Plastic-rot in Grundig Satellit (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 23-08-2014, 12:35 (3754 dagen geleden)

Plastic bevat een weekmaker, een stof die na tientallen jaren uit het materiaal verdwijnt, waardoor het bros wordt. Kleine plastic onderdelen waar flink kracht op staat, kunnen daardoor afbreken!

Van mijn Grundig Satellit 2100 kwam opeens de MG knop niet meer omhoog. Binnenin bleek dat de knoppen omhoog worden gedrukt door een veer, die aangrijpt op een plastic randje om de schuif, zie eerste schakeldeel op foto.
Van de MG knop (en de SW1) waren die randjes helemaal verkruimeld, tweede sectie. De veer glijdt dan om de schakelsectie heen zonder die omhoog te duwen natuurlijk. Ik heb er een piepklein gaatje door geboord en er een speld doorgestoken (derde sectie). Zodat het nu allemaal weer werkt als vanouds.

Ben benieuwd hoe lang nog. Over veertig jaar valt vast een keer de hele kast spontaan uit elkaar.

[image]

Plastic-rot in Grundig Satellit

door franc @, Loosbroek, 23-08-2014, 13:47 (3754 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door franc, 23-08-2014, 13:51

Hoi Gerard,

Juist dit soort onderdelen zouden van nylon moeten zijn.
Dit verpulvert niet.
Misschien zijn er wel schakelrijen te vinden die uitgerust waren met de nylon schuitjes, ik weet het niet.

Idd jammer als je een toestel wilt behouden.

Misschien neb ik nog wel iets in deze richting liggen van slooptoestellen.
Ik heb heel vlug gezien of het rot is of niet.
Als ik het vind mag je het zo hebben.
Stuur anders maar een mailtje.

Groet Frank

door soundman2 @, Wouw, 23-08-2014, 15:24 (3753 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Vaak werden schakelaars toegepast van het merk SCHADOW. Ze zijn er nog steeds. Met een beetje moeite kun je het bewegende deel eruit halen en vervangen door een nieuw schuifje.
Zoek eens op SCHADOW switches.

Soundman2

door maarten van dijk @, 23-08-2014, 16:54 (3753 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Dat is een brok ellende, de plastic die hiervoor gebruikt is.In de 70 en 80er jaren werden in de Grundig KTV's voor de kanaal afstemming lopertjes toegepast van het zelfde materiaal.Reeds na enkele jaren gingen die dingen allemaal stuk.Ik heb heel wat van die lopertjes vervangen,we bestelden ze bij Sieverding per 100 tegelijk.
Maar om op de Satelliet terug te komen,de schakel contacten zijn van het zelfde materiaal gemaakt, de schakelcontacten gaan los zitten en breken af en de koperen stripjes gaan stuk.Ik heb verscheidene Satelliets hier, 2000 en 2001, allemaal met die kwaal.Wat de schakelstripjes heel sterk hebben, de vergulde laag die er snel afgaat, waardoor het koper gaat oxyderen.Ontvangst op de KG banden is dan uiteraard nul komma nul.

mvg, Maarten van Dijk.

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 23-08-2014, 17:43 (3753 dagen geleden) @ maarten van dijk

de schakel contacten zijn van het zelfde materiaal gemaakt, de schakelcontacten gaan los zitten en breken af en de koperen stripjes gaan stuk.Ik heb verscheidene Satelliets hier, 2000 en 2001, allemaal met die kwaal. Wat de schakelstripjes heel sterk hebben, de vergulde laag die er snel afgaat, waardoor het koper gaat oxyderen.Ontvangst op de KG banden is dan uiteraard nul komma nul.

Je hebt zelfs een 2100 van mij overgenomen. Jij hebt me toen de tip gegeven, de schakelcontacten schoon te maken met ammonia. Dat heb ik toen gedaan en m'n andere 2100 speelde weer als een zonnetje op alle banden.

[image]

Als dit ook gebeurt met de contacten in de druktoetsen zal het minder makkelijk zijn om ze schoon te maken.

De plasticrot is niet alleen lastig in de Satellit, ik heb ook andere radios, bv van rond 1960, waarvan plastic luidsprekerroosters en bevestigingsnokken behoorlijk aan stevigheid verliezen. Het spul van 40 jaar oud wordt gewoon allemaal bros.