Replica, Kapotte afstem-C (Toestel of techniek)
door Gerard in Zeist , Zeist, 10-09-2014, 07:59 (3734 dagen geleden)
Mijn zwager gaf me laatst dit schattige replicaatje uit ca. 1983 met FM/MG/LG.
De achterwand ontbreekt; weet iemand onder welke naam of welk merk ik kan zoeken naar schema's oid?
De kast is van echt hout en er zit geen cassettespeler of CD in.
De afstemcondensator is aan gort (draait zwaar met een knisperend geluid van frommelend mica en MG/LG werkt niet).
Het is zo'n mica blokje met AM en FM secties erin.
Kan ik dat vervangen door een willekeurige andere uit een sloopradio?
Zijn die capaciteiten allemaal een beetje gelijk?
Replica, Kapotte afstem-C
door Tonmeister Henk † , Leeuwarden, 10-09-2014, 09:29 (3734 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
ITC 490N misschien ?
Groet , Henk
--
Nuntius Transmittendus !
door Gerard in Zeist , Zeist, 10-09-2014, 09:53 (3734 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 10-09-2014, 09:56
ITC 490N misschien ?
Groet , Henk
Geen twijfel over dat dit inderdaad hetzelfde toestel is.
Hoe komt RM bij die datering van 1999? Op mijn speaker staat 40.83 gestempeld, ik dacht dat dat een datumcode was.
Op hun foto kun je wel goed de afstem-C zien die bij mij kapot is. Middenop de print, met blauwe achterkant.
door Dominic , Breda, 10-09-2014, 10:23 (3734 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
1999 is natuurlijk onzin. Als je kijkt naar de print en de componenten schreeuwt alles 1e helft jaren '80 Japan.
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 10-09-2014, 11:23 (3734 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Maarten Bakker, 10-09-2014, 11:55
De datering van 1999?? is kennelijk een grove schatting (te zien aan de ??) die bij de invoer van het toestel gemaakt is. Ik heb een voorstel voor 1983 ingeschoten, dus dat staat er binnenkort wel correct.
Verder vermoed ik dat Japan als land van herkomst niet klopt. Zie jij ergens aanwijzingen in of op het toestel die op het land van herkomst wijzen?
Na wat zoeken vermoed ik Roemenië. Kan je eens kijken of er onderop het toestel toevallig een label zit?
door radiowizzard, 10-09-2014, 12:25 (3734 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Hallo Gerard
Dit toestel komt,evenals de lentebode replica,uit de voormalige DDR.
Waarschijnlijk geproduceerd door RFT.
met vriendelijke groet
Theo
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 10-09-2014, 13:19 (3733 dagen geleden) @ radiowizzard
Gewijzigd door Maarten Bakker, 10-09-2014, 13:28
Hallo Theo,
De meest voorkomende replicalentebode van Philips zelf komt inderdaad uit de DDR (Technisch Physikalische Werkanstalt Neuruppin, waarschijnlijk uitbestede assemblage aan penitentiare inrichtingen - bron van dat laatste meen ik Jeroen Landman).
Dit is echter van binnen een compleet ander toestel (*) met een duidelijk andere bouwwijze. Inmiddels is er door een van m'n collega's online een exemplaar gevonden met een label van de Roemeense fabrikant Tehnoton onderop, maar ik ben toch benieuwd of er op de radio van Gerard ook een dergelijke sticker zit of dat er nog andere aanwijzingen zijn die de herkomst bevestigen of weerleggen.
Inmiddels is het modelblad in radiomuseum.org al dienovereenkomstig aangepast.
(*) ITC was òf soort van een 'bouwmarktmerk' dus importeur van allerhande goedkope spullen, of het was een Roemeens exportmerk. Ik herinner me vaag ook een televisietoestel met het Roemeense Indiana chassis (die zijn ook verkocht onder merknamen die leken op Multipech, Frontpech, Superpech).
door avandam, 10-09-2014, 14:15 (3733 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Ik heb wel een schema van de ITC 490, maar er staan geen waardes bij van de afstem c, als er belangstelling voor is kan ik het wel scannen.
Adrie
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 10-09-2014, 14:19 (3733 dagen geleden) @ avandam
Ik heb daar in elk geval wel belangstelling voor.
Ook op radiomuseum.org zag ik dat het schema gevraagd wordt, als je daar een account hebt kun je het uploaden (of daar toestemming voor geven als je geen account hebt) anders is het alsnog interessant om het hier op het forum in de schematheek te zetten.
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 10-09-2014, 16:22 (3733 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Met de opmerking: daar toestemming voor geven, bedoel ik dat ik het in dat geval wel voor je wil uploaden. Het staat er een beetje vaag. Overigens staat dat het ter beschikking stellen aan de schematheek van dit forum geenszins in de weg.
door avandam, 10-09-2014, 16:57 (3733 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ik zal het schema aan de forumbeheerder mailen.
Adrie
Schema ITC 490 staat in de Schematheek
door Forumbeheer , Delft / Haarlem, 10-09-2014, 19:27 (3733 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Met dank aan Adrie van Dam heb ik het in hoofde genoemd schema aan de Schematheek toe kunnen voegen.
Paul
Forumbeheer