Nu nog iedereen aan de DAB, DAB, DAB. (Toestel of techniek)

door Pieter Vos @, 28-08-2014, 11:06 (3747 dagen geleden) @ Marotick

Hallo Jack,

Dank je voor de waardering voor mijn recente artikelen over DAB op dit forum.

Een Dab ontvanger zelf bouwen? Lijkt mij op zich mogelijk. Analoog moet je het een en ander weten van VHF ontvangst. Een oude VHF kanaal kiezer uit een TV zou wellicht hierbij nog dienst kunnen doen.

Maar het grootste deel van een DAB ontvanger is naar mijn idee het digitale deel, de processor die alle bits van een programma bij elkaar raapt, de-comprimeert en naar een DA converter stuurt. Deze taken zullen waarschijnlijk ook door een standaard PC gedaan kunnen worden. Ik herinner mij van omstreeks 2006 dat liefhebbers een heel simpele korte golf ontvanger bouwden voor de ontvangst van DRM (Digital Radio Mondiale) als voorzet bij hun PC. Op die PC had men speciale software om het analoge DRM geraas te ontrafelen naar uiteindelijk een audio stream. Google maar eens op DRM, er zijn overeenkomsten tussen DRM en DAB, waarbij DRM bedoeld was om AM te vervangen terwijl DAB bedoeld is om vooral FM te vervangen.

Een ander verhaal is het natuurlijk om zelf de hardware van een DAB ontvanger te gaan bouwen. Dan moet je erg veel verstand hebben van de componenten en ook de te gebruiken (zelf te schrijven) software.

Ik ben dusdanig op leeftijd dat ik aan zulks niet meer begin. Ik heb ook geen detail kennis van micro processors programmeren en dergelijke. Ik ben wel blij dat ik digitale apparatuur qua concept in hoofdlijnen kan begrijpen. Ik heb nog wel even overwogen om zelf DRM voor de PC te realiseren. Maar de software moest niet alleen betaald worden maar was er alleen in broncode en moest nog gecompileerd worden en c.q. de software was er alleen voor windows... en ik werk met Linux. Dus houd ik het maar op ouderwets analoog AM luisteren.

Met vriendelijke groet, Pieter

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks