Van buis naar knop (Toestel of techniek)
Hallo forumlezers,
Een tijd geleden stond op dit forum een verhaal over een gebroken knop van een Philips Nanette.
Ik heb aangeboden om deze knop na te maken. Hierbij het verslag.
Als basismateriaal kreeg ik van de eigenaar een aantal plaatjes PVC die hij van een buis had gehaald en daarna met een strijkijzer plat had gemaakt
Ook zat er een stukje van het originele knopje bij en daar uit kon ik tellen dat totaal 70 groefjes in de knop zaten.
De buitenmaat was 18mm en een gat van ongeveer 10,3mm
Om het geheel te kunnen draaien heb ik een hulp as gebruikt van een schroef/moer met daarop geschoven een ring/bus met de diameter die overeenkomt met het gat dat in de knop zat.
In vier plaatjes is dit gat geboord en het geheel is vastgezet met de moer. Het laatste plaatje steekt over de bus zodat alle plaatjes goed vastgedraaid konden worden.
Hierna het geheel grof rond gemaakt (dat scheelt in draaiwerk)
Ik heb al jaren een Myford Super7 draaibank en eigenlijk gebruik ik hem veel te weinig.
Hier zie je dat de plaatjes op maat zijn gedraaid.
Nu moeten de 70 groeven er in
Hiervoor gebruik je een opstelling met een verdeelplaat (gemaakt om tandwielen te vrezen)
Als vrees gebruik ik een dun zaagblad van dremel
De schijfjes zijn nu klaar
De gatmaat is iets kleiner dan de maat van de as. Door een klein beetje ruimen pas de plaat klemmend. Daarna het geheel met twee componenten lijm er op gedrukt.
Met vriendelijke groet,
Loek
Van buis naar knop
Mooi verslag, Goede scherpe foto's en prima apparatuur waaronder de verdeelplaat, en natuurlijk jouw kennis, m.a.w. chapeau!
Van buis naar knop
He Loek,
Dit heb je mooi gedaan, mijn Nanette ze zal blij zijn met zo'n mooie knop.
Leuk dat je zo stap voor stap uitlegt wat je gedaan hebt.
Nanette kan niet wachten.
Bedankt
Jack
Dit is het uiteindelijke resultaat
Fijn dat er mensen zijn die pechvogels zoals ik zo helpen nadat ik de Nanette heb laten vallen met als gevolg een kapotte knop.
Loek nogmaals bedankt en dit is het resultaat, mijn Nanette is er blij mee.
Jack