Bush transistor radio (Toestel of techniek)

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 01-09-2014, 07:35 (3743 dagen geleden)
Gewijzigd door Bapaktua, 01-09-2014, 07:36

beste mensen,
afgelopen zaterdag was ik in Bentheim (D).
Een grote vlooienmarkt met regelmatig zware regenbuien.
Toen ik snel over die markt heen liep viel mij een klein olijfgroene transistor radio op.
Merk Bush.
Natuurlijk vertelde de eigenaar dat de radio speelt en dat het RETRO was.
Hoewel er nergens "made in China" opstond en alleen een onleesbare papieren sticker op de onderkant was geplakt twijfelde ik of ik de radio zou kopen.
Niet voor mij zelf maar misschien voor een verzamelaar van Bush radiootjes.
Het 9 volt batterijvak (aan de onderkant) zag er schoon uit. Ik heb al zitten googlen naar een afbeelding van dit radiootje maar niets kunnen vinden.
Model was ongeveer 20 * 14 * 8 cm groot. In het front een rechthoekig kunststof venster met een horizontale wijzer. Het schaaltje toonde een middengolf en FM-band frequentie schaal, ongeveer 8 * 7 cm.
Zou dit echt zijn geweest of nep?? De verkoper vroeg 10 euro, had hem wel voor minder meegekregen.
Voor de rest veel stereotorens die meestal in de regen stonden.
ruud PA0ROJ.

Bush transistor radio

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-09-2014, 09:24 (3743 dagen geleden) @ Bapaktua

De gegevens die je aandraagt zijn nogal summier, een foto kan al tot heel andere conclusies leiden.

In de vroege transistorradiotijd, zeg rond 1960, was de Lange Golf een vrij belangrijke omroepband. Fm vond je wel op sommige luxe portables, maar dan niet zonder LG! De FM band liep dan tot 100 of hoogstens 104MHz. Dus mijn eerste gok is: moderne radio, wat je zou kunnen bevestigen door te kijken of de FM tot 108 doorloopt.

Bush transistor radio

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 01-09-2014, 12:13 (3743 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Beste Gerard, bedankt voor je antwoord.
Zoals ik al schreef had ik dat radiootje alleen zien staan.
Alleen prijs gevraagd. Aangezien op dat zelfde moment een stortbui los brak ben ik snel terug naar mijn onderkomen gegaan.
Ook dus geen foto's gemaakt, toestel "thuis" gelaten vanwege de regen.
Toch maar beter een kleine camera in de binnenzak meenemen.
Misschien ook geen FM maar LG. De voorkant van het toestelletje zat onder de blubber en stond buiten mijn bereik. Moest dus afgaan op wat de verkoper vertelde. En die stond droog onder een paraplu, wilde ook niet nat worden om mij het toestelletje te tonen.
NB, in mijn telefoon zit geen camera, met mijn draagbare telefoontoestel kan je alleen bellen of gebeld worden.:-D
ruud

Bush transistor radio

door ruudtx @, Utrecht, 01-09-2014, 17:01 (3742 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

In Engeland en Frankrijk werd de LG gebruikt zat dus bijna altijd op transistor.
Bush is Engels.

Bush transistor radio

door HM @, Hilversum, 01-09-2014, 17:20 (3742 dagen geleden) @ Bapaktua

Van de Bush is een aantal jaren een versie opnieuw gemaakt. Men verteld dat de kast is gemaakt met de originele mallen.
Zoek maar op Bush Tr82.....