Versterkerperikelen (Toestel of techniek)
Kort geleden kreeg ik een versterker die er volgens de eigenaar erg lang over deed om geluid te geven.
Ik verdacht het luidsprekerrelais, een verlopen c'tje of iets in die richting.
Een schema zoeken was geen probleem,alleen een pdf'je afdrukken was iets te veel gevraagd.
Het geheel staat als een geheel van 9 bij 9 A4tjes!!, dus dan maar vanaf het scherm de boel bekijken (een stukje uitknippen en dan afdrukken gaat overigens wel)
De storing werd veroorzaakt door slechte soldeerverbindingen aan het relais, en niet eens door gecorrodeerde contacten in het relais zelf.
Maar soms duurde het nog wat lang door een iets verhoogde (gelijk)spanning op de uitgang.
Ook dit werd veroorzaakt door slechte (soms bijna niet te zien met vergrootglas) soldeerverbindingen van transistortjes of weerstanden.
Licht tikken op de print hielp goed bij het zoeken van losse verbindingen.
De ook meegekomen equilizer met een echo/galm-functie liet dit laatste achterwege
zowel hoorbaar als zichtbaar.
Het zichtbare lichteffect was vrij snel verholpen: kapotte gloeilampjes in een speciaal kunststof houdertje.
De waarde was onbekend, er staat alleen een bestelnummer vermeld, en zijn vervangen door witte led's met hoge voorschakelweerstand.
Het hoorbare effect gaf wat meer problemen.
Diverse (gelijk)spanningen weken af van het schema, en het uitgangssignaal was veel lager dan wat op de ingang stond.
Dit moest afgeregeld worden met een instelpotje, maar het signaal was daar al erg laag, en verdraaien gaf geen enkele reactie.
Ik verdacht al de ic's in die schakeling tot ik zo slim was het potje een door te meten.
Resultaat: oneindig hoge weerstand op alle pootjes!
Zo te zien een gaaf exemplaar, maar wel stuk.
Vervanging door een ander gaf weer een goed en afregelbaar signaal af.
Waar ik een denkfout maakte was de opamp waar deze pot bij hoort die aan een kant aan de aarde zit niet goed kan werken.
Het signaal van de uitgang komt hierdoor vrijwel onverzwakt op de inverterende ingang waardoor er dan nog maar heel weinig signaal over blijft.
Ook dit deel wekt nu weer naar behoren zie het onderste blauwe schermpje wat oplicht met de geluidsterkte .
Het beoogde (geluids)effect ben ik overigens niet zo weg van, zeker niet als je de regelaars wat verder open zet.
Maar een monosignaal klinkt er wel wat ruimtelijker door.
Overigens zitten hier hele mooie printen in, zien er uit alsof ze gefreesd zijn , en geen enkele slechte soldeerverbinding!!
Dirk.
Complete draad: