Vragen over Spidola 232 (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 03-09-2014, 10:23 (3741 dagen geleden)
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 03-09-2014, 10:49

Gisteren ben ik begonnen aan het repareren van een Spidola 232, hoofdzakelijk om er wat van te leren. Hier is een schema.
Het is wel een grappig ding met caroussel-bandschakelaar net als andere VEF toestellen en een gesplitste middengolf SV1 (305-540m), SV2 (180-310).

Als ik het goed raad, is T1 een HF versterker, T2 een oscillator en T3 een mixer. T4 en T5 zie ik aan voor MF versterkers, maar wat doet T6? Spanningsregulator voor het HF deel, of versterker voor AVC spanning? Kwam ik niet uit.
Op subchassis 5 zit een leuke ontvangindicator van 4 leds, die een voor een doven als je afstemt op een sterke zender. Dus een soort omgekeerd effect net als een DM71 buisje.

Klacht is een sterke ruis en vervorming. Door een MP3 spelertje aan te sluiten op de volumeregelaar heb ik kunnen merken dat de LF versterker (T7 en hoger) goed werkt. Dus denk ik dat een van de transistors in het HF deel misschien kapot is. Kan dat, hoe kom ik er dan achter welke dat is (basis kortsluiten naar massa???) en kan ik hem vervangen door "generic" Pijl Naar Paal transistors BC557?

Vragen over Spidola 232

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-09-2014, 12:11 (3741 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

T6 regelt de basis voorspanning van de MF transistoren en dus hun instelling en daarmede de gevoeligheid en wordt zelf ingesteld via een potmeter. staat die potmeter niet vooraan op het toestel als gevoeligheidsregelaar?

groeten

Kris

Vragen over Spidola 232

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 03-09-2014, 18:07 (3740 dagen geleden) @ kris

T6 regelt de basis voorspanning van de MF transistoren en dus hun instelling en daarmede de gevoeligheid en wordt zelf ingesteld via een potmeter. staat die potmeter niet vooraan op het toestel als gevoeligheidsregelaar?

Je bedoelt denk ik R57, die zit als instelpotje op de print. Hij regelt inderdaad de versterking maar ook in de minimumstand is de vervorming al niet om aan te horen. Het toestel heeft ook een functionerende AVC, op de bases van de HF transistors meet ik wisselende spanning afhankelijk van de afstemming. Er moet ook een R56 regelpot zijn voor de gevoeligheid van de indicator, maar die heb ik nog niet zien zitten.

Nog meer vragen over Spidola 232

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 04-09-2014, 16:25 (3739 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ik heb de spanning op T1 gemeten en zie dat er op de collector 0,60V staat terwijl het schema daar 1,5 vermeldt. De spanning wordt aangevoerd via R9 en R14 en aan de hoogste kant van R14 meet ik maar 0,80. Maar hoe komt die spanning daar? De diode D1 heeft maar 0,45 rechts. Wordt de spanning aangevoerd via R22?

Gelukt! Spidola 232

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 06-09-2014, 19:04 (3737 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

De Spidola 232 werkt weer naar behoren. De tip over de werking van T6 gaf niet direct de oplossing maar heeft toch wel geholpen.
Zoals ik al eerder vermoedde, zat de fout in het AVC circuit, maar het was toch anders dan ik dacht. De AVC verhoogt bij sterke zenders de basisspanning van de MF transistoren, maar verlaagt de collectorspanning van de HF trap T1. Dat die bij sterke zenders dan daalt tot onder de basisspanning lijkt toch niet problematisch. Ik heb T1 vervangen door een BC557 wat het ruisen heeft verminderd.
Het bleek dat C30 capaciteitsloos was geworden. De regelspanning wordt dan niet meer afgevlakt, waardoor de versterking wordt meegeregeld in het tempo van de modulatie. Gevolg is dat bij sterke zenders de lage tonen verdwijnen en de hoger vervormen. Heel zwakke zenders, waarbij de AVC niet in actie komt, klonken wel redelijk.
Toch wel leuke dingetjes geleerd deze dagen... De Spidola gaat uit de verkoop en over een paar weken kun je een uitgebreid verhaal lezen op m'n site.

Gelukt! Spidola 232

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-09-2014, 23:32 (3737 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Aha gelukt.

De AVC moduleerde zijn eigen ontvangen signaal tegen. Kan inderdaad serieus vervorming geven, maar ik had zover nog niet gedacht. :-)

AVC kan meewerkend en tegenwerkend zijn (transistoren meer of net minder in geleiding duwen) In beide gevallen gaat de collectorspanning varieren, en soms tot aan het afknijppunt. aangezien het RF is geeft dit geen vervorming.

groeten

Kris

Plaatjes Spidola 232

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 09-09-2014, 09:56 (3735 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Wat plaatjes en een geluidsfragment van de Spidola 232.

In het binnenwerk kun je mooi alle onderdeeltjes zien zitten inclusief de bandschakelaar van caroussel type:

[image]

Het subprintje met vier LEDjes voor indicatie van ontvangststerkte:

[image]