Antenne aansluiting philips. (Toestel of techniek)
door Wouter k, 01-09-2014, 21:36 (3742 dagen geleden)
Hallo allemaal.
Op de gloeidraad had ik mezelf al voorgesteld, maar hier nog niet.
Ik ben Wouter, 37 jaar en kom uit Grave. Ik heb inmiddels al enkele oude radio's in bezit, waaronder een Philips 19rb344
Deze heeft prima ontvangst op een installatie draad van een meter, maar op de antenne aansluiting aan de achterkant staat de volgende afbeelding:
Nou was mijn vraag: wat is eigenlijk het originele idee achter het aansluiten van de antenne kabels. En wat doet die weerstand van 300ohm er eigenlijk.
Wellicht voor jullie een logisch gebeuren, maar ik zou het als leek graag willen weten.
Alvast bedankt voor de input.
Met vriendelijke groet,
Wouter
Antenne aansluiting philips.
door Ed van der Weele † , Zeist, 02-09-2014, 00:12 (3742 dagen geleden) @ Wouter k
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 02-09-2014, 00:37
Welkom op dit forum.
De afbeelding op de radio duidt een gesloten dipoolantenne aan.
De karakteristieke impedantie (= wisselstroomweerstand bij de gebruikte frequentie 87 tot 108 MHz) van zo'n antenne is 300 ohm.
Daarbij wordt ook antennekabel gebruikt met een impedantie van 300 ohm. Vanwege de vorm van de kabel wordt dit lintkabel of lintlijn genoemd.
Sinds een jaar of 15 zijn de FM-zenders echter niet meer horizontaal gepolariseerd waarvoor de bovenstaande antenne is gemaakt, maar verticaal.
De antenne moet daarvoor 90 graden worden gekanteld zodat het element rechtop staat.
Ook de antennekabel die tegenwoordig wordt gebruikt is van een ander type, de bekende ronde coaxkabel zoals die ook bij de tv wordt gebruikt. Coaxkabel heeft een impedantie van 75 ohm.
Om een coaxkabel aan te sluiten op zo'n 300 ohm aansluiting waren er vroeger aanpassingstransformators in de handel, die 75 ohm coax naar 300 ohm lintkabel omtransformeerden.
Meestal is zo'n impedantietrafootje niet nodig. De coaxkabel wordt met de middenkern op 1 van de 300 ohm bussen aangesloten en de afschermmantel op de aarde-bus van de radio.
Een verticaal gepolariseerde antenne voor binnenshuisgebruik is eenvoudig zelf te maken van een paar meter coaxkabel.
door soundman2 , Wouw, 02-09-2014, 10:19 (3742 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door soundman2, 02-09-2014, 10:22
Welkom op dit forum.
De afbeelding op de radio duidt een gesloten dipoolantenne aan.
De karakteristieke impedantie (= wisselstroomweerstand bij de gebruikte frequentie 87 tot 108 MHz) van zo'n antenne is 300 ohm.
Daarbij wordt ook antennekabel gebruikt met een impedantie van 300 ohm. Vanwege de vorm van de kabel wordt dit lintkabel of lintlijn genoemd.Sinds een jaar of 15 zijn de FM-zenders echter niet meer horizontaal gepolariseerd waarvoor de bovenstaande antenne is gemaakt, maar verticaal.
De antenne moet daarvoor 90 graden worden gekanteld zodat het element rechtop staat.Ook de antennekabel die tegenwoordig wordt gebruikt is van een ander type, de bekende ronde coaxkabel zoals die ook bij de tv wordt gebruikt. Coaxkabel heeft een impedantie van 75 ohm.
Om een coaxkabel aan te sluiten op zo'n 300 ohm aansluiting waren er vroeger aanpassingstransformators in de handel, die 75 ohm coax naar 300 ohm lintkabel omtransformeerden.
Meestal is zo'n impedantietrafootje niet nodig. De coaxkabel wordt met de middenkern op 1 van de 300 ohm bussen aangesloten en de afschermmantel op de aarde-bus van de radio.Een verticaal gepolariseerde antenne voor binnenshuisgebruik is eenvoudig zelf te maken van een paar meter coaxkabel.
Op deze manier heeft het terugvouwen van de mantel weinig zin. Volgens mij moet onder het teruggevouwen deel nog een paar windingen coax gedraaid worden, om HF te blokkeren naar de weggaande kabel. Een paar ferrietkralen zou ook kunnen werken.
Een dergelijke antene voor de tweemeterband staat ergens op het www als "slappe arnold" (http://r10.dares.nl/slappearnold.htm)
Soundman2
door Ed van der Weele † , Zeist, 02-09-2014, 10:34 (3742 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 02-09-2014, 10:38
Op deze manier heeft het terugvouwen van de mantel weinig zin. Volgens mij moet onder het teruggevouwen deel nog een paar windingen coax gedraaid worden, om HF te blokkeren naar de weggaande kabel. Een paar ferrietkralen zou ook kunnen werken.
Een dergelijke antene voor de tweemeterband staat ergens op het www als "slappe arnold" (http://r10.dares.nl/slappearnold.htm)
Die zelfde discussie hadden we al eerder.
Bij "slappe Arnold" gaat het over een ZENDantenne. Daaraan worden andere eisen gesteld omdat daarbij mantelstromen kunnen ontstaan. Om die tegen te gaan wordt er een spoel of ferrietkralen aangebracht.
Voor een ontvangantenne is het veel minder kritisch omdat je daar niet met mantelstromen hebt te maken.
In de vorm zoals ik heb getekend heb je op een eenvoudige manier een open halvegolfdipool gecreëerd.
door soundman2 , Wouw, 02-09-2014, 13:34 (3741 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door soundman2, 02-09-2014, 13:38
Die zelfde discussie hadden we al eerder.
Bij "slappe Arnold" gaat het over een ZENDantenne. Daaraan worden andere eisen gesteld omdat daarbij mantelstromen kunnen ontstaan. Om die tegen te gaan wordt er een spoel of ferrietkralen aangebracht.
Voor een ontvangantenne is het veel minder kritisch omdat je daar niet met mantelstromen hebt te maken.
In de vorm zoals ik heb getekend heb je op een eenvoudige manier een open halvegolfdipool gecreëerd.
Van een dipool is geen sprake meer. Het voorvoegsel DI- wijst op twee elementen!
In principe maakt het niet uit of een antenne voor zenden of ontvangen wordt gebruikt. Een antenne die gemaakt is voor een bepaald ontvangstgebied zal vele malen beter presteren als een niet afgestemd exemplaar.
Om een heel extreem voorbeeld te geven.
In de tijd van de tv buitenantennes kon je met een UHF antenne nauwelijks een zender in band I bekijken, terwijl een antenne voor die band nauwelijks signaal oppikt in band IV/V. Je ziet wel wat, maar optimaal is het niet. Ik praat dus niet over antennes die midden in Nederland dicht bij Lopik stonden, maar meer naar de randen van het ontvangst gebied.
De antenne die je nu getekend hebt, is een simpele spriet zonder tegenpool.
Het hoogohmige einde matcht niet met de laagohmige kabel en de verliezen zullen dus aanzienlijk zijn.
Het terugvouwen van de mantel heeft in het onderhavige geval geen enkel effect en wordt gewoon gezien als de rest van de mantel.
In het stukje waar je naar verwees, gaf ik ook aan hoe je de bekende lintkabel antenne kunt maken. Deze is electronisch gezien correct en zal dus beter presteren. De antenne moet tegenwoordig vertikaal opgehangen worden. Voordeel is dat de richtinggevoeligheid in horizontale zin niet meer aanwezig is.
Overigens zijn over antennes al vele werken verschenen en nog steeds komen daar nieuwe ontwerpen bij.
Uiteindelijk is de antenne toch een zeer belangrijk deel van een ontvanginstallatie. De beste ontvangers presteren matig met een slechte antenne.
Het is ook om die reden dat commerciële radiozenders zeer grote vermogens hadden, uiteindelijk alleen maar om alle ontvangers te kunnen bereiken die moesten werken met een slechte of geen antenne.
Omdat die ontvangers liefst goedkoop moesten zijn, konden de fabrikanten redelijk "dove" exemplaren bouwen. De zenders waren sterk genoeg.
Ik denk dat we nu een beetje off topic gaan. Over antennes raak je nooit uitgepraat.
Soundman2
door Ed van der Weele † , Zeist, 02-09-2014, 13:55 (3741 dagen geleden) @ soundman2
Ik heb de proef op de som genomen.
Eerst een stuk lintkabel van 1,5 meter als dipool en daarna het slappe sprietje van een stuk coax met een lengte van 75 cm.
Hoorbaar met een zwakke zender (Radio Noord-Holland vanuit Hilversum) geen enkel verschil.
Het vergelijken van een echte antenne op het dak en een kamerantenne is het verschil tussen appels en peren.
Omdat het meestal toch alleen gaat om de plaatselijk te ontvangen zenders zijn die sterk genoeg om een behoorlijk resultaat te geven met een kamerantenne.
Het DX-en zoals dat vroeger werd gedaan, het proberen zenders op grote afstanden te ontvangen, is tegenwoordig toch niet meer mogelijk door de enorme overbevolking van de FM-band.
Antennetechniek is zeker een vak apart, maar om de gebruikelijke omroepzenders te ontvangen is geen dure antenne-installatie nodig.
door Wouter k, 02-09-2014, 14:07 (3741 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Dank jullie wel voor de uitgebreide uitleg. Het is me nu ook duidelijk waarom ik met mijn eenvoudige antenne toch een goed bereik heb. Maar wil ik echt alles op een storingsarme manier wil ontvangen, dan kom ik toch aan het knutselen
Gr wouter
door soundman2 , Wouw, 02-09-2014, 14:40 (3741 dagen geleden) @ Wouter k
Maar wil ik echt alles op een storingsarme manier wil ontvangen, dan kom ik toch aan het knutselen
Gr wouter
Tegenwoordig een zeldzaamheid, maar als je echt nog wil DX-en, dus zenders van ver en storingsvrij binnen halen, dan kun je nog volop vooruit. Je krijgt dan te maken met meer elements FM-antennes, die ook nog eens draaibaar worden opgesteld.De antennes worden voorzien van impedantietrafo's en de leidingen coaxiaal van goede kwaliteit. In combinatie met een gevoelige ontvanger is er volgens mij nog wel e.e.a. uit de ether te vangen.
Er zijn radioamateurs, die het bouwen en verbeteren van antennes tot hobby gemaakt hebben.
Soundman2
door Bapaktua , Haarlem, 02-09-2014, 15:31 (3741 dagen geleden) @ soundman2
Misschien geheel buiten de orde maar over de juiste aanpassingen etc heb ik iets geschreven in een artikel over een door mij ontworpen weersat antenne.
Ook bij ontvangst is het juist heel belangrijk dat er op een juiste manier de antenne-impedantie wordt aangepast. Dit omdat mantelstromen, ook bij ontvangst, juist niet gewenste signalen op de ontvanger antenne ingang terecht kunnen komen.
De coax buitenmantel straalt niet alleen bij het zenden maar ontvangt ook buiten de eigenlijke antenne.
Het totale artikel is op mijn website te vinden (en downloaden).
Het onderwerp "aanpassing begint op page 12.
met vriendelijke groet, ruud jansen PA0ROJ
door Ed van der Weele † , Zeist, 02-09-2014, 15:32 (3741 dagen geleden) @ soundman2
Tegenwoordig een zeldzaamheid, maar als je echt nog wil DX-en, dus zenders van ver en storingsvrij binnen halen, dan kun je nog volop vooruit. Je krijgt dan te maken met meer elements FM-antennes, die ook nog eens draaibaar worden opgesteld.De antennes worden voorzien van impedantietrafo's en de leidingen coaxiaal van goede kwaliteit. In combinatie met een gevoelige ontvanger is er volgens mij nog wel e.e.a. uit de ether te vangen.
Ik denk dat er tegenwoordig nog weinig lol is te beleven aan DX-en.
Met de lijst van http://radio-tv-nederland.nl/index.html erbij heb ik even zitten tellen. Er zijn 748 legale FM-zenders in Nederland in bedrijf.
De kanaalafstand tussen 87.6 MHz en 108 MHz is 100 kHz en daar is geen enkel kanaal van onbezet.
De kans dat je bijvoorbeeld vanuit de Randstad zenders uit Engeland kon ontvangen zoals dat vroeger kon, lijkt me vrijwel uitgesloten.
Maar misschien schat het ik het verkeerd in.
door kris , Gent, België, 02-09-2014, 21:57 (3741 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
toen de radio waar TS het over heeft geproduceerd werd was 300 Ohm en lintkabel eigenlijk al zijn hoogtepunt voorbij. Coax (75 ohm was al volop beschikbaar)
Dx-en op de FM is nog steeds mogelijk, tussen de vele stations heen... maar je hebt een zeer selectieve tuner nodig. Met deze philips gaat het niet lukken, hij wel gevoelig maar te breedbandig en je gaat er dus altijd een Nederlandse zender doorheen horen. Met een richtingsgevoelige antenne en een zeer selectieve tuner lukt het wel wat buitenlanders op te rapen zonder Radio Maria ertussen. Ik doe het wel eens met een stokoude revox A 720 tuner/voorversterker. Dat beestje is ongelooflijk selectief en gevoelig (6 MF trappen...)
Ed, volgens mee staat op de tekening van de radio een open dipool...
en de ingangstrafo voor de FM in de radio hangt niet met zijn middenaftakking aan de grond of ergens anders. Ik denk dat je dus de mantel-aansluiting van de coax beter aan de andere 300 Ohm bus verbindt?
groeten
Kris
door Ed van der Weele † , Zeist, 03-09-2014, 08:12 (3741 dagen geleden) @ kris
Ed, volgens mee staat op de tekening van de radio een open dipool...
Sinds wanneer is een open dipool 300 ohm?
Het tekeningetje op zich zegt natuurlijk weinig. Het is een algemeen symbool voor een dipool, misschien wat minder gelukkig gekozen.
en de ingangstrafo voor de FM in de radio hangt niet met zijn middenaftakking aan de grond of ergens anders.
Kijk nog eens goed naar het schema.
Er is wel een ander "probleem", de radio heeft geen aansluiting voor een externe middengolfantenne en aarde.
De mantel van de coax zal dus met het chassis moeten worden verbonden.
door soundman2 , Wouw, 03-09-2014, 09:55 (3741 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Er is wel een ander "probleem", de radio heeft geen aansluiting voor een externe middengolfantenne en aarde.
Je kunt natuurlijk ook gewoon zo'n impedantietrafo voor aan de kabel toepassen.
Soundman2
door Ed van der Weele † , Zeist, 03-09-2014, 10:29 (3741 dagen geleden) @ soundman2
Je kunt natuurlijk ook gewoon zo'n impedantietrafo voor aan de kabel toepassen.
Die zijn al vele jaren niet meer op elke hoek van de straat te koop, bovendien geven die trafootjes signaalverlies dat helemaal niet nodig is als de antenne asymmetrisch wordt aangesloten.
En waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
door soundman2 , Wouw, 03-09-2014, 12:08 (3741 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
.
En waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
Omdat in dit geval de radio geen fatsoenlijke aardaansluiting heeft!
De trafo's zijn hier en daar nog wel te koop en anders via het forum bij verzamelaars.
De verliezen vallen reuze mee, doorgaans 0,5dB.
Knutsel rustig verder.
Soundman2
door Wouter k, 03-09-2014, 14:51 (3740 dagen geleden) @ soundman2
Hallo heren.
Ik denk dat mijn philipsje het prima af kan met z'n simpele boeren antenne. Hij staat in de keuken en zolang ie radio 2 en 3FM kan vinden, vind ik het wel best.
Overige s best jammer dat er na vertrek van arrow geen fatsoenlijke classic rock stations meer te vinden zijn in noord oost Brabant.
Gr. Wouter
door Ed van der Weele † , Zeist, 03-09-2014, 18:37 (3740 dagen geleden) @ soundman2
Knutsel rustig verder.
Soundman2
Je verliest uit het oog dat het hier om een heel eenvoudige radio gaat en een kamerantenne.
Het is geen wedstrijd wie de meest perfecte antenne-installatie kan opleveren.
door soundman2 , Wouw, 04-09-2014, 18:26 (3739 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door soundman2, 04-09-2014, 18:35
Knutsel rustig verder.
Soundman2
Je verliest uit het oog dat het hier om een heel eenvoudige radio gaat en een kamerantenne.
Het is geen wedstrijd wie de meest perfecte antenne-installatie kan opleveren.
Mag ik even resumeren?
Ik heb alleen gewezen op de foute constructie van jouw voorstel om de antenne van coaxkabel te maken. Dat kun je mij niet aansmeren hoor.
Voor deze eenvoudige radio heb ik gewezen op het bestaan van de lintkabel dipool, die voor een paar centen te realiseren is en ook direct aansluit op de ingang van de radio.
TS vroeg nog wat over storingsvrije ontvangst. Ik heb toen gewezen op het bestaan van meer elements FM antennes en de mogelijkheid om ze draaibaar op te stellen. Vroeger zag je dat vaker, tegenwoordig vrijwel nergens meer. Er is niets tegen om TS te vertellen, dat die mogelijkheden nog steeds bestaan en ook toegepast worden.
Evenwel komen we dan wel op het terrein van de serieuze amateur. Ik heb daar verder niets geadviseerd.
Het enige wat ik wilde bereiken is dat info die gegeven wordt, ook correct is. Daarin sta ik blijkens reacties van andere forummers in deze thread niet alleen.
Het wordt een eindeloze haarkloverij, waar TS weinig mee opschiet. Ik laat het hier maar bij.
Soundman2
door ruudtx , Utrecht, 04-09-2014, 18:52 (3739 dagen geleden) @ soundman2
Terwijl het zo simpel is, gewoon een stukje draad in 1 vd aansluitingen, en je ontvangt al bijna alles,
De zenders zijn veel sterker geworden. Voorbeeld: Lopik vn 50 naar 200 kW = +6dB.
Tenzij je echt in een randgebied zit.
door Ed van der Weele † , Zeist, 04-09-2014, 20:34 (3739 dagen geleden) @ ruudtx
Terwijl het zo simpel is, gewoon een stukje draad in 1 vd aansluitingen, en je ontvangt al bijna alles,
De zenders zijn veel sterker geworden. Voorbeeld: Lopik vn 50 naar 200 kW = +6dB.
Tenzij je echt in een randgebied zit.
Ik zit niet in een randgebied, maar met een draadje van 1 meter ontvang ik Radio 4 met ruis en zonder stereo.
Met een gesloten dipool van lintkabel wordt het iets beter en met mijn - door de deskundigen afgekeurde - coaxantenne is de ontvangst uitstekend.
door ruudtx , Utrecht, 05-09-2014, 15:58 (3738 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Ik zit denk net zo ver als jij van de zender en ontvang op diverse stereo tuner R4 ruisvrij in stereo met RDS (indien aanwezig). Wel op 1 hoog.
Daarnaast R NHolland 88.7, Rijnmond 93,4.
Maar ook BG aan achterkant gebouw diverse ontvangers beluisterd.
Een stereo portable van dubieuze kwaliteit is nog steeds ruisvrij zonder antenne, die is afgebroken. Dus niet meer dan ca 10 cm antenne.
Op mono portables trek ik nooit de antenne uit, en ook bij afgebroken staaf altijd goede ontvangst van de normaal ontvangbare zenders is tenminste alle 4 NPO zenders + RegO en alle 9 Landelijke Comm zenders.
door Ed van der Weele † , Zeist, 05-09-2014, 17:16 (3738 dagen geleden) @ ruudtx
De slechte ontvangst bij mij heeft waarschijnlijk alles te maken met het hoge stoorniveau hier ter plaatse.
DVB-T (Digitenne) is ook alleen met een buitenantenne te ontvangen. En dan nog met moeite.
Met een goede kamerantenne met versterker en geplaatst voor het raam richting zenders komt er af en toe een flard signaal binnen. Dat ligt niet aan een ontvanger, want alle 6 DVB-T ontvangers die ik heb vertonen dezelfde verschijnselen.
Vandaar dat ik zeer verheugd was dat het idee van de coaxantenne dat ik op internet vond zulke goede resultaten gaf.
door ruudtx , Utrecht, 06-09-2014, 15:03 (3737 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Hier is ook een hoog stoornivo, en staat er zelfs een MG zender van een paar watt naast. Ook goede DVB-T ontvangst met binnenantenne.
door kris , Gent, België, 03-09-2014, 22:20 (3740 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door kris, 03-09-2014, 22:21
Sinds wanneer is een open dipool 300 ohm?
Het tekeningetje op zich zegt natuurlijk weinig. Het is een algemeen symbool voor een dipool, misschien wat minder gelukkig gekozen.
en de ingangstrafo voor de FM in de radio hangt niet met zijn middenaftakking aan de grond of ergens anders.
Kijk nog eens goed naar het schema.
uiteraard heeft een open dipool geen 300 Ohm, maar toch gebruikt philips dat icoontje. Ik reageerde vooral omdat de ts dit niet kan weten.
En inderdaad, hier is de ingangstrafo wel geaard.vraag is of die aarde ook RF doorvoert of gewoon ergns aan de massa hangt. het zalTS blijkbaar worst wezen, hij is al lang tevreden
groeten
Kris
door Bapaktua , Haarlem, 04-09-2014, 08:04 (3740 dagen geleden) @ kris
Ik herinner mij (van ongeveer 1970) dat in zo'n aansluitdoos boven aan een open dipool ( Hirschmann of Wisa ??)een spoeltje was ingebouwd.
Je kon dan kiezen om met lintlijn/buiskabel of coax naar beneden te gaan.
ruud PA0ROJ