Vragen over Spidola 232 (Toestel of techniek)
Gisteren ben ik begonnen aan het repareren van een Spidola 232, hoofdzakelijk om er wat van te leren. Hier is een schema.
Het is wel een grappig ding met caroussel-bandschakelaar net als andere VEF toestellen en een gesplitste middengolf SV1 (305-540m), SV2 (180-310).
Als ik het goed raad, is T1 een HF versterker, T2 een oscillator en T3 een mixer. T4 en T5 zie ik aan voor MF versterkers, maar wat doet T6? Spanningsregulator voor het HF deel, of versterker voor AVC spanning? Kwam ik niet uit.
Op subchassis 5 zit een leuke ontvangindicator van 4 leds, die een voor een doven als je afstemt op een sterke zender. Dus een soort omgekeerd effect net als een DM71 buisje.
Klacht is een sterke ruis en vervorming. Door een MP3 spelertje aan te sluiten op de volumeregelaar heb ik kunnen merken dat de LF versterker (T7 en hoger) goed werkt. Dus denk ik dat een van de transistors in het HF deel misschien kapot is. Kan dat, hoe kom ik er dan achter welke dat is (basis kortsluiten naar massa???) en kan ik hem vervangen door "generic" Pijl Naar Paal transistors BC557?