Philips 22RH621 FM tuner vervorming (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 10-09-2014, 10:38 (3736 dagen geleden) @ kris

de decoder in de 621 geeft héél weinig problemen. (het is een variant op de matrix-decoder, het monosignaal moet niet door de decoderdiodes, maar wordt na het decoderen van L-R gesommeerd met het monosignaal om L en R terug te winnen.

controleer dus eerst het monosignaal. Aan de ingang van de decoder vind je het multiplexsignaal. dat bevat hoorbare L+R (het monosignaal) en L-R op 38kHz gemoduleerd met onderdrukte draaggolf + een19 KHz piloottoon. Op de scoop ziet dat er wat raar uit, maar je kan het aan een LF versterker aanbieden om de klakkwaliteit te beoordelen.

brandt het stereolichtje nog bij stereo?

groeten

Kris

Bedankt voor jullie hulp heren!
Ik ben vanmorgen nog eens gaan meten en ik heb de ingang van mijn versterker eens aan de ingang van de stereodecoder gelegd. Het signaal klinkt daar al vervormd.
Dus ik denk dat we de decoder kunnen uitsluiten.

Bovendien heb ik de koppelelco's C574 (1µF) en C576 (22µF) vervangen, maar dat gaf geen verbetering.
Ik heb ook eens geluisterd aan C574 (de kleine koppelelco van 1µF) en ook daar klinkt het signaal al erg vervormd.

De fout zit hem dus in de tuner vermoed ik. Echter maakt het dat voor mij nog moeilijker, want daar zie ik enkel kleine capaciteiten en spoelen en hoogfrequent filters enzo, en daar ken ik nog niet veel van.

Overigens ontvang ik wel in stereo, het stereolampje licht op bij sterke zenders, maar dat verandert niks aan de klankkwaliteit. Zowel stereo als mono klinken vreselijk overstuurd.

Groetjes,

Nick

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks