Gelukt! Spidola 232 (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 06-09-2014, 19:04 (3737 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

De Spidola 232 werkt weer naar behoren. De tip over de werking van T6 gaf niet direct de oplossing maar heeft toch wel geholpen.
Zoals ik al eerder vermoedde, zat de fout in het AVC circuit, maar het was toch anders dan ik dacht. De AVC verhoogt bij sterke zenders de basisspanning van de MF transistoren, maar verlaagt de collectorspanning van de HF trap T1. Dat die bij sterke zenders dan daalt tot onder de basisspanning lijkt toch niet problematisch. Ik heb T1 vervangen door een BC557 wat het ruisen heeft verminderd.
Het bleek dat C30 capaciteitsloos was geworden. De regelspanning wordt dan niet meer afgevlakt, waardoor de versterking wordt meegeregeld in het tempo van de modulatie. Gevolg is dat bij sterke zenders de lage tonen verdwijnen en de hoger vervormen. Heel zwakke zenders, waarbij de AVC niet in actie komt, klonken wel redelijk.
Toch wel leuke dingetjes geleerd deze dagen... De Spidola gaat uit de verkoop en over een paar weken kun je een uitgebreid verhaal lezen op m'n site.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks