M.B.LE. (Gezocht)

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-12-2009, 21:36 (5467 dagen geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door kris, 09-12-2009, 22:09

dag Paul,
sorry, ik was het transistorgegeven door mijn enthousiasme even uit het oog verloren, en wel om volgende reden die hier nog niet aan bod kwam en toch wel stevig transistorgerelateerd is. Ook het feit dat M.B.L.E. in Nederland blijkbaar ongekend is... welnu:

M.B.L.E. stond eerst voor "manufacture Belge des lampes electronique" wat zoveel betekend als fabriek voor buizen. de naam Adzam is je zeker niet ongekend.
M.B.L.E. betekende daarna "Manufacture Belge des lampes et composantes electronique" wat zoveel betekend als elektronikacomponentenfabrikant.

Het was dus een onderdelenfabrikant die weerstanden,spoelen condensatoren mechanische onderdelen, buizen etc maakte. Philips was een zeer grote klant.(andere waren SBR, NOVAK, SIERA) Dikwijls vind je in Philips toestellen uit 50 / 60 op onderdelen het stempeltje MBLE terug. (grote condensatoren, afbuigjukken etc)

de link met transistoren, nu wordt het interessant;
Toen de germaniumtransistor zijn opgang deed werd België plots wat nu silicon valley is. Germanium is een vrij zeldzaam element, 50% van de benodigde wereldproductie van geraffineerd en zonezuiver germanium kwam uit België, als bijproduct van zink (in de "Metallurgie Hoboken, die nog steeds bestaat)
M.B.L.E vaarde er wel bij, Deze onafhankelijke schoonzoon werd een doorn in het oog van Philips. Het bedrijf werd toen in een wurggreep gehouden en daarna overgenomen.
Philips België heeft huiden ten dage nog steeds zijn hoofdzetel in de tweestationsstraat te Brussel (in de voormalige M.B.L.E. gebouwen).
Mooi verhaal , maar niemand herinnert er zich iets van en blijkbaar is voor Nederlanders M.B.L.E. totaal ongekend ?
tijd om terug te keren naar mijn vraag, ik zal de modelnummers van apparaten eens opsnorren en posten

groeten

Kris

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks