Wie heeft gegevens van dit televisietje? (Toestel of techniek)

door Jac Janssen @, Eindhoven, 25-08-2014, 17:06 (3749 dagen geleden)

Wie kan over dit (goedkope) TV'tje iets zinnigs meededelen?
Schema of service doc is ook meer dan welkom (ondanks dat het toestelletje werkt).

[image]

[image]

Het is een SuperTech CTV-903.
De merknaam "supertech" geeft overigens een wat overdreven weergave van de werkelijke beeldkwaliteit.
Ter vergelijking:
Bijvoorbeeld een Sony KV-6000BE is enorm veel beter (maar zal ook beslist factoren duurder geweest zijn):

[image]

Bedankt alvast!

Jac

Wie heeft gegevens van dit televisietje?

door Ed van der Weele † @, Zeist, 25-08-2014, 20:38 (3749 dagen geleden) @ Jac Janssen

Ik ben in het bezit van een Supertech CTV-294. Daar heb ik nooit documentatie van kunnen vinden.
Wel heb ik een documentatie van een CTV-807.

Het beeld van die CTV-294 is ook niet best. Het lijkt erop dat maar de helft van het aantal beeldlijnen wordt weergegeven.
De foto is genomen toen er nog analoge tv werd uitgezonden, dus voor december 2006.

[image]

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-08-2014, 22:20 (3749 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Als ik die foto zo zie, dan vermoed ik dat de beeldbuis zelf al niet verder komt dan het weergeven van de helft van het aantal lijnen. Een behoorlijk grofmazig schaduwmasker.

Ik heb dit soort toestelletjes ook altijd wel interessant gevonden, maar voor normaal gebruik moet je zoals al bekend niet al te hoge verwachtingen hebben.

door Jac Janssen @, Eindhoven, 26-08-2014, 07:01 (3749 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hi Maarten,

De beeldbuis is de volgende:

[image]

[image]

[image]

Ook weer nergens data van te vinden.
De hoogspanning meet ik op ongeveer 12,5 kV.

Jac

Wie heeft gegevens van dit televisietje? - aanvulling

door Jac Janssen @, Eindhoven, 26-08-2014, 06:54 (3749 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Bedankt Ed.

Bij mijn tv'tje is de convergentie nog een stuk slechter. In het midden heel redelijk, maar aan de kanten verschrikkelijk slecht.

Ik heb de doc van de CTV-807 eens bekeken en die is inderdaad ook weer anders...

Bij mijn toestelletje zitten er een Philips TDA3565 en TDA4505A in.
En een KA2201 als audio-eindtrap.

Jac

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-08-2014, 10:02 (3749 dagen geleden) @ Jac Janssen

Hoi Jac,

Zou je eens kunnen kijken of er opgedrukte of mee-geëtste nummers op de printplaat staan? Of eventueel een etiketje? Soms is daar met enige zekerheid een OEM uit af te leiden. Gezien de Samsung-buis en de Philips-chipset zou het ook zomaar een Samsung kunnen zijn.

door Jac Janssen @, Eindhoven, 26-08-2014, 10:30 (3749 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hi Maarten,

Ik moet bekennen niet echt foto's van de Cu-zijde van de printen gemaakt te hebben.

Een paar foto's (helaas geen nieuwe genaakt na schoonmaken...):

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Er is flink op componenten bezuinigd, getuige deze vertragingslijn en instelpot:

[image] [image]

Jac

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-08-2014, 13:21 (3748 dagen geleden) @ Jac Janssen

Die nummering komt me helaas niet bekend voor. Ik zoek het in de richting van China.

door Armand @, België, 26-08-2014, 11:18 (3749 dagen geleden) @ Jac Janssen
Gewijzigd door Armand, 26-08-2014, 11:21

Jac, ik heb een Roadstar CTV-5501 EL met hetzelfde beeldbuisje Samsung 15CAC66X, dacht ook een Samsung tunertje en transfo.
http://www.radiomuseum.org/r/roadstar_ctv_5501el.html
De beeldkwaliteit is over het hele scherm gelijk, vergelijkbaar met de afbeelding van Ed, wel iets scherper (maar kan door de foto komen).
Ik heb het schema bekeken maar is anders, het zijn andere IC's, een vijftal TDAxxx's en een TBAxxx als audio-eindtrap.

Groeten, Armand

door Armand @, België, 31-08-2014, 21:19 (3743 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Armand, 31-08-2014, 21:24

Blijkbaar was het niet interessant genoeg om de bevindingen en beeldkwaliteit van eenzelfde beeldbuisje Samsung 15CAC66X in een ander merk (Roadstar TV'tje CTV-5501 EL) te weten.
Misschien is er dan wel interesse in de service manual Supertech CTV-903.
Kan het eventueel doorsturen naar Paul om in de schematheek op te nemen.

Armand

door Jac Janssen @, Eindhoven, 01-09-2014, 06:10 (3743 dagen geleden) @ Armand

Armand,

Ik heb uiteraard wel interesse in de service manual van de CTV-903.

Als je een foto hebt van de beeldkwaliteit van de CTV-5501 is dat zeker interessant om eens te vergelijken.
Liefst ook iets met ondertiteling.

Alvast bedankt!

Jac

door Armand @, België, 21-09-2014, 08:12 (3723 dagen geleden) @ Jac Janssen
Gewijzigd door Armand, 21-09-2014, 08:30

Jac,

Hier enkele foto's om een idee te krijgen van de beeldkwaliteit van het beeldbuisje Samsung 15CAC66X in een Roadstar TV'tje CTV-5501 EL.
Was niet gemakkelijk.Na wat zoeken naar de beste sluitertijd, belichting/verduistering en gebruik van statief, benaderen deze foto's wat in werkelijkheid te zien is.Bij enkele foto's zie je gekleurde verticale strepen die in het echt niet te zien zijn.
Op een PC scherm 19 inch/resolutie 1440 x 900 zou je ongeveer de werkelijke grootte van het scherm van het beeldbuisje moeten zien : iets meer dan 13 cm diagonaal.

Groeten, Armand

[image] [image] [image] [image] [image] [image] [image]

door Jac Janssen @, Eindhoven, 21-09-2014, 09:20 (3723 dagen geleden) @ Armand

Bedankt Armand!

Dat heeft nogal wat moeite gekost om het zo goed te fotograferen.
(Ik ben er zelf niet zo goed in...).

Naar dit TV'tje lijkt dus uitstekend te kijken, en ook de ondertiteling is prima leesbaar.
Veel beter dan ik verwacht had!
En ook veel beter dan mijn SuperTech.

Misschien moet ik toch eens eens een keer kijken of ik de convergentie wat kan verbeteren. Dat zou best verschil maken.

Nogmaals dank voor alle moeite!

Jac

door Armand @, België, 21-09-2014, 10:29 (3723 dagen geleden) @ Jac Janssen

Graag gedaan Jac! :-)
Door te experimenteren,heb ik nu zelf ook weer wat bijgeleerd over fotograferen.

Groeten, Armand

door ruudtx @, Utrecht, 26-08-2014, 16:52 (3748 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Het is vooral het aantal kleuren pixels dat de beeldkwaliteit reduceert.
De in line kleur fosforstrepen waren soms even breed als bij een grootbeeld, dus dan kan je nagaan dat het onscherp wordt.

Pixeldichtheid bij oude kleuren beeldbuizen

door Pieter Vos @, 27-08-2014, 10:21 (3748 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door Pieter Vos, 27-08-2014, 10:22

De in line kleur fosforstrepen waren soms even breed als bij een grootbeeld, dus dan kan je nagaan dat het onscherp wordt.

Dat is precies het geval bij ook bepaalde kleine Philips KTV's. Zelf heb ik een Philips KTV voor o.a. camping gebruik, type 10CX1100, met dus een 10 duim (25cm) diagonaal beeldscherm. Daarvan zijn de kleur pixels net zo groot als op de grote 21 duim beeldbuis van mijn Philips 21CE7551 KTV.

Het beeld van de grote TV is dus (op afstand gezien) scherper dan op de kleine televisie en dat kijkt beslist prettiger. (Hoewel ik inmiddels al aardig verwend raak met het computerscherm met een nog heel wat grotere pixeldichtheid per oppervlakte. Maar vroeger was je blij als je al KTV had).

Mvg, Pieter.

door Jac Janssen @, Eindhoven, 27-08-2014, 10:37 (3748 dagen geleden) @ Pieter Vos

Pieter,

De 10CX1100 vind ik zelf nogal meevallen.
Bijgaande foto is niet de beste maar laat in ieder geval iets zien :-)

[image]

Het toestel is door Sharp gemaakt. Beebldbuis is een 270WB22 (Toshiba).

Jac

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-08-2014, 10:53 (3748 dagen geleden) @ Pieter Vos

Kennelijk nam men het bij Sharp (de fabrikant) dus ook niet zo nauw. Vraag me af welke buis ze gebruikt hebben.

De eerste buis waar dit fenomeen van bekend is, was de buis van de GE Portacolor. Daarvoor nam men gewoon het schaduwmasker van een 63cm buis.

door ruudtx @, Utrecht, 27-08-2014, 14:31 (3747 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Die kleine BB Tv'tjes waren relatief goedkoop, maar wat moest je ermee, het is niet prettig kijken voor langere tijd, en nu al helemaal niet met het breedbeeld formaat.

Ontvangst met spriet was ook al niet geweldig, behalve als je toevalig in Utrecht woonde....

door Dominic @, Breda, 27-08-2014, 22:43 (3747 dagen geleden) @ ruudtx

De Commodore SX-64 portable had een 5" buisje welke wel een goede kwaliteit had. Hoeveel inch is het buisje van Jac?

door Jac Janssen @, Eindhoven, 28-08-2014, 06:08 (3747 dagen geleden) @ Dominic

Het buisje in de SuperTech is 6" / 15 cm. (De Sony KV-6000BE ook overigens.)
Werkelijke beeld is wel kleiner, maar dat is eigenlijk altijd wel zo.

Jac

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-08-2014, 22:14 (3745 dagen geleden) @ Jac Janssen

Hallo Jac,

Ik las dat je schreef dat de sony KV-6000BE een schermdiagonaal heeft van 15 cm. wat bij mij althans 13 cm is (over het werkelijke scherm gemeten)

Niet belangrijk hoor maar toch.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Jac Janssen @, Eindhoven, 30-08-2014, 06:03 (3745 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans,

Bedankt.
Dat klopt zeker.
Bij zowat alle beeldbuizen is het zichtbare/bruikbare deel kleiner dan wordt opgegeven als beeldbuisdiameter.
Bij de kleine buisje lijkt het verschil behoorlijk dramatisch :-)

Bij de Panasonic (zie foto door Rob Krabbendam) is dat ook weer in flinke mate zo.

Bij mijn recentelijk weggedane Philips 28" tv zat er ook al een overdrijvingsfactor in.

Mooi toestel overigens, de KV-6000E

Jac

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-08-2014, 15:42 (3747 dagen geleden) @ Jac Janssen
Gewijzigd door Hans van Kampen, 27-08-2014, 15:44

Klopt, ik heb dit SONY tv'tje en kostte ik dacht in 1988 iets van 1295 gulden met een fantastisch beeld, ik heb hem overigens nog en vaak gebruikt als monitor.

Daarnaast had ik al van ORION een KTV/radio combi met een beelddiameter van 14 cm. (de SONY 13 cm.) en kostte in 1982 iets van 498 gulden maar het beeld was beduidend minder helder en contrast rijk als die van de SONY die ook een fijnere pitch had en verticaal gezien een open on onderbroken schaduwmasker had (bekend van de TRINITRON buizen.

Hans

--
Hans van Kampen