Nu nog iedereen aan de DAB, DAB, DAB. (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 28-08-2014, 09:26 (3747 dagen geleden)

Nu nog iedereen aan de DAB, DAB, DAB.

Pieter Vos gaf een mooie uitleg over de werking van de DAB ontvangst en alle haken en ogen die daarmee gepaard gaan.
Fijn dat je dat aan ons zo hebt uitgelegd, jammer dat je betoog nu zo versnipperd is geraakt door de vele reacties die je artikelen hebben veroorzaakt.
Misschien is het een idee dat je de gehele tekst als één geheel nogmaals plaatst want nu zijn de verschillende hoofdstukken erg verspreid.

Nu we kennis hebben genomen van de techniek achter de DAB zend en ontvangst vraag ik me af of het mogelijk is om een ontvanger te bouwen die DAB kan gaan weergeven?
En natuurlijk, kunnen we zelf een huiszender maken die DAB verspreidt om zodoende door het hele huis een internet radio-station te kunnen horen of de eigen muziek van een MP3 speler op een DAB ontvanger?
Het antwoord lijkt nee, want het is behoorlijk geavanceerd maar er zijn wel mogelijkheden.

Zelf heb ik een Dual IR6 gekocht die behalve DAB, FM ook Internet Radio heeft.
De internet zenders zijn op het toestel op te zoeken en in te voeren maar ook, heel handig, via een eigen webpagina.
De radio genereert een code die nodig is voor een inlogprocedure en zodoende heeft iedere radio een eigen webpagina. De zenders die toegevoegd zijn op de webpagina zijn direct terug te vinden in het zender overzicht op de radio.
http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers_ng/html/showimage.html?http%3A//www.conrad.nl/medi...
en
http://www.dual.de/produkte/digitalradio/radio-station-ir-6/

Ik heb wat aan dat toestelletje moeten veranderen. De afstemknop/ menuknop liep verkeerd om en dat was hinderlijk, 2 draadbrugjes omkeren verhielp dit euvel.
Ook was de ontvangst van de WiFi zeer slecht en moest de ontvanger steeds bufferen.
Ik heb er een echte WiFi antenne opgezet en het WiFi gedeelte is nu fantastisch.
Ook had ik nog een handgreep over van een eerste generatie DAB ontvanger.
[image]
Dual IR6 aangepast door Marotick

Toen ik deze radio open had liggen zag ik verschillende printen en op de hoofdprint stond een nummer maar geen naam Dual o.i.d.
Ik trok de conclusie dat Dual zelf deze hoofdprint ook niet had vervaardigd en ik ging googelen.
Bij Alibaba, ergens ver weg, waren deze printjes te koop. Ze waren bijna gratis maar je moest er wel meteen een paar duizend nemen...
Toen dacht ik dat het toch wel leuk zo zijn als ik zo'n printje zou hebben om daarmee te experimenteren. Een probleem is wel dat er een uitlees unit aan moet komen evenals een bedienings-eenheid. Dat lijkt me voor Elektuur een uitdaging of wellicht voor anderen die deze techniek machtig zijn.
Kunnen we dus ooit zelf een DAB ontvanger in elkaar sleutelen?

Jack

door Pieter Vos @, 28-08-2014, 11:06 (3747 dagen geleden) @ Marotick

Hallo Jack,

Dank je voor de waardering voor mijn recente artikelen over DAB op dit forum.

Een Dab ontvanger zelf bouwen? Lijkt mij op zich mogelijk. Analoog moet je het een en ander weten van VHF ontvangst. Een oude VHF kanaal kiezer uit een TV zou wellicht hierbij nog dienst kunnen doen.

Maar het grootste deel van een DAB ontvanger is naar mijn idee het digitale deel, de processor die alle bits van een programma bij elkaar raapt, de-comprimeert en naar een DA converter stuurt. Deze taken zullen waarschijnlijk ook door een standaard PC gedaan kunnen worden. Ik herinner mij van omstreeks 2006 dat liefhebbers een heel simpele korte golf ontvanger bouwden voor de ontvangst van DRM (Digital Radio Mondiale) als voorzet bij hun PC. Op die PC had men speciale software om het analoge DRM geraas te ontrafelen naar uiteindelijk een audio stream. Google maar eens op DRM, er zijn overeenkomsten tussen DRM en DAB, waarbij DRM bedoeld was om AM te vervangen terwijl DAB bedoeld is om vooral FM te vervangen.

Een ander verhaal is het natuurlijk om zelf de hardware van een DAB ontvanger te gaan bouwen. Dan moet je erg veel verstand hebben van de componenten en ook de te gebruiken (zelf te schrijven) software.

Ik ben dusdanig op leeftijd dat ik aan zulks niet meer begin. Ik heb ook geen detail kennis van micro processors programmeren en dergelijke. Ik ben wel blij dat ik digitale apparatuur qua concept in hoofdlijnen kan begrijpen. Ik heb nog wel even overwogen om zelf DRM voor de PC te realiseren. Maar de software moest niet alleen betaald worden maar was er alleen in broncode en moest nog gecompileerd worden en c.q. de software was er alleen voor windows... en ik werk met Linux. Dus houd ik het maar op ouderwets analoog AM luisteren.

Met vriendelijke groet, Pieter

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-08-2014, 12:04 (3747 dagen geleden) @ Marotick

Het klopt dat Dual al jaren niets meer maakt, de fabriek is in een faillisement of verkoping ten onder gegaan en de naam is los verkocht, zoals vrijwel alle bekende Duitse namen.

door maarten van dijk @, 28-08-2014, 13:51 (3746 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik meen dat het door een Turkse investeringsmij is gekocht,net als Grundig.
Zeg, Maarten je had het bij een eerdere draad over de SLA5520 die niet meer ontvangt.Hoe creeer je een andere server? Hij maakt verbinding, maar dan krijg je "server shut down".Ik weet niet hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.

mvg, Maarten van Dijk.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-08-2014, 14:38 (3746 dagen geleden) @ maarten van dijk

Ik heb zelf geen ervaring met dat type, maar meen dat "ergens" gelezen te hebben. Ik zal zoeken of ik dat nog terug kan vinden.