Philips 22RH621 FM tuner vervorming (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 09-09-2014, 17:34 (3734 dagen geleden)

Beste Forumleden,

Vandaag ben ik begonnen met de reparatie van een Philips 22RH621, een behoorlijk fijne tuner.
De preselecties zaten vast en waren allen tegelijk ingeschakeld waardoor ik heel veel zenders door elkaar hoorde. Inmiddels is dat weeral opgelost.

Nu doet zich nog een bijkomend probleem voor. De ontvangst op FM is prima en sterk, maar het geluid is erg vervormd!
Het klinkt ongeveer zoals een cassetterecorder met een cassette die tot ver over 5dB is opgenomen (ik weet anders ook niet hoe ik het moet beschrijven :-D ).

Op MW,LW en SW is er geen probleem, de ontvangst is goed en klinkt niet vervormd.

Nu ben ik eerst wat gaan meten in de ontvanger, en daar stootte ik op enkele transistoren met verkeerde spanningen. Transistoren TS449 en TS450 zijn beide vervangen en de spanningen kloppen weer. Maar de vervorming is er nog steeds!

Nu ken ik bitter weinig van FM stereo decoders dus ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik ook maar moet beginnen? De afregelinstructies in het service-manual, dat overigens hier gratis te downloaden is: http://www.oudio.nl/receivers/22rh621.htm zijn niet zo heel duidelijk vind ik persoonlijk.

Tot slot kan ik nog meegeven dat wanneer ik mijn scoop aan de uitgang van het apparaat aanleg, dat de signalen bij FM er niet mooi sinusvormig uitzien, maar eerder afgetopt. Helemaal zeker kan ik dat natuurlijk niet zeggen, want ik heb geen FM generator en kan dus alleen met spraak of muziek oordelen.
Maar ik heb de indruk dat de signalen er bij MW beter uitzien.

Nu vind ik het stom om in het wilde weg maar wat transistoren of elco's te vervangen als ik niet weet waar ik mee bezig ben. Dus vraag ik: "Waar zouden jullie eerst naar kijken"?
Zit het in de tuner, of in de stereodecoder? En wat zijn dan de verdachte onderdelen?

Ik dank jullie alvast voor de hulp.

Groetjes,

Nick

Philips 22RH621 FM tuner vervorming

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 09-09-2014, 18:39 (3734 dagen geleden) @ ElektroNick

Ik zou beginnen waar het LF-signaal 'begint', dus in de demodulator. Daar zitten als het goed is twee diodes en een elco die weleens gesneuveld zouden kunnen zijn. Meet dus eerst het signaal eens dat daar uit komt (of luister naar dit signaal). Als dit nog goed is dan is de stereodecoder de eerstvolgende verdachte.

door maarten van dijk @, 09-09-2014, 19:04 (3734 dagen geleden) @ Rob Krabbendam
Gewijzigd door maarten van dijk, 09-09-2014, 19:51

Is het euvel in mono het zelfde?Controleer dan het koppelelcootje wat na de ratio detector komt, en de schakeling voordat die de stereodecoder in gaat.
Mogelijk dat de elcootjes in de stereodecoder uitgedroogd zijn;ik verving ze vroeger allemaal.In de MF versterker modules van de KTV's kwam dat heel veel voor.

Suk6! Mvg, Maarten.

door soundman2 @, Wouw, 09-09-2014, 20:29 (3734 dagen geleden) @ ElektroNick

Op de ingang van de stereodecoder staat een normaal audiosignaal en het S- kanaal. Dat laatste hoor je niet. Met een audioversterker kun je daar luisteren of de detector nog goed werkt, alvorens eventueel aan de decoder te gaan werken.

Soundman2

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-09-2014, 20:47 (3734 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door kris, 09-09-2014, 21:26

de decoder in de 621 geeft héél weinig problemen. (het is een variant op de matrix-decoder, het monosignaal moet niet door de decoderdiodes, maar wordt na het decoderen van L-R gesommeerd met het monosignaal om L en R terug te winnen.

controleer dus eerst het monosignaal. Aan de ingang van de decoder vind je het multiplexsignaal. dat bevat hoorbare L+R (het monosignaal) en L-R op 38kHz gemoduleerd met onderdrukte draaggolf + een19 KHz piloottoon. Op de scoop ziet dat er wat raar uit, maar je kan het aan een LF versterker aanbieden om de klakkwaliteit te beoordelen.

brandt het stereolichtje nog bij stereo?

groeten

Kris

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 10-09-2014, 10:38 (3734 dagen geleden) @ kris

de decoder in de 621 geeft héél weinig problemen. (het is een variant op de matrix-decoder, het monosignaal moet niet door de decoderdiodes, maar wordt na het decoderen van L-R gesommeerd met het monosignaal om L en R terug te winnen.

controleer dus eerst het monosignaal. Aan de ingang van de decoder vind je het multiplexsignaal. dat bevat hoorbare L+R (het monosignaal) en L-R op 38kHz gemoduleerd met onderdrukte draaggolf + een19 KHz piloottoon. Op de scoop ziet dat er wat raar uit, maar je kan het aan een LF versterker aanbieden om de klakkwaliteit te beoordelen.

groeten

Kris

Bedankt voor jullie hulp heren!
Ik ben vanmorgen nog eens gaan meten en ik heb de ingang van mijn versterker eens aan de ingang van de stereodecoder gelegd. Het signaal klinkt daar al vervormd.
Dus ik denk dat we de decoder kunnen uitsluiten.

Bovendien heb ik de koppelelco's C574 (1µF) en C576 (22µF) vervangen, maar dat gaf geen verbetering.
Ik heb ook eens geluisterd aan C574 (de kleine koppelelco van 1µF) en ook daar klinkt het signaal al erg vervormd.

De fout zit hem dus in de tuner vermoed ik. Echter maakt het dat voor mij nog moeilijker, want daar zie ik enkel kleine capaciteiten en spoelen en hoogfrequent filters enzo, en daar ken ik nog niet veel van.

Overigens ontvang ik wel in stereo, het stereolampje licht op bij sterke zenders, maar dat verandert niks aan de klankkwaliteit. Zowel stereo als mono klinken vreselijk overstuurd.

Groetjes,

Nick

door soundman2 @, Wouw, 10-09-2014, 10:53 (3734 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 10-09-2014, 10:56

groeten

Kris

Bedankt voor jullie hulp heren!
Ik ben vanmorgen nog eens gaan meten en ik heb de ingang van mijn versterker eens aan de ingang van de stereodecoder gelegd. Het signaal klinkt daar al vervormd.
Dus ik denk dat we de decoder kunnen uitsluiten.

Bovendien heb ik de koppelelco's C574 (1µF) en C576 (22µF) vervangen, maar dat gaf geen verbetering.
Ik heb ook eens geluisterd aan C574 (de kleine koppelelco van 1µF) en ook daar klinkt het signaal al erg vervormd.

De fout zit hem dus in de tuner vermoed ik. Echter maakt het dat voor mij nog moeilijker, want daar zie ik enkel kleine capaciteiten en spoelen en hoogfrequent filters enzo, en daar ken ik nog niet veel van.

Overigens ontvang ik wel in stereo, het stereolampje licht op bij sterke zenders, maar dat verandert niks aan de klankkwaliteit. Zowel stereo als mono klinken vreselijk overstuurd.

Groetjes,

Nick

Dat de HF versterker vervormt lijkt de kans klein. Het is FM gemoduleerd en anders dan bij AM mag het signaal vastlopen etc. De audioinformatie zit in de frequentievariatie van de zender en die kun je niet veranderen, Het lijkt er meer op dat de detectorspoel ontregeld is of een component in het detector circuit. Door voorzichtig de detectorspoel S532 een beetje links of rechtsom te draaien, hoor je snel genoeg of er verbetering optreedt. Als er nooit aan gedraaid is, gaat het soms over minder dan een kwartslag, tenzij er een andere fout in de detector zit.

Soundman2

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 10-09-2014, 15:10 (3733 dagen geleden) @ soundman2

Dat de HF versterker vervormt lijkt de kans klein. Het is FM gemoduleerd en anders dan bij AM mag het signaal vastlopen etc. De audioinformatie zit in de frequentievariatie van de zender en die kun je niet veranderen, Het lijkt er meer op dat de detectorspoel ontregeld is of een component in het detector circuit. Door voorzichtig de detectorspoel S532 een beetje links of rechtsom te draaien, hoor je snel genoeg of er verbetering optreedt. Als er nooit aan gedraaid is, gaat het soms over minder dan een kwartslag, tenzij er een andere fout in de detector zit.

Soundman2

Goedemiddag,

Ik heb eens voorzichtig gedraaid aan de detectorspoel S532, maar die lijkt geen enkele invloed te hebben op het signaal. Ik heb een potloodstreepje gezet op het metalen kapje en dan voorzichtig 2 toertjes naar boven en beneden gedraaid, maar dat verandert echt niks. Ik durf ook niet té ver draaien omdat ik dan misschien nog meer ontregel en het nog erger maak.

Maar klaarblijkelijk zit er dus toch een fout in de detector?

Groetjes,

Nick

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 10-09-2014, 19:02 (3733 dagen geleden) @ ElektroNick

Zou me niks verbazen. Check die diodes eens.

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 11-09-2014, 14:17 (3732 dagen geleden) @ Rob Krabbendam

Zou me niks verbazen. Check die diodes eens.

Ik heb de diodes deze namiddag eens nagemeten en deze lijken mij ook nog in orde.
Voor de twee diodes D475a en D475b meet ik wel twee licht afwijkende waardes, namelijk 0,41V voor de ene en 0,36V voor de andere, maar op zich geen probleem denk ik?
Het zijn AA119's dus nog van Germanium, overigens zijn de waarden gemeten in het circuit.

De andere diodes in het FM gedeelte meten rond de 0,6V.

Groetjes,

Nick

door ruudtx @, Utrecht, 11-09-2014, 18:48 (3732 dagen geleden) @ ElektroNick

Die twee detectie diodes moeten wel gelijk zijn, anders gaat het mis.
De fout zit vrijwel zeker in het detectiecircuit, vewel andere opties zijn er niet.

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 11-09-2014, 19:10 (3732 dagen geleden) @ ruudtx

Die twee detectie diodes moeten wel gelijk zijn, anders gaat het mis.
De fout zit vrijwel zeker in het detectiecircuit, vewel andere opties zijn er niet.

Zou het dan aan te bevelen zijn om beide te vervangen?

door franc @, Loosbroek, 11-09-2014, 21:59 (3732 dagen geleden) @ ElektroNick

Meet het detectie trafootje aan de dioden nog wel goed door?
En hoe is het met de ratio elko?

Verder leuke tuners deze!

Groet Frank

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 12-09-2014, 08:56 (3732 dagen geleden) @ franc

Meet het detectie trafootje aan de dioden nog wel goed door?
En hoe is het met de ratio elko?

Verder leuke tuners deze!

Groet Frank

Frank, U slaat de nagel op de kop!
Vanmorgen dat trafo'tje maar eens doorgemeten en er was één pootje aan de kant met de middenaftakking dat geen contact gaf. Ik dacht eerst dat ik dat ding moest weggooien maar toen heb ik alle pootjes maar eens voorzien van nieuw soldeer.
En jawel hoor, hij meet nu perfect door en de klank is echt ongelooflijk en onvervormd!

Wel raar dat zo'n soldering na al die jaren geen contact meer gaf?

Enfin, ik ben heel blij dat de tuner weer werkt!

Bedankt aan iedereen die me heeft geholpen! :-D

Groetjes,

Nick

door franc @, Loosbroek, 12-09-2014, 10:25 (3732 dagen geleden) @ ElektroNick

Hoi Nick,

Daar ga je anders ook zo snel niet zoeken maar je komt er vanzelf terecht.
Mooi dat het weer oke is.

Groet Frank

door ruudtx @, Utrecht, 12-09-2014, 14:51 (3731 dagen geleden) @ franc

Nou, ik vind het vrij logisch dat je daar zoekt, aangezien de fout tch met 99% zekerheid in het detector gedeelte zat.
Ik dacht ook nog an spoel onderbreking (makkelijk achteraf gezegd) maar ging er van uit dat dit al gecontroleerd was.
De onderbreking is des te logischer denk ik achteraf daar er geen reactie was bij verdraaing kern spoel.

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 12-09-2014, 18:34 (3731 dagen geleden) @ ruudtx

Toch kan zo'n rotte soldering bijzonder lastig te vinden zijn.

door ruudtx @, Utrecht, 13-09-2014, 16:23 (3730 dagen geleden) @ Rob Krabbendam

Zeker, ik meet vaak spoeltjes en andere onderdelen door van afstand, dus een stukje verder op de print. Als de ohmse waarde niet laag genoeg is dan verder terug en kom je de rotte soldering toch vroeg of laat tegen.