Besparen op schakelaars, de kathedraalreplica (Toestel of techniek)
Vorige week schreef ik al dat ik een leuke replica had gekregen. Door behulpzame Forumlezers werd deze geidentificeerd als de ITC490N, waarvan het SCHEMA inmiddels in de schematheek te vinden is.
Is dit ook een replica van een echt bestaand toestel? Of gewoon een fantasie-kathedraaltje?
Onderop het toestel is inderdaad een sticker te vinden, maar die vermeldt niet de naam Tehnotron. Het blijft dan denk ik even open of deze in Duitsland danwel Roemenie is gemaakt.
De datering van 1983 lijkt me onomstreden gezien de rijke aanwezigheid van datumstempels op de luidspreker en alle elcos:
Het schema is behoorlijk uitgekookt waar het betreft het efficient gebruik van de bandschakelaar. Het blijkt mogelijk om de complete omschakeling van LG naar MG met 1 tweestandenschakelaar te doen! In de MG stand verbindt deze de helft van de antennespoel naar massa. In de LG stand verbindt deze een extra condensator naar masse die dan parallel aan de varco van de oscillator komt te staan: antenne en oscillator met een enkele schakelaar beide omgezet!!
Een tweede schakelsectie kiest heel elementair tussen AM en FM: de betreffende HF/osc transistors worden aan de AGC gehangen, de andere HF/osc sectie wordt dan uitgeschakeld. De detectors schakelen vond men dan niet nodig, die zijn gewoon parallel (via 317 en R324) op de AF versterker aangesloten.
Nu de reparatie. Daarmee ben ik wel een beetje succesvol geweest, maar zo mooi als bij Marotick is het niet geworden. Ik zat met een compleet vastgedraaide en knisperende varco, waarvan reparatie me niet mogelijk leek. (Ik heb wel eens een folievarco gerepareerd maar deze was er erger aan toe.)
Dus op de gok even een varco met vier secties uit een sloopradiootje gehaald. Zijn die vier secties gelijk of voor FM kleiner dan AM? Het laatste leek me logischer, het schijnt overigens beide voor te komen, maar hoera mijn radio EN mijn vervangcondensator hebben vier gelijke secties! Hier ben ik achter gekomen door te meten en ook door de nieuwe condensator twee keer in te bouwen, dus de FM en AM secties om te draaien. Beide werken.
Na de inbouw beschik ik weer over een radio die op drie banden speelt! Het draaien van de afstemknop laat de getallen op de schaal verschuiven, en geeft ook steeds andere zenders, zoals het hoort!
Na het inbouwen is me gebleken dat mijn nieuwe cap iets minder capaciteit heeft, waardoor ik iets minder laag kan: de MG komt bv niet lager dan 747AM.
Maar waar ik wel heel erg van opkeek: De nieuwe condensator werkt andersom! De oude varco had HOGERE capaciteit als je de as kloksgewijs draait. De nieuwe cap krijgt dan juist een lagere capaciteit! Dus zit mijn hele band andersom, dus Radio Paradijs zit bij mij op 530kHz en 747AM op 1600kHz. Da's wel een beetje wennen.
Dus het mooist zou zijn om een juiste afstemC te bemachtigen. Maar ik weet niet zo goed de specs ervan. Hij moet meer capaciteit hebben als mijn huidige en de capaciteit moet oplopen als je naar rechts draait. En vier gelijke secties hebben. En in mijn printplaat passen. En soepel lopen want mijn overbrengingsconus staat al op barsten.