Meting aan Oregon regenmeter (Toestel of techniek)
door hdegreeuw , Andijk, 09-08-2014, 13:56 (3768 dagen geleden)
Gewijzigd door hdegreeuw, 09-08-2014, 14:06
Hallo forum leden,
De Oregon regenmeter geeft geen aanwijzing meer geeft op het display.
Bij nameten bleek het reedrelais van regenmeter defect.
Het apparaat zou moeten werken op ca. 433 MHz
Heb een mooie counter staan tot 1 GHz maar weet niet of ik de instellingen goed heb.
Links onder staat de meet tijd op 10 ms.(op de foto op 1s)
De probe is aangesloten op C die is van 70 MHz tot 1 GHz. En op de antenne van de regenmeter.
Mijn vraag is moet ik nog iets met de knoppen rechtsboven trigger level en sensitvity doen?
Maar hoe ik die ook instel ik krijg alleen maar diverse waarden te zien op het display van de counter.
Om de 3 minuten krijg ik bv 204.877 of 208.764 MHz te zien
Of kan dit helemaal niet werken zoals ik het heb aangesloten?
Ik heb alleen maar een 1 x en een 10 x probe van een scoop gebruikt en kan die de frequentie niet aan.
Graag zou ik van een kenner horen of het met deze instellingen zou moeten werken of dat ik helemaal fout bezig ben.
Meting aan Oregon regenmeter
door soundman2 , Wouw, 09-08-2014, 14:07 (3768 dagen geleden) @ hdegreeuw
Waarschijnlijk is het 443MHz signaal telkens maar kortstondig in de lucht. Voor zover de counter gedurende een tijdje telt, kan dat te kort zijn. De vraag is of de teller een periode kan meten om alsnog tot de juiste frequentie te komen. Bovendien is het signaal nog eens klein, zodat wellicht de triggerdrempel van de counter niet gehaald wordt.
Het aankoppelpunt van de probe is ook kritisch, omdat in bepaalde gedeeltes van de antenne stroom loopt en er dus geen spanning is, terwijl andere delen een spanningsknoop hebben.
Om te meten zou ik persoonlijk een stukje RG58 gebruiken met een kleine koppelcondensator (2P2) in plaats van een probe.
Het zijn maar tips.
Soundman2
door Ed van der Weele † , Zeist, 09-08-2014, 14:45 (3768 dagen geleden) @ soundman2
Het zijn inderdaad maar hele korte bursts die door zo'n weerstation worden uitgezonden, hooguit 100 tot 200 milliseconden.
Bovendien is het een pulstreintje dat wordt uitgezonden, dus ik denk dat de frequentiemeter daar niet mee overweg kan.
door HM , Hilversum, 09-08-2014, 17:45 (3767 dagen geleden) @ hdegreeuw
Zoals de anderen al hebben aangegeven is de burst te kort voor de frequentieteller.
Maar hij stuurt bursts dus aan het radiogedeelte is niets mis.
Over het algemeen moeten de zendertjes ( regenmeter, temperatuursensor, windsnelheidsmeter en wat al niet meer ) worden "gekoppeld" aan de ontvanger.
De procedure daarvoor staat normaal gesproken in de handleiding......
Heb je geen handleiding dan wordt het wat lastig. Meestal zit er op zowel de zender als de ontvanger een knopje of menu instelling waarbij de ontvanger luistert naar wat er langs komt en die zender wordt dan gekoppeld.
door Maurice , Dordrecht, 09-08-2014, 21:29 (3767 dagen geleden) @ hdegreeuw
Zoek ik meestal de datasheets op van de IC's.
Kom je ook een heel eind mee.
Je zegt "reed contact is defect"
Al vervangen , of even paar keer met flinke magneet er langs.
Soms plakt de reedswitch wat en door paar keer met flinke magneet er langs om te zien of
deze nog goed schakelt helpt soms goed.
door hdegreeuw , Andijk, 10-08-2014, 08:19 (3767 dagen geleden) @ Maurice
Het glas van het reed contact was aan het uiteinde gebroken.
Ik heb hem er uit gesoldeerd en dacht als ik nu met een draadje een verbinding maak ipv. het reed contact moet ik ook een aanwijzing op het display krijgen.
Alleen dat krijg ik niet voor elkaar ook niet als ik de batterijen uit het display haal zodat hij weer gaat zoeken.
Daarom denk ik dat er meer aan de hand is met de regen meter.
Nu zijn die dingen niet duur, maar het is leuk als hij met hulp weer aan de praat krijg.
PS als ik met het display naar een ander toe ga en laat zoeken dan krijg ik het wel te zien.
Het zit hem dus in de regenmeter.
Allen bedankt voor het meedenken
Hessel
door Maurice , Dordrecht, 10-08-2014, 09:48 (3767 dagen geleden) @ hdegreeuw
Knop boven A uittrekken, dan is gevoeligheid tot 10mV rms.
Vervolgens datasheet IC opzoeken en daar meten, niet op de antenne.
Met scoop zou je bv wel door losse draad enkel slag om de antenne misschien iets moeten zien pulsen.
Massa scoop op - voeding regenmeter.
Maar denk dat de uitgezonden energie zo laag is dat dat mogelijk niet werkt.
door hdegreeuw , Andijk, 10-08-2014, 13:47 (3767 dagen geleden) @ Maurice
Zo was ik gisteren ook al bezig geweest, zag wel wat op de scoop maar dat hield ook niet over.
Ik dacht nog als het apparaat 20 meter moet overbruggen naar het display moet hij dit ook kunnen.
Maar dat was niet het geval. Vanmorgen de regenmeter en het display weer terug gegeven aan de eigenaar.
Zijn die apparaten ook los te koop? Heb zelf nog niet op internet gekeken hoor dat ga ik nu doen
Hessel
door Ed van der Weele † , Zeist, 10-08-2014, 14:38 (3767 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 10-08-2014, 14:48
Zoals je eerder al schreef
Om de 3 minuten krijg ik bv 204.877 of 208.764 MHz te zien
Dat betekent dat er om de 3 minuten een burst van 100 milliseconden langskomt.
Dat alleen al is lastig om op een scoop te laten zien, maar het is ook 433 MHz, dat moet de scoop wel kunnen weergeven.
Met een scoop die tot 20 MHz kan weergeven, zal je weinig zien.
Je kan nog wat experimenteren met een opvanglus aan de scoop door met de sleutel van je auto te zenden. Autosleutels met afstandbediening werken ook op 433 MHz.
Let wel op dat je auto daarbij niet onbedoeld wordt geopend.
Edit: even uitgeprobeerd.
Als ik mijn autosleutel in een lusje van 5cm diameter hou zie ik op de scoop, die tot 60MHz kan weergeven, een heel klein beetje variatie (1/100 schaaldeel) als de gevoeligheid op 1mV staat. Volstrekt onvoldoende om er iets van te kunnen zien.
door Hans PA0H , Apeldoorn, 10-08-2014, 15:17 (3767 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Je kunt toch met een diode detector meten. Weet je in elk geval of er wat uitkomt.
Groeten Hans PA0H
door Ed van der Weele † , Zeist, 10-08-2014, 15:32 (3767 dagen geleden) @ Hans PA0H
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 10-08-2014, 15:34
Je kunt toch met een diode detector meten. Weet je in elk geval of er wat uitkomt.
Dat zou kunnen werken. De burst van een weerstation is alleen zo kort dat het de vraag is of een multimeter snel genoeg reageert.
Maar al slaat de meter uit, dan weet je nog niets over frequentie, modulatie en vermogen.
Voorbeeld RF-probe
door soundman2 , Wouw, 10-08-2014, 15:37 (3767 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Dat zou kunnen werken. De burst van een weerstation is alleen zo kort dat het de vraag is of een multimeter snel genoeg reageert.
Maar al slaat de meter uit, dan weet je nog niets over frequentie, modulatie en vermogen.Voorbeeld RF-probe
Ik zou in dit geval germanium diodes gebruiken, AA.. ofzo, of desnoods schottky diodes, met een lage drempelspanning.
Condensatoren van een paar honderd pF is al voldoende.
Soundman2
door Hans Steenman , 12-08-2014, 13:57 (3765 dagen geleden) @ hdegreeuw
Ik ken deze regenmeters niet en blijf dus buiten de discussie over controle of reparatie.
Maar de gebruikte counter heeft op z'n prescaler ingang (ingang C) een impedantie van 50 ohm. Als je daar een scope probe op aansluit in bv. de 10:1 stand introduceer je een serieweerstand van ruim 10 megohm tussen je meetpunt en de 50 ohm ingang. Dan kun je echt geen signaal op de counteringang verwachten.
Het is dus raadselachtig dat je een meting krijgt.