Antenne aansluiting philips. (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 02-09-2014, 13:34 (3744 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door soundman2, 02-09-2014, 13:38

Op deze manier heeft het terugvouwen van de mantel weinig zin. Volgens mij moet onder het teruggevouwen deel nog een paar windingen coax gedraaid worden, om HF te blokkeren naar de weggaande kabel. Een paar ferrietkralen zou ook kunnen werken.
Een dergelijke antene voor de tweemeterband staat ergens op het www als "slappe arnold" (http://r10.dares.nl/slappearnold.htm)

Die zelfde discussie hadden we al eerder.
Bij "slappe Arnold" gaat het over een ZENDantenne. Daaraan worden andere eisen gesteld omdat daarbij mantelstromen kunnen ontstaan. Om die tegen te gaan wordt er een spoel of ferrietkralen aangebracht.
Voor een ontvangantenne is het veel minder kritisch omdat je daar niet met mantelstromen hebt te maken.
In de vorm zoals ik heb getekend heb je op een eenvoudige manier een open halvegolfdipool gecreëerd.

Van een dipool is geen sprake meer. Het voorvoegsel DI- wijst op twee elementen!
In principe maakt het niet uit of een antenne voor zenden of ontvangen wordt gebruikt. Een antenne die gemaakt is voor een bepaald ontvangstgebied zal vele malen beter presteren als een niet afgestemd exemplaar.
Om een heel extreem voorbeeld te geven.
In de tijd van de tv buitenantennes kon je met een UHF antenne nauwelijks een zender in band I bekijken, terwijl een antenne voor die band nauwelijks signaal oppikt in band IV/V. Je ziet wel wat, maar optimaal is het niet. Ik praat dus niet over antennes die midden in Nederland dicht bij Lopik stonden, maar meer naar de randen van het ontvangst gebied.
De antenne die je nu getekend hebt, is een simpele spriet zonder tegenpool.
Het hoogohmige einde matcht niet met de laagohmige kabel en de verliezen zullen dus aanzienlijk zijn.
Het terugvouwen van de mantel heeft in het onderhavige geval geen enkel effect en wordt gewoon gezien als de rest van de mantel.

In het stukje waar je naar verwees, gaf ik ook aan hoe je de bekende lintkabel antenne kunt maken. Deze is electronisch gezien correct en zal dus beter presteren. De antenne moet tegenwoordig vertikaal opgehangen worden. Voordeel is dat de richtinggevoeligheid in horizontale zin niet meer aanwezig is.

Overigens zijn over antennes al vele werken verschenen en nog steeds komen daar nieuwe ontwerpen bij.
Uiteindelijk is de antenne toch een zeer belangrijk deel van een ontvanginstallatie. De beste ontvangers presteren matig met een slechte antenne.
Het is ook om die reden dat commerciële radiozenders zeer grote vermogens hadden, uiteindelijk alleen maar om alle ontvangers te kunnen bereiken die moesten werken met een slechte of geen antenne.
Omdat die ontvangers liefst goedkoop moesten zijn, konden de fabrikanten redelijk "dove" exemplaren bouwen. De zenders waren sterk genoeg.
Ik denk dat we nu een beetje off topic gaan. Over antennes raak je nooit uitgepraat.

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks