Reparatie Philips 22GF604 (Toestel of techniek)
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 05-08-2014, 09:27 (3773 dagen geleden)
Beste Transistorvrienden,
Ik ben bezig met de herstelling van een draagbare stereo platenspeler van Philips, namelijk de 22GF604.
De platenspeler speelde alleen langs het rechterkanaal. Nu is de versterker van dit toestel vrij eenvoudig opgebouwd en ik dacht dat ik dat wel vlug even kon oplossen. Verkeerd gedacht...
De eindtransistor (AC188) van het linkerkanaal gaf kortsluiting tussen de collector en de koelvin. Een "NOS" AC188 erin en hij speelde weer. Al was het geluid van het linkerkanaal veel harder vervormd bij lage tonen dan het rechter, ondanks dat de spanningen volgens het schema bleken te kloppen.
Na een tijdje speelde het linkerkanaal helemaal niet meer.
Van de spanningen op de transistors bleek niks meer te kloppen.
Ik heb de BC158A en de BC149B reeds vervangen en de spanningen kloppen nu tot op de collector van de BC158A.
Hieronder de spanningen op de transistors:
BC149B:
- Basis: 3,5V (Dat meet ik ook in het goede kanaal, dus OK)
- Collector: 4V (Dat meet ik ook in het goede kanaal, dus OK)
- Emitter: 0,69V (Lijkt me ook OK)
BC158A:
- Basis: 0,69V
- Collector: 7,3V (Moet 4,2V zijn!)
- Emitter: 0V
AC187
- Basis: 7,3V (Moet 4,2V zijn)
- Collector: 0V
- Emitter: 7,3V (Moet 4,35V zijn)
BC188:
- Basis: 7,3V
- Collector: 11V
- Emitter: 7,3V
Voor de zekerheid heb ik alle elco's al vervangen.
Tot slot heb ik de AC187 mee vervangen, geen verbetering.
De belangrijkste weerstanden, alsook de diode en de NTC weerstand heb ik gecheckt en lijken mij in orde.
Op de collector van de BC158A en op alle pennen van de AC187 en AC188 staat een wisselspanningssignaal van ongeveer 100mV peak-to-peak. Als ik mijn signaalgenerator aansluit en het signaal volg met de oscilloscoop dan lijkt de geïnjecteerde sinus zich te enten op het signaal van 100mV.
De frequentie van het 100mV signaal wijzigt niet als ik de amplitude of frequentie van mijn signaalgenerator wijzig.
Het lijkt een eenvoudige schakeling, maar door mijn gebrek aan ervaring zie ik iets over het hoofd. Alleen weet ik niet wat...
Ik twijfel er niet aan dat er hier mensen zijn, waarvoor zo'n eenvoudige versterker kinderspel is.
Bij voorbaat dank ik U voor de hulp.
Groetjes,
ElektroNick
Reparatie Philips 22GF604
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 05-08-2014, 10:30 (3773 dagen geleden) @ ElektroNick
De BC158 en de BC149 lijken in het schema verwisseld. Staan er op de print positienummers bij?
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 05-08-2014, 10:54 (3773 dagen geleden) @ Maarten Bakker
De BC158 en de BC149 lijken in het schema verwisseld. Staan er op de print positienummers bij?
Dag Maarten,
Helaas, op de print staan geen positienummers. Maar volgens mij zitten de transistors wel op hun goede plaats op de print.
Er zit inderdaad een fout in het schema, namelijk dat de BC158 geen NPN is maar een PNP.
BC149 daarentegen is een NPN en geen PNP.
Men heeft dus gewoon de symbolen omgewisseld.
Maar verder lijkt mij de positie van de BC158 en BC149 wel juist in het schema, of niet?
Groetjes,
Nick
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 05-08-2014, 11:47 (3773 dagen geleden) @ ElektroNick
Dat schema is (waarschijnlijk letterlijk, want in Frankrijk getekend, het nummer begint dan met 3111) met de Franse slag gemaakt. De eindtorren hebben ook de verkeerde symbolen. Waarschijnlijk ligt de + aan de massa?
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 05-08-2014, 11:54 (3773 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Dat schema is (waarschijnlijk letterlijk, want in Frankrijk getekend, het nummer begint dan met 3111) met de Franse slag gemaakt. De eindtorren hebben ook de verkeerde symbolen. Waarschijnlijk ligt de + aan de massa?
Ja, daar zegt u het!
De + ligt inderdaad aan de massa, mijn gemeten spanningen zijn per conventie dus negatieve spanningen.
Overigens heb ik de ruststroom helemaal in het begin, toen ik de AC188 heb vervangen terug afgeregeld op 5mA. Maar ik zal het nu nog eens nakijken.
Groetjes,
Nick
door verbeek , Zutphen, 05-08-2014, 11:25 (3773 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door verbeek, 05-08-2014, 11:27
Nick,
Is de voedingsspanning goed?
Je kan de ruststroom (5mA volgens schema) meten met kortgesloten ingang (loper van de potmeter naar massa). Wellicht maakt de instelpotmeter R422 geen goed contact waardoor de ruststroom oploopt en de eindtransistors vernield.
Gr. Paul
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 05-08-2014, 12:05 (3773 dagen geleden) @ verbeek
Nick,
Is de voedingsspanning goed?
Je kan de ruststroom (5mA volgens schema) meten met kortgesloten ingang (loper van de potmeter naar massa). Wellicht maakt de instelpotmeter R422 geen goed contact waardoor de ruststroom oploopt en de eindtransistors vernield.Gr. Paul
Beste Paul,
Ik had de ruststroom afgeregeld nadat ik de AC188 heb vervangen.
Inmiddels heb ik de ruststroom nogmaals gecontroleerd en deze was opgelopen tot 6mA. Alhoewel dit mij niet alarmerend leek, heb ik het terug op 5mA gezet.
Groetjes,
Nick
door jantinus , Koekange, 05-08-2014, 15:26 (3773 dagen geleden) @ ElektroNick
Hallo Nick,
Zoiets als jij hebt met de platenspeler dat heb ik ook eens gehad met een
andere platenspeler! Ook een philips zowel rechts als links speelt nu nog steeds perfect!! Bij mijn platenspeler daar was een kanaal, dat deed het soms en soms een tijd helemaal niet enz!!!!
Net als bij jou meten en nog eens meten en ik kon het ook niet vinden, de oplossing bij mij was toen heel simpel, 1 draadje dat in arm van de platenspeler (volgens zitten er 6 of 7 in) lag dat was onderbroken dat draadje heb ik laten liggen en een nieuwe geplaatst vast gesoldeerd en met 2 draadbinders aan de arm vast gemaakt (lijkt misschien niet mooi) en het werkt nog steeds. (zeker 6 jaar geleden)
De groetjes
Jantinus
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 06-08-2014, 06:54 (3772 dagen geleden) @ jantinus
Hallo Nick,
Zoiets als jij hebt met de platenspeler dat heb ik ook eens gehad met een
andere platenspeler! Ook een philips zowel rechts als links speelt nu nog steeds perfect!! Bij mijn platenspeler daar was een kanaal, dat deed het soms en soms een tijd helemaal niet enz!!!!
Net als bij jou meten en nog eens meten en ik kon het ook niet vinden, de oplossing bij mij was toen heel simpel, 1 draadje dat in arm van de platenspeler (volgens zitten er 6 of 7 in) lag dat was onderbroken dat draadje heb ik laten liggen en een nieuwe geplaatst vast gesoldeerd en met 2 draadbinders aan de arm vast gemaakt (lijkt misschien niet mooi) en het werkt nog steeds. (zeker 6 jaar geleden)
De groetjes
Jantinus
Beste Jantinus,
Bedankt voor uw bericht.
Wat jij hebt meegemaakt moet ik zeker nog eens nakijken.
Maar toch ben ik er in dit geval ook van overtuigd dat het om een elektronisch defect gaat. Immers zijn de spanningen op de eindtorren niet juist en wordt het geïnjecteerde signaal van mijn sinusgenerator niet, of verkeerdelijk versterkt.
Er zit dus nog een fout in de eindtrap, maar ik weet echt niet wat.
Groetjes,
Nick
door verbeek , Zutphen, 06-08-2014, 09:52 (3772 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door verbeek, 06-08-2014, 09:54
Nick,
Printbaan breuk? Dat kan je controleren met een pieper/ ohmmeter.
Nog een mogelijkheid is een slechte soldeerverbinding van de overige componenten. Je kan dat controleren d.m.v. een houten pennetje tegen de componenten te duwen. Mocht dat nog niet het gewenste resultaat opleveren, is er nog de mogelijkheid van koude-spray of lucht in een spuitbus.
Een andere optie is het heet stoken van componenten om de dader op te sporen.
Succes met het zoeken!
Gr. Paul
door Marotick , Huizen, 06-08-2014, 08:01 (3772 dagen geleden) @ ElektroNick
Door het gedoe dat de symbolen niet kloppen wordt het lastig om te zien hoe het geheel werkt. Gelukkig heb je een werkend kanaal.
Wat je zou kunnen doen is het signaal op de basis van alle transistoren controleren met een extern versterkertje. Het signaal dat je aftapt laat dat wel door een ufje (10 uf) lopen en vergelijk dat ook met het goede kanaal.
Zo kan je controleren tot hoever het goed gaat.
Verbind de ingangen, links en rechts met elkaar om hetzelfde signaal te krijgen.
Als je er zo niet uitkomt zou ik de torren die op het schema staan er allemaal even uithalen. Meet ze door met een transistortester en plak er even op of het NPN dan wel PNP is. Met een diode tester kan je kijken of dat ook correspondeert met het werkende kanaal. (je weet het nooit met die Fransen).
Als alle halfgeleiders er uit zijn kan je ook de weerstanden opmeten en checken. Iets moet toch verkeerd dan wel kapot zijn.
Jack Marotick
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 06-08-2014, 17:44 (3772 dagen geleden) @ Marotick
Door het gedoe dat de symbolen niet kloppen wordt het lastig om te zien hoe het geheel werkt. Gelukkig heb je een werkend kanaal.
Wat je zou kunnen doen is het signaal op de basis van alle transistoren controleren met een extern versterkertje. Het signaal dat je aftapt laat dat wel door een ufje (10 uf) lopen en vergelijk dat ook met het goede kanaal.
Zo kan je controleren tot hoever het goed gaat.
Verbind de ingangen, links en rechts met elkaar om hetzelfde signaal te krijgen.
Als je er zo niet uitkomt zou ik de torren die op het schema staan er allemaal even uithalen. Meet ze door met een transistortester en plak er even op of het NPN dan wel PNP is. Met een diode tester kan je kijken of dat ook correspondeert met het werkende kanaal. (je weet het nooit met die Fransen).
Als alle halfgeleiders er uit zijn kan je ook de weerstanden opmeten en checken. Iets moet toch verkeerd dan wel kapot zijn.
Jack Marotick
Goedenavond,
Ik heb je raad eens opgevolgd en eerst de belangrijkste printbanen "doorgepiept" met mijn continuïteitstester, ik kan niet direct een slecht contact opsporen.
Dan maar mijn zelf geknutseld versterkertje met een LM386 bovengehaald en het signaal gevolgd met een 10µF ertussen. Dat ging een hele tijd goed, totdat ik mijn vingers verbrandde aan de LM386 en hij kapot ging. Waarschijnlijk heb ik per ongeluk toch een DC spanning ofzoiets in de ingang van het IC'tje gestuurd...
Dat gezegd zijnde leken de signaalniveau's van beide kanalen vrij gelijkaardig.
Het slechte kanaal deed het iets slechter in de eindtrap, maar het verschil leek niet zo groot.
Daarna nog eens de testluidsprekers aangesloten en toen merkte iets eigenaardig op. Ik was de platenspeler steeds aan het doorpiepen met een sinus van 1kHz.
Nu verhoogde ik per toeval de frequentie van mijn toongenerator en wat bleek?
De versterker versterkt het signaal wel even hard vanaf 3kHz!
Alle frequenties hoger dan 3kHz worden zowel links als rechts even hard versterkt. Onder de 3kHz daalt de versterking totdat hij uiteindelijk zwijgt.
Toen nog even de scoop erbij gehaald. Terwijl het goede kanaal een zeer mooie sinus voortbrengt bij alle frequenties, is dat bij het slechte niet zo.
Onder de 3kHz vertoont zich het lelijke aangelegde signaal bovenop een sinusvormig signaal waarvan de frequentie niet wijzigt. Boven de 3kHz lijkt het signaal wel degelijk op een sinus, maar eentje die constant verschuift in y-richting.
Het slechte kanaal onder 3kHz, het sinusvormige signaal verandert niet van frequentie, alleen de piekjes (mijn aangelegd signaal) veranderen van vorm en frequentie
Het goede kanaal bij eender welke frequentie
Het slechte kanaal boven 3kHz, mijn aangelegd signaal is nu wel mooi sinusvormig, maar het schuift heen en weer in y-richting (verschuift dus opnieuw mee, met dat signaal dat altijd aanwezig is)
Hopelijk is mijn uitleg wat verstaanbaar.
Alvast bedankt,
ElektroNick
door Marotick , Huizen, 06-08-2014, 18:03 (3772 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Marotick, 06-08-2014, 18:07
Volgens mij staat de versterker te oscilleren, daarom is je LM versterkertje doorgeslagen. Een onhoorbare frequentie die er wel is.
De kleine condensatortjes zijn er vaak om oscilleren tegen te gaan, kijk daar eens naar.
Die oscillatie kan ook ontstaan voor de potmeter.
Jack
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 06-08-2014, 19:47 (3772 dagen geleden) @ Marotick
Volgens mij staat de versterker te oscilleren, daarom is je LM versterkertje doorgeslagen. Een onhoorbare frequentie die er wel is.
De kleine condensatortjes zijn er vaak om oscilleren tegen te gaan, kijk daar eens naar.
Die oscillatie kan ook ontstaan voor de potmeter.Jack
Beste Jack,
Ik heb de kleine condensatortjes eens geïnspecteerd en deze lijken allen in orde, behalve eentje (C620, PIN UP condensator van 1n), deze was wat in capaciteit toegenomen.
Ik heb deze vervangen door een normale keramische condensator, ik hoop dat dit geen kwaad kan?
Echter is het probleem nog niet verholpen.
Ook de keramische condensators in de toon en balansregeling meten nog goed.
Het blijft echt een mysterie...
Groetjes,
Nick
door kris , Gent, België, 06-08-2014, 22:22 (3771 dagen geleden) @ ElektroNick
Volgens de beelden op je oscilloscoop lijkt het idd sterk op een parasitaire oscillatie.
ook de grotere condensatoren kunnen hierin een rol spelen. kijk zeker eens ronde de BC149 , er komt een feed-back loop terug van de eindtorren. als daar in de buurt iets mis is kan het geheel gaan oscilleren.
groeten
Kris
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 07-08-2014, 09:00 (3771 dagen geleden) @ kris
Volgens de beelden op je oscilloscoop lijkt het idd sterk op een parasitaire oscillatie.
ook de grotere condensatoren kunnen hierin een rol spelen. kijk zeker eens ronde de BC149 , er komt een feed-back loop terug van de eindtorren. als daar in de buurt iets mis is kan het geheel gaan oscilleren.
groeten
Kris
Beste Kris,
Vanmorgen nog maar eens de meetpennen in de hand genomen.
Ik kan eigenlijk geen enkel defecte component opsporen, alle elco's zijn reeds vervangen door nieuwe, de keramische condensators lijken allen nog goed.
Ook heb ik alle weerstanden doorgemeten, waarbij ik sommige moest loshalen. Maar die meten allemaal nog zeer accuraat.
Overigens heb ik met de scoop eens gemeten zonder ingangssignaal en het oscillatiesignaal vertrekt reeds aan de koppelcondensator.
Aan de loper van de potmeter of aan de linkerkant van de koppelcondensator is het niet aanwezig (dus het zit niet in de toonregeling), aan de rechterzijde van de koppelcondensator is het wel aanwezig.
Aan de koppelcondensator heeft het een spanning van ongeveer 3mV peak.
Aan de eindtransistoren is dit versterkt tot ongeveer 100mV peak.
En als ik de tijdbasis van mijn scoop juist heb geïnterpreteerd heeft het signaal een frequentie van 1kHz.
Ik weet niet meer wat ik nu nog kan nakijken?
Groetjes,
Nick
door Wil P † , Einighausen, 07-08-2014, 10:52 (3771 dagen geleden) @ ElektroNick
Ik vind het vreemd dat nog niemand is opgevallen dat de BC158 géén stroom trekt.
De gemeten spanningen laten dit toch duidelijk zien.
Waarschijnlijk is deze dan ook defect!
Mvg, Wil
door Marotick , Huizen, 07-08-2014, 14:18 (3771 dagen geleden) @ Wil P †
Daar ga ik ook voor. De collector en emitter moeten sluiting hebben en daardoor gaat de eerste transistor na de potmeter oscilleren. Dat is geen 1000Hz want dat is een hoorbare piep, misschien 10.000 Hz maar dat zou ook hoorbaar moeten zijn dus denk ik eerder aan 100.000 Hz.
Leen die tor even uit het goede kanaal en kijk wat deze dan doet, dat kan je ook met de andere transistoren kunnen doen, uiteindelijk moet het werken.
Succes.
Jack
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 07-08-2014, 15:08 (3771 dagen geleden) @ Marotick
Daar ga ik ook voor. De collector en emitter moeten sluiting hebben en daardoor gaat de eerste transistor na de potmeter oscilleren. Dat is geen 1000Hz want dat is een hoorbare piep, misschien 10.000 Hz maar dat zou ook hoorbaar moeten zijn dus denk ik eerder aan 100.000 Hz.
Leen die tor even uit het goede kanaal en kijk wat deze dan doet, dat kan je ook met de andere transistoren kunnen doen, uiteindelijk moet het werken.
Succes.Jack
Hoe zien jullie precies dat die BC158A geen stroom trekt?
Is dat omdat de spanning op de collector te hoog is?
Omdat ik het uitwisselen met het goede kanaal een beetje "tricky" vond, heb ik er gewoon een andere PNP in gezet. De eerste keer gaf dat geen verandering.
De basisspanning van die transistor was zelfs gezakt tot 0,45V; die transistor kon dus onmogelijk in geleiding gaan.
Toen vond ik nog een PNP tor, de BC143, niet echt een ideale vervanger (0,8W - 1A), maar op goed geluk er toch in gezet en jawel hij speelt!
Het linkerkanaal klinkt nu even luid als het rechter. Alleen klinkt het linkerkanaal (het kanaal waaraan ik geprutst heb) veel scherper, er zit bijna geen bass in. Daarentegen klinkt het rechterkanaal heel vol en warm.
Dan maar terug de toongenerator bovengehaald.
Terwijl het goede kanaal al begint te versterken vanaf 30Hz, wordt het slechte kanaal pas hoorbaar vanaf 150Hz. En pas vanaf 600Hz klinken beide kanalen even hard. Vandaar de schrale klank in het linkerkanaal.
We komen in de buurt, maar iets mankeert er nog.
Wat zou er nog voor kunnen zorgen dat het laag slecht versterkt wordt?
Groetjes,
Nick
door Wil P † , Einighausen, 07-08-2014, 16:43 (3771 dagen geleden) @ ElektroNick
De collectorspanning is nagenoeg gelijk aan de voedingsspanning.
Dat betekent dat er géén spanning over de collectorweerstand valt en dat betekent dan, volgens Ohm, dat er géén stroom door die weerstand vloeit en dus ook niet door de BC158A.
Omdat de basisspanning hoog genoeg is zou er door die transistor echter wel stroom moeten vloeien.
Ergo, is de transistor ergens onderbroken.
Mvg, Wil
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 07-08-2014, 16:48 (3771 dagen geleden) @ Wil P †
Dat betekent dat er géén spanning over de collectorweerstand valt en dat betekent dan, volgens Ohm, dat er géén stroom door die weerstand vloeit en dus ook niet door de BC158A.
Omdat de basisspanning hoog genoeg is zou er door die transistor echter wel stroom moeten vloeien.
Ergo, is de transistor ergens onderbroken.Mvg, Wil
Ja dank je, ik snap het!
Echter meet de BC158A in mijn diodetester (Fluke multimeter) nog wel 0,69V naar zowel collector als emitter. Ook de tweede PNP die ik erin zette, gaf 0,7V naar beide kanten en werkte ook niet. Pas de BC143 werkte!
Hierna zakte de spanning op de collector ook naar 5V (net zoals in het goede kanaal), dus alle spanningen lijken nu te kloppen volgens schema.
Waarom de eerste 2 transistoren dan niet werkten en de laatste wel weet ik niet...
Groetjes,
Nick
door Wil P † , Einighausen, 07-08-2014, 17:33 (3771 dagen geleden) @ ElektroNick
Dat betekent dat er géén spanning over de collectorweerstand valt en dat
Echter meet de BC158A in mijn diodetester (Fluke multimeter) nog wel 0,69V naar zowel collector als emitter. Ook de tweede PNP die ik erin zette, gaf 0,7V naar beide kanten en werkte ook niet. Pas de BC143 werkte!
Misschien toch nog ergens een breukje in het collector printbaantje van die BC158 die nu toevallig weer contact maakt?
Wil
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 07-08-2014, 17:50 (3771 dagen geleden) @ Wil P †
Misschien toch nog ergens een breukje in het collector printbaantje van die BC158 die nu toevallig weer contact maakt?
Wil
Dat zou best wel eens kunnen. Ik kan het anders ook niet verklaren.
Nu alleen het frequentiebereik nog goed krijgen in het lage gedeelte.
Dan is hij weer tiptop in orde.
Groetjes,
Nick
door Doeve , Borgercompagnie, 07-08-2014, 20:17 (3771 dagen geleden) @ ElektroNick
Ik denk dan direct aan een verlopen koppel-ELKO.
Henk
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 07-08-2014, 21:02 (3770 dagen geleden) @ Doeve
Ik denk dan direct aan een verlopen koppel-ELKO.
Henk
Beste Henk,
Dat zou kunnen, de koppelcondensator was oorspronkelijk een polyester type van 47nF, maar deze had barsten in de behuizing en leek me niet meer fris. Ik heb deze vervangen door een gewone keramische condensator van 47nF.
Nu weet ik niet of dat invloed heeft op de klankeigenschappen van het toestel?
Of zou ik terug een polyester condensator moeten kopen?
Groetjes,
Nick
door kris , Gent, België, 08-08-2014, 07:11 (3770 dagen geleden) @ ElektroNick
een keramische condesator wordt nooit in audio gebruikt, geeft vervorming. Maar hij belet in principe niet dat je de lage tonen kwijt bent. ben je zeker va de waarde?
groeten
Kris
door Wil P † , Einighausen, 07-08-2014, 16:24 (3771 dagen geleden) @ Marotick
De collector en emitter moeten sluiting hebben en daardoor gaat de eerste transistor na de potmeter oscilleren.
De collector en emitter hebben juist géén sluiting.
Zou dat wel het geval zijn was de collectorspanning nagenoeg 0 volt geweest!
De transistor is "open circuit" geworden.
Mvg, Wil
door kris , Gent, België, 08-08-2014, 07:37 (3770 dagen geleden) @ Wil P †
Ik vind het vreemd dat nog niemand is opgevallen dat de BC158 géén stroom trekt.
De gemeten spanningen laten dit toch duidelijk zien.
Waarschijnlijk is deze dan ook defect!Mvg, Wil
Dat was wel opgevallen, maar aangezien die deel uitmaakt van een DC gekoppelde lus zijn er nog andere mogelijkheden, zeker gezien het feit er nog redelijk wat lawaai uitkwam + oscillatie.
groeten
kris
door Wil P † , Einighausen, 08-08-2014, 08:36 (3770 dagen geleden) @ kris
Dat was wel opgevallen, maar aangezien die deel uitmaakt van een DC gekoppelde lus zijn er nog andere mogelijkheden, zeker gezien het feit er nog redelijk wat lawaai uitkwam + oscillatie.
Noem er eens een die de gemeten waarden verklaard?
Wil
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 08-08-2014, 10:16 (3770 dagen geleden) @ Wil P †
Ik heb de keramische koppelcondensator vervangen door een 47nF van metaalfilm.
En jawel hoor! Hij speelt perfect op beide kanalen!
Een keramisch exemplaar is dus blijkbaar geen ideale koppelcondensator.
Euforisch begon ik het ding maar weer in elkaar te zetten. Eens in elkaar gezet speelde het linkerkanaal weer niet.
Terug uit elkaar en even nagedacht...
Daarna de transistoren terug van de koelplaat (op de koelplaat, die met het chassis verbonden is, staat overigens de voedingsspanning van -12V) gehaald en toen speelde hij terug!
Nochtans had ik de eindtransistoren vervangen door NOS exemplaren.
Momenteel zitten de eindtransistoren niet tegen de koelplaat gevezen, maar speelt hij wel perfect. De platenspeler speelt al ruim een half uur en de transistoren worden eigenlijk niet warm. Zou ik de platenspeler zo in elkaar durven zetten? Zonder koelplaat aan de eindtorren?
Hij speelt nu best goed voor zo'n klein koffergrammofoontje.
Groetjes,
Nick
door hkruis , Amsterdam, 08-08-2014, 19:32 (3770 dagen geleden) @ ElektroNick
Met service mededeling Afsp.194 van Okt. 1972 is door Philips een herziening van de doc. uitgebracht.
Henk
--
Groeten
Henk van 't Kruis
www.buizenradioclub.nl
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 12-08-2014, 17:37 (3766 dagen geleden) @ hkruis
Beste forumleden,
Bedankt voor de service-mededeling Henk, dat verklaart 't één en ander.
De platenspeler speelt al enkele dagen zonder problemen.
Ik denk dat we kunnen concluderen dat het toestel gerepareerd is.
Heel hartelijk bedankt iedereen voor de hulp!
Ik heb weer heel wat bijgeleerd!
Groetjes,
Nick