Koyo Six Transistor (Toestel of techniek)
De Koyo Six Transistor (alleen middengolf)
Ergens voorin de jaren 60 maakte ik kennis met deze 6 transistor radio. Het was zo'n beetje het eerste toestel dat wat groter was dan een pakje sigaretten het formaat dat de meeste 2 en 6 transistor radio's in die tijd hadden.
Ik was erg onder de indruk van dit toestelletje want het was super gevoelig, het ontving alles wat de middengolf te bieden had.
Bijzonder is de afstemschaal deze lijkt een naald te hebben in een buisje water.
Later wilde een vriend een radiootje kopen en vroeg aan mij wat de beste aankoop was. Ik aarzelde geen moment en zei, “de Koyo”. Hij moest even slikken want hij had er nog nooit van gehoord maar kocht hem toch. Ik heb het hem niet gezegd maar zijn exemplaar vond ik behoorlijk tegenvallen, nee de zijne was niet zo gevoelig maar hij was er gelukkig mee.
Vorige maand ben ik eens opzoek gegaan naar de Koyo en tot mijn verbazing is er een uitvoering met een 9 volt batterij, i.p.v. 6 volt en was er ook een versie met 8 transistoren.
Ik kon er één bemachtigen met 6 transistoren en met een 6 volt batterij.
Maar wat zag dat ding er uit! De batterijhouder daar waren de veren uitgeroest en was aangetast door leeggelopen batterijen.
De elektronica vind ik het meest simpele wat ik ooit bij een 6 transistor radio gezien heb, ik tel 33 onderdelen.
Nu staat de Koyo weer te glimmen en is alles schoongemaakt en gepoetst. De batterijenhouder daar heb ik nieuwe veren ingezet en 2 lippen voor de plus aansluiting. Deze lippen komen van een platte batterij die ik nog had. Wat waren die dingen toch handig.
Helaas zijn er weinig zenders meer overgebleven zodat het moeilijk is om te constateren of deze radio nog steeds zo buitengewoon gevoelig is. Radio Waddenzee ontvangt hij in ieder geval.
Jack Marotick