beeld breedte sharp viewfinder (Toestel of techniek)

door jan wagenaar @, Z.O. Friesland, 03-09-2014, 09:40 (3741 dagen geleden)
Gewijzigd door jan wagenaar, 03-09-2014, 09:44

Goededag

Naar aanleiding van een draad over kleine tv'tjes kwam ik op het idee om zelf hier eens mee te knutselen.
Ik heb een viewfinder van sharp waar ik intussen beeld op heb. Nu is het zo dat het rechthoekje van het beeld ruim binnen de randen van het ronde beeld buisje vallen, nu wil ik het beeld wel wat groter, een beetje het idee van een tx400/500
De beeld hoogte is instelbaar met een potmetertje, maar hoe verander ik de beeld breedte?
Ik hoop dat iemand het weet
type VF-03P
beeldbuis KY1027S 88 2M (diameter 2cm)
komt van een videocamera type VL-C650S

Groet Jan

beeld breedte sharp viewfinder

door Jac Janssen @, Eindhoven, 03-09-2014, 10:28 (3741 dagen geleden) @ jan wagenaar

Heb je een schema ervan Jan?

Jac

door jan wagenaar @, Z.O. Friesland, 03-09-2014, 10:48 (3741 dagen geleden) @ Jac Janssen

Nee, helaas niet, ik kon hem ook niet op internet vinden, maar dat zegt niet alles, zoeken is ook een kunst.
Dus bij deze, mocht iemand het schema hebben, dan houdt ik mij aanbevolen

Groet Jan

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-09-2014, 12:05 (3741 dagen geleden) @ jan wagenaar

vele kleine viewfinders hebben gewoon geen beeld-breedte regeling. Gebeurde door het juk wat naar voor of achter te schuiven.

groeten

Kris

door jan wagenaar @, Z.O. Friesland, 03-09-2014, 16:37 (3740 dagen geleden) @ kris

Ga ik proberen, moet hem eerst wel los zien te krijgen, zit lijm op
Bedankt voor de tip

Groet Jan

door jan wagenaar @, Z.O. Friesland, 03-09-2014, 19:05 (3740 dagen geleden) @ kris

De beeldbreedte is hierdoor inderdaad iets beinvloedbaar maar helaas scheelt het hooguit enkele milimeters

Groet Jan

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-09-2014, 20:33 (3740 dagen geleden) @ jan wagenaar

Ja, das normaal. je moet weten dat bij een viewfinder het beeld bijna altijd "underscanned" getoond wordt zodaning dat je voor 100% ziet wat je filmt. de kijker op de grote buis ziet steeds een overscan , dus die mist de hoekjes van het beeld. vandaar dat de viewfinder dan ook een "safetymarker" toont van wat de kijker niet zal zien.. hoedanook valt het beeld niet veelte vergroten dan de bedoeling was,tenzij je het ding gaat aanpassen.

groeten

Kris

door ruudtx @, Utrecht, 04-09-2014, 15:12 (3739 dagen geleden) @ kris

Wat volgens mij ook normaal is dat bij een Z/W TV de beeldbreedte zelden of nooit te regelen is, hooguit marginaal. Bij KTV kan dat dan wel, de O-W correctie, maar ook daar krijg je m niet veel breder dan "normaal".

Je kan natuurlijk de HSP opvoeren, maar dat lijkt me geen goed idee.

In vieuwfinders is het beeld natuurlijk in underscan, omdat je de volledige inhoud wil zien.
In TV studioos stonden monitor's die omschakelbaar van normaal naar underscan waren.

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-09-2014, 15:27 (3739 dagen geleden) @ ruudtx

bij opvoeren van de HS wordt het beeld uiteraard kleiner :-).

bij hele oude TV toestellen was de beeldbreedte nogal veel regelbaar, vanwege de tolerantie toen. maar vanf rond 1959 wordt de regeling inderdaad heel beperkt.

Overigens, héél kleine beeldbuisjes worden nog steeds gemaakt. Dit komt omdat cameramannen (en vrouwen) nogal dikwijls beeldbuisjes verkiezen tov LCD. Zo bestaat er zelfs een 1.5 inch HD buisje. Over de kostprijs van zo een buisje gaan we maar zwijgen, je wil het niet weten.

groeten

Kris

door ruudtx @, Utrecht, 04-09-2014, 18:50 (3739 dagen geleden) @ kris

Met het opvoeren van de HSP bedoelde ik het opvoeren van de lijn eind versterking, daar wordt het beeld wat breder van, ervanuitrgaande dat het ook hier gekoppeld zit.
Het breder worden wordt wat tegengewerkt door de hogere HSP.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-09-2014, 19:35 (3739 dagen geleden) @ ruudtx

UHHH

was toch lagere Hoogspanning - wordt beeld breeder/groter.
Dit omdat de elektronen er relatief langer over doen het fosfor te bereiken
tov de lijnschrijving.

-opblazen van beeld door lagere hoogspanning.
uiteraard vallen dan zaken buiten beeld, maar beeld vult zich wel geheel.

Je zou de techniek van de 16:9 Tv's moeten gaan toepassen om beeld 4:3 dusdanig te vervormen dat wel alles in beeld past.