Kleinste kleurenbeelbuis (Toestel of techniek)
door Hans van Kampen , Voorhout, 27-08-2014, 18:12 (3747 dagen geleden)
Naar aanleiding van een topic van Jac Jansen Wie heeft gegevens van dit televisietje? rees de vraag bij mij wat nou het formaat is van de kleinste kleurenbeeldbuis, (zijn nooit in vieuwfinders toegepast denk ik).
Zo links en rechts ''slingert'' er bij mij wel het een en ander aan mini kleuren CRT schermen rond zoals eerder vermeld een SONY van 13 cm en die ORION van 14 waar ik het over had en zo ook nog een KOYO van 14 cm en verder nog een Orion TV/radio combi met een schermpje van 11 cm ooit gekregen. Oh ja, ook nog een SONY monitor van 18 cm. (super fine pitch) waar ik wel eens een plaatje op zet middels de composiet video wat werkelijk een pracht plaatje geeft en trouwens (bijna niet te tellen) in mijn hobbywerkplaats een SUPERPECH eh SUPERTECH van 23 cm. bij de kringloop voor 4,50 maar dit terzijde.
Hans
--
Hans van Kampen
Kleinste kleurenbeelbuis
door Jac Janssen , Eindhoven, 27-08-2014, 18:46 (3747 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Jac Janssen, 27-08-2014, 18:56
Panasonic heeft een tv'tje met een 1,5" kleurenbuisje gemaakt.
(helaas niet in mijn bezit....)
Het is een toestelletje dat bestemd was voor de amerikaanse markt (alleen uitgevoerd in NTSC).
Jac
aanvulling: de Sony die ik heb (KV-6000BE) is 6" - 15 cm (dus niet 13 cm).
aanvulling 2:
het 4 cm beeldbuisje van de Panasonic:
Kleinste kleurenbeelbuis
door Hans van Kampen , Voorhout, 27-08-2014, 20:17 (3747 dagen geleden) @ Jac Janssen
Dank je wel Jac, dus er bestaat toch zo'n klein CRT kleuren schermpje. Ik was al even aan het googelen gegaan maar nog even snel niets gevonden.
Toch aardig om te zien.
Hans
--
Hans van Kampen
Kleinste kleurenbeelbuis
door kris , Gent, België, 27-08-2014, 21:11 (3747 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door kris, 27-08-2014, 21:48
Panasonic had ook een europese variant (begin jaren 80) van het piepkleine ktv'tje. typenummer onbekend. Er was zelfs een voorschuiflensje bij. Heb het meermaals gezien, helaas niet in mijn bezit..
het was toen een rage om alles eens in het klein te maken om te tonen wat kon. In de zelfde periode hadden zo ook een kopieerapparaat ter groote van een pakje sigaretten..en het werkte nog ook.
en dan had je ook nog de strijd omhet kleinste luidsprekertje (tussen philips, sony en panasonic), en de kleinste walkman.. er zijn walkmanntjes geweest die maar een fractie groter waren dan de cassette ... met autoreverse... we kunnen nog wat items verzamelen zonder dat ze veelplaats in nemen
groeten
Kris
Kleinste kleurenbeelbuis
door Jac Janssen , Eindhoven, 28-08-2014, 06:04 (3747 dagen geleden) @ kris
Dat is interessant Chris.
Als het een kleurenTV'tje is tenminste.
Bedoel je niet éen van deze twee?:
Deze zijn zwart-wit.
Jac
Kleinste kleurenbeelbuis
door Dominic , Breda, 27-08-2014, 22:38 (3747 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Ik heb ooit eens een VHS-C van Hitachi gehad met een kleuren viewfinder. Misschien zwerft hij nog ergens rond, ik zal eens kijken.
Kleinste kleurenbeelbuis
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 27-08-2014, 23:50 (3747 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Deze Hitachi beam-index buis zou marginaal kleiner moeten zijn dan het Panasonic schaduwmaskerbuisje:
Kleinste kleurenbeelbuis
door Jac Janssen , Eindhoven, 28-08-2014, 06:05 (3747 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Erg mooi beeld Maarten.
Heb je een idee in welk toestelletje deze buis zit?
Jac
Kleinste kleurenbeelbuis
door Jac Janssen , Eindhoven, 28-08-2014, 07:20 (3747 dagen geleden) @ Jac Janssen
Ik zie nu dat hij in de view finder van een RCA CKC021 camera zit.
Hier is er ook nog iets van:
https://www.youtube.com/watch?v=UMxCff1XP7I
Jac
Kleinste kleurenbeelbuis
door Erik , 28-08-2014, 09:43 (3747 dagen geleden) @ Jac Janssen
Interesant om te lezen dat het buisje in die video geen demagnetisatie heeft.
En dat de beeldkwalitijd daarom met een "kleuren oogje" bekeken wordt, en bijgeregeld.
Leuke techniek op mm formaat
Kleinste kleurenbeelbuis
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 28-08-2014, 11:46 (3747 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door Maarten Bakker, 28-08-2014, 11:48
Dat verhaal is een beetje de omgekeerde wereld. Als demagnetisatie nodig was, hadden ze die er gewoon in kunnen zetten, maar door het werkingsprincipe van hetbuisje is er geen schaduwmasker aanwezig dus ook nergens metaal dat gedemagnetiseerd hoeft te worden.
Zoek maar eens op beam index tube, erg interessant en ook Sony heeft er een tijdje redelijk succes mee gehad in de kleinste beeldformaten en met single-lensprojectoren onder de naam Indextron in de tijd dat andere fabrikanten nog 3 buizen met 3 lenzen of ingewikkelde optieken gebruikten.
Achtergrond daarvan is trouwens dat Sony oorspronkelijk al zijn beeldbuizen volgens dit systeem wilde bouwen, maar met grote beeldformaten lukte het met de toenmalige aansturing niet om een acceptabel beeld te krijgen. Omdat men begin jaren '70 de kleurentrein al ruimschoots gemist had en in het kader van "not invented here" absoluut geen licentiegelden aan RCA wilde afdragen voor een schaduwmaskerbuis, heeft men toen onder zware commercieele druk bedacht dat ze de indexbuis relatief simpel konden omwerken naar een dradenmaskerbuis. Een noodgreep die ze toch ruim 30 jaar geen windeieren heeft gelegd, al vind ik de schaduwmaskerbuis op vrijwel alle punten superieur aan de dradenmaskerbuis (Trinitron).
Kleinste kleurenbeelbuis
door Ed van der Weele † , Zeist, 28-08-2014, 09:58 (3747 dagen geleden) @ Jac Janssen
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 28-08-2014, 10:00
Ik zie nu dat hij in de view finder van een RCA CKC021 camera zit.
Hier is er ook nog iets van:
https://www.youtube.com/watch?v=UMxCff1XP7I
Ondanks de kleine afmetingen en de duidelijk zichtbare grove pixels toch een heel behoorlijk beeld.
De tekst onder het filmpje met dat duizelig makende heen en weer gezwaai deed me wel in de lach schieten:
after crawling though many sites and dealing with pictures from people who clearly do not know how to operate a camera.
Dank jullie wel heren voor...
door Hans van Kampen , Voorhout, 28-08-2014, 16:51 (3746 dagen geleden) @ Hans van Kampen
de reacties en link's naar Youtube.
Inderdaad dus wel gebruikt in vieuwfinders in camera's en uigebracht als tv'tje in pocket formaat, nooit gezien maar ik vroeg het me zo af.
Een kennis van me heeft een Panasonic videocamera'tje (niet meer in gebruik) en ik me nu kan herinneren ook met een kleuren zoekertje maar ik dacht toen dat het wel LCD zal zijn en de mogelijkheid van een CRT voor onmogelijk hield.
Hans
--
Hans van Kampen
door Rob Krabbendam , Hellevoetsluis, 28-08-2014, 20:05 (3746 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Dit is misschien niet dé kleinste maar wel míjn kleinste.
door Jac Janssen , Eindhoven, 29-08-2014, 05:51 (3746 dagen geleden) @ Rob Krabbendam
Een prachtig toestel Rob!
Jac
door Hans van Kampen , Voorhout, 29-08-2014, 16:48 (3745 dagen geleden) @ Rob Krabbendam
Gewijzigd door Hans van Kampen, 29-08-2014, 16:51
Hoe klein is klein Rob? (beelddiagonaal)
Hij lijkt verdacht veel op mijn Sony KV-6000BE met 13 cm. beelddiagonaal maar de Panasonic is ongetwijfeld kleiner.
--
Hans van Kampen
door Rob Krabbendam , Hellevoetsluis, 29-08-2014, 18:19 (3745 dagen geleden) @ Hans van Kampen
66 mm zichtbaar beeld (diagonaal). Zie TC-30
Kleinste kleurenbeeldbuis
door Hans van Kampen , Voorhout, 29-08-2014, 21:42 (3745 dagen geleden) @ Rob Krabbendam
Ik heb de link aangeklikt en wel leuk om te zien zo'n site met allemaal mini tv'tjes.
Nooit geweten dat kleur mogelijk is in zo'n klein formaat. Ondertiteling (tekst) lijkt mij niet te lezen door de pitch (fosfor R G B raster) die toch te grof lijkt voor zo'n kleine afmeting maar moet dan wel heel fijn wezen.
Hans
--
Hans van Kampen
Kleinste kleurenbeeldbuis
door Rob Krabbendam , Hellevoetsluis, 30-08-2014, 08:49 (3745 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Klopt, in deze beeldmaat kun je eigenlijk beter een zwart/wit-kijkpijpje hebben.
Kleinste kleurenbeeldbuis - ondertiteling
door Jac Janssen , Eindhoven, 31-08-2014, 15:42 (3743 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Hans,
Een fotootje hoe de ondertiteling er op zo'n Panasonic TC-30U uit ziet:
Inderdaad erg slecht en met moeite leesbaar.
(Toestel speciaal nog focus afgeregeld, oorspronkelijk was het (nog) ietsje slechter.)
Jac
door Hans van Kampen , Voorhout, 31-08-2014, 17:15 (3743 dagen geleden) @ Jac Janssen
Gewijzigd door Hans van Kampen, 31-08-2014, 17:17
Ik zie het Jac maar valt eigenlijk nog wel mee. Heb jij ook een Panasonic TC-30U? Ja, echt kleine letters zijn inderdaad niet te lezen.
Ik was vandaag op een grote rommelmarkt in Utrecht en hoopte er een tegen te komen, ik dacht er nog aan maar noppes (dit terzijde)
Hans
--
Hans van Kampen
door Jac Janssen , Eindhoven, 31-08-2014, 17:38 (3743 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Jac Janssen, 31-08-2014, 17:57
Dag Hans,
In werkelijkheid is het verbazingwekkend genoeg toch slechter dan op de foto het geval lijkt. De ondertiteling waar ik een foto van gemaakt heb was ook wel het beste wat ik zo kon vinden. Bij veel andere zenders was het eigenlijk onleesbaar.
Een redelijke afregeling van het beeld maakt het wel enigszins te doen, maar iets zonder ondertiteling is toch wel beter te bekijken.
(Ik heb hem speciaal open gemaakt om de focus nog eens af te kunnen regelen - maakt nogal verschil.)
In de tijd van het toestelletje had je op TV natuurlijk 4x3 beeld (in tegenstelling tot nu met bijna alles 16x9), en ik denk dat toen de ondertitels misschien ook ietsje groter waren. Dat maakt natuurlijk meteen een groot verschil.
Ik zou het nog eens kunnen proberen met en DVD van Asterix of zo.
Ik heb inderdaad ook een TC-30U.
Eigenlijk verzamel ik heeele oude TV's, maar aangezien het me al heel lang niet meer lukt daar nog iets van te kunnen aanschaffen, heb ik er in de loop van de jaren toch wat kleine toestelletjes bijgekocht.
Dit soort kleine TV'tjes vind je toch niet echt gemakkelijk.
Ze waren indertijd erg duur, dus ik vermoed dat er niet zo veel van verkocht zijn.
Maar je zou ergens een keertje geluk moeten hebben.
De mijne was ook niet echt goedkoop moet ik bekennen
Jac
door Hans van Kampen , Voorhout, 31-08-2014, 18:25 (3743 dagen geleden) @ Jac Janssen
Ik begrijp het Jac, bedankt. Ik had al moeite met de ondertiteling op de 14 cm. schermpjes van Orion en Supertech waarvan de pitch ongetwijfeld ook wat grover is dan het kleine buisje van de Panasonic.
Dat je deze toestelletjes niet vind komt inderdaad dat er maar weinig van zijn verkocht en je echt geluk moet hebben er een te vinden als je hem wilt hebben.
Veel plezier ermee Jac,
Hans
--
Hans van Kampen
wat zou de nieuwprijs geweest zijn?
door Jac Janssen , Eindhoven, 30-08-2014, 15:38 (3744 dagen geleden) @ Rob Krabbendam
Rob,
Weet je toevallig wat de TC-30U indertijd nieuw gekost heeft?
Ik heb helaas zelf geen catalogus uit die periode.
Jac
door Rob Krabbendam , Hellevoetsluis, 30-08-2014, 20:29 (3744 dagen geleden) @ Jac Janssen
Panasonic folders uit die tijd staan hier maar daar staat hij niet in helaas.
Ik denk dat het toch al gauw richting de 1000 gulden ging.
door Jac Janssen , Eindhoven, 31-08-2014, 05:49 (3744 dagen geleden) @ Rob Krabbendam
Hij staat in de Panasonic 1986 folder Rob.
Maar helaas geen prijs.
Uit welk jaar is jouw exemplaar (kun je aan serienummer zien)?
Jac