Nog een klein probleem met de Nanette (Toestel of techniek)
De Nanette zit helemaal in elkaar, kraanleertje als afstemknop maar ik krijg hulp en er komt een echt afstemknopje aan.
Als ik de Nanette afstem dan heb ik haar in de hand maar als ik haar neerzet dan klinkt het geluid niet zuiver en staat ze naast de zender.
Als ik haar opzettelijk naast de zender zet en ik zet haar neer dan klinkt het geluid wel goed, of beter na gelang ik goed gemikt heb.
Als ik de voorkant weghaal dan heb ik dit handeffect niet. Ik heb dus het metalen frontje via een veertje aan massa gelegd en ik heb het idee dat het licht verbeterd is.
Heeft het nut om de binnenkant van de radio te bekleden met aluminiumfolie en dat ook aan massa aan te sluiten?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Jack
Nog een klein probleem met de Nanette
Maak er geen kortsluitwinding van, anders werkt de ferrietantenne niet meer.
best Jack,
deze vraag en de opmerking in je vorige topic betreffende het weerkomen van de lage zenders terwijl je afstemt op de hoogste frekwentie zou er kunnen op wijzen dat er iets mis is met de HF voortrap. Slechte spiegelonderdukking en de oscillator is frekwentiegevoelig via de antenne.
Is de gevoeligheid ok, of ontvangt hij enkel maar sterke zenders?
groeten
Kris
De gevoeligheid is prima en is beter dan ik verwachte.
Het probleem is dat de ontvanger last heeft dat de afstemming iets anders is als je hem in de hand hebt dan dat hij los staat, een handeffect.
De vraag is: kan ik dat handeffect behandelen door de kastje van binnenuit af te schermen met aluminiumfolie? Ik kan de achterwand geheel kunnen beplakken met de folie en dat aan massa aansluiten, dat heb ik al gedaan met het metalen frontje. Ik moet inderdaad rekening houden met de ferriet antenne.
De vraag is dus: kan ik afschermen met aluminiumfolie om van het handeffect af te komen?
Jack
Het is de oscillator die wordt verstemd. Aan te nemen is dat de radio niet met dit handeffect de fabriek heeft verlaten.
Voordat je zulke wijzigingen gaat aanbrengen zou je er heel zeker van moeten zijn dat het handeffect niet door een verkeerd gelegde draad of een losse afscherming wordt veroorzaakt.
Probeer eerst eens uit op welk punt rond TS2 die capacitieve beïnvloeding het sterkst is. C3, C4, C17, S5, S6.
De OA90 is trouwens nog gewoon nieuw te krijgen zie ik net :
Ik heb alle condensatoren die je noemt bekeken en die hebben weinig last van het hand effect. Wel is er een spoeltje dat last heeft van het handeffect maar dat is ook het oscillatorspoeltje (S5-S6). Daar zat vroeger een stukje schuimrubber in maar omdat dat al aardig vergaan was heb ik dat eruit gehaald.
Dat spoeltje heb ik ook wat uit moeten rekken om de FM te laten beginnen op 88MHz. Als ik de batterij in het toestelletje schuif dan verstemt de ontvanger ook. Dus heb ik een metalen schotje gemaakt tussen dat spoeltje en het batterij compartiment, het helpt iets.
Als ik naar een gesprokenwoord zender luister dan hoor ik af en toe een zacht fluittoontje van toonhoogte veranderen, er is dus iets instabiel of hoort dat bij dit toestelletje?
Ik ben er nog niet uit.
Jack
het oscillatorspoeltje (S5-S6). Daar zat vroeger een stukje schuimrubber in maar omdat dat al aardig vergaan was heb ik dat eruit gehaald.
De reden van dat schuimrubber kan ik alleen naar gissen.
Het zou kunnen zijn om het trillen van het spoeltje tegen te gaan. Door het trillen verandert de vorm en afstand van de windingen iets en verschuift de frequentie in het ritme van het trillen.
Als ik de batterij in het toestelletje schuif dan verstemt de ontvanger ook.
Bij een goed ontwerp zou dat niet mogen uitmaken.
Als ik naar een gesprokenwoord zender luister dan hoor ik af en toe een zacht fluittoontje van toonhoogte veranderen, er is dus iets instabiel of hoort dat bij dit toestelletje?
Een fluittoon kan de piloottoon van de stereo en RDS-informatie zijn. In de tijd waarin het toestel is ontworpen bestonden er geen stereo-uitzendingen.
Het kan ook zijn dat er iets staat te genereren op een andere dan de oscillatorfrequentie.
Met een oscilloscoop die over voldoende bandbreedte beschikt is vermoedelijk wel te achterhalen wat er precies aan de hand is.
Of het "bij het toestel hoort" is moeilijk te zeggen zonder vergelijkingsmateriaal. Het kan een slecht ontwerp zijn, maar ook een defect.
Misschien dat andere bezitters van een L1W22T hierover iets kunnen melden.
Hallo Jack,
Ik zie dat deze radio geen AFC (automatische frequentie controle)heeft. Deze regeling zorgt er voor dat de afstemoscillator bij FM ontvangst voor een deel als het ware kleeft aan de zender.
Het regel signaal (variabele gelijkspanning werd dan afgeleid na de fase discriminator.
Nu zie ik bij jouw radio wel een terug koppeling al veel eerder in het circuit.
In de stand FM wordt de basis van de ingang en oscillator transistor een gelijkspanning terug gekoppeld. Dit signaal staat ook over de elco C28? (16uF). Heb je al eens gemeten met een universeelmeter wat dat signaal doet. Zie je variaties bij meer/minder sterke ontvangst.
Ik zelf denk dat je geen eigen oplossingen moet bedenken zoals schotjes. Er is iets fout waardoor de afstemoscillator instabiel is.
Met vriendelijke groet,
Loek
Ed en Loek, jullie hebben helemaal gelijk dat ik de oorzaak moet oplossen en het niet moet proberen op te lossen met middelen die er standaard er niet op horen.
Dit weekend komt Nanette uit de kast want ik ga de afstemunit verwijderen omdat Loek het afstemwieltje nodig heeft om een goed passend afstemknopje te draaien.
Ik kan dan ook beter bij de onderdelen die aan de bovenkant van de print bevinden want daar zitten de meeste meetpunten.
Ik wil jullie, maar ook de anderen, bedanken voor het meedenken. Ik vind iedereen hier heel behulpzaam.
Jack
Ik wil jullie, maar ook de anderen, bedanken voor het meedenken. Ik vind iedereen hier heel behulpzaam.
Dat is een misvatting
Ik doe dat niet omdat ik zo behulpzaam ben, maar omdat het leuk is om mee te puzzelen aan het oplossen van een defect
En dat ik er zelf nog iets van leer of weggezakte kennis weer wordt opgehaald is mooi meegenomen.
Is ook goed.
Jack