb gehad maar die had alleen MG, Philips L0X10T
Ik vind de Nanette L1W22T wat leuker omdat daar FM opzit en daar zitten de zenders tegenwoordig.
Op Marktplaats koop ik oude lelijke, niet werkende radiootjes op en probeer die dan zo op te knappen dat ze er weer redelijk uitzien.
Ik heb o.a buiten de Nanette de Philips L3X90T, L3X91T, L2X97T, L0X90T, L5X22T en ook nog nordMende Transita, nordMende Condor (ik zoek schema) Sharp Collie en een Koyo Six Transistor. De meeste staan weer te glimmen van plezier. Onderweg zijn de Greatz Grazia en de voorloper van Blaupunkt een Lido.
Verslagen hoe de opknapbeurt verloopt zijn tzt te lezen op dit forum. De eerst volgende is de Philips L3X90T.

De Nanette die jij hebt heeft al heel wat doorstaan. De antenne weg, en de kast is ook niet meer compleet. Ik wil hem niet hebben maar ik wil haar wel voor je opknappen, maar misschien is dat leuk omdat zelf te doen. We helpen je wel.
Je hoorde heel zacht wat op de AM, kan ook de detectie diode zijn net als bij mijn exemplaar. Het schema is beschikbaar.

Jack

door g-rely @, Lelystad, 29-07-2014, 21:20 (3779 dagen geleden) @ Marotick

Hallo Jack,

Bedankt voor je info, hij ziet er inderdaad gehavend uit, als ik in een goede bui ben ga ik hem zelf restaureren. Zelf heb ik wat Sony wereldontvangers waar ik ook gehecht aan ben. De mooiste vind ik de ICF-2010, en van de buizentoestellen de EDDYSTONE 640. Groet, Gerard

door Marotick ⌂ @, Huizen, 30-07-2014, 12:30 (3779 dagen geleden) @ g-rely

Het is best leuk om zo'n radiootje te repareren en op te knappen.
Haal het printje en de speaker??? uit het kastje en kijk eerst of je de kast weer toonbaar kan maken.
Ondertussen bekijk je de print, het schema is in de schematheek, en maak je een draadje van 75 cm vast aan de antenne-lip. Dan kan je ook de FM proberen.
Om de detectie diode van de AM te verwijderen moet je het afschermingsschotje weghalen, meet de diode door en ik vermoed dat deze vervangen moet worden.
Als dat zo is dan werkt ook de AM weer.
Succes

Jack

De Philips Nanette oortelefoon

door Marotick ⌂ @, Huizen, 01-08-2014, 06:12 (3777 dagen geleden) @ Marotick

Mag ik nog even terugkeren naar een vraag die ik aan het begin van deze discussie heb gesteld?

- Één dingetje heb ik niet aangesloten, het oortelefoon plugje. Philips heeft bij meerdere transistor radio's een eigen oortelefoon systeempje gemaakt. Wat er in moet is een plugje van 2mm dik en hooguit 4mm lang. De gangbare 3 ½ mm en 2 ½ mm oortelefoon plugjes passen niet.
Als iemand zoiets nog heeft liggen? Het lijkt me wel leuk om Nanette ook eens met een oortelefoon te kunnen beluisteren.-

De Philips L0X90T maar ook de Nanette heeft een afwijkend aansluit plugje.
Die van de L0X90T moet 2 pennetjes hebben en die van de Nanette is rond maar kleiner dan de mini oortelefoonplug die we kennen (2 1/2 mm) Ook moet het Nanette plugje heel kort zijn want het plaatje waar het plugje ingaat is maar 2 mm dik. Het moet een merkwaardig plugje zijn lijkt mij. Hoe zat dat?
Heeft iemand hier ervaring mee? Die oortelefoons zaten bij die radio's en moeten er dus zijn, of waren sowieso los te koop.

Jack

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-08-2014, 11:23 (3777 dagen geleden) @ Marotick

Ik heb even drie stekkers voor je gefotografeerd van gehoortoestellen uit de jaren vijftig.

[image]

De bovenste, grote is van een buizengehoorapparaat, de Blaupunkt Omniton uit 1950. Hij heeft drie pootjes omdat je zowel een hoogohmig als laagohmig oorstuk (via een uitgangstrafo) hierop kunt aansluiten.

De andere twee zijn van eind jaren vijftig en zijn aan elkaar gelijk, dus misschien was dit type wel een beetje standaard.

Linksonder het stekkertje van de Siemens Ultra. Het snoertje heeft aan beide kanten zo'n stekker want ook bij het oorstukje sluit het met zo'n stekker aan. Je kon het snoertje dus makkelijk vervangen. Het ene stekkertje is recht het andere haaks.

Rechtsonder de stekker van een onbekend Hoorapparaat.

door Marotick ⌂ @, Huizen, 02-08-2014, 13:14 (3776 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Voor een deel zijn we er denk ik wel uit. Philips maakte op zijn radiootjes in de jaren 60 een aansluiting voor dove mensen die hun gehoorapparaat direct op de radio konden aansluiten. In ieder geval lijkt dat bij de L0X90T zo.
[image]
De gaatjes zitten 3 1/2mm uit elkaar, de ene is dikker (2mm) dan de andere (1 1/2mm)
Doch de Nanette heeft slechts 1 enkel gaatje van 2mm Daarachter zit een plaatje dat niet dikker is dan 3mm en daar zitten de aansluitingen op.
Het plugje dat daar in moet kan niet langer zijn dan 3 à 4mm met een dikte van slechts 2mm.
[image]
Wie heeft zoiets wel eens gezien?

Jack

door g-rely @, Lelystad, 01-08-2014, 12:34 (3777 dagen geleden) @ Marotick

Hallo Jack,

Door jouw enthousiasme ben ik begonnen de mijne te restaureren.
Ik heb nu goed ontvangst, er was een dun printbaantje bij de potmeter geoxideerd.
Verder een draadje aangesloten als FM antenne.
Nu moet ik het kastje onder handen nemen. 4 boutjes van de print-bevestiging die los zaten weer vastlijmen, het vergeelde kastje (door UV straling?) weer toonbaar maken. Hoe? Poetsen met brasso hielp nog niet veel. Metalen frontje heb ik verwijderd en een nacht laten weken met een wasmiddel, ziet er nu weer netjes uit.
Waar ik nu nog naar op zoek ben is een telescoop antenne. Uit hoeveel delen bestaat deze? En hoe lang is hij?

Groet, Gerard.

[image]

door Marotick ⌂ @, Huizen, 01-08-2014, 18:42 (3777 dagen geleden) @ g-rely

Wat leuk dat je er mee begonnen bent.
Goed dat je het frontje er af gekregen hebt, met welk wasmiddel?
Het vergeelde kastje kun je ontgelen met een heel fijn schuurpapiertje en een schuurblokje. Na flink geschuurd te hebben zie je dat de vergeling minder wordt en op een gegeven moment is de vergeling weggeschuurd. Kleine plekjes die er nog op zitten kan je wegschuren zonder een blokje te gebruiken, dus met het schuurpapier in de hand en dan alleen het plekje te schuren.
Dan gaat het echte werk beginnen en doe dat buiten.
Met Brasso koperpoets ga je nu poetsen, een half uur per kant minimaal. Daarna uitpoetsen met poetskatoen, dan gaat het nog glimmen ook en lijkt de radio zo uit de showroom te komen.
De antennen die ik op het toestelletje heb heeft 5 segmenten en is 385 mm lang.
Heb je nog wel het knikje waar de antenne aan vast heeft gezeten?
Ik heb verschillende telescoop antennes maar niet in die maat want ingeschoven is de lengte 106 mm lang en past dan precies in de sleuf aan de bovenkant van het kastje. Misschien heeft iemand zo'n antenne voor je?
Om de kunststof busjes, waarin het schroefdraad zit, weer vast te lijmen gebruik ik verse secondenlijm. Secondenlijm die wat ouder is is alleen nog goed om je vingers aan elkaar te lijmen maar andere dingen vallen zo weer uit elkaar. Handig is om van die mini tubetjes te nemen.

Succes

Jack