SONY TC-755 Slechte Opname (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 18-09-2014, 14:58 (3725 dagen geleden)

Beste Forumleden,

Enkele maanden geleden heb ik een Sony TC-755 gekocht omdat ik dat een hele mooie recorder vind. Langs buiten althans, want binnenin is het nogal rommelig van opbouw met héél veel kabels die direct op de print gesoldeerd zitten :-(

[image]

Gisterenmiddag ben ik het ding dan maar eens beginnen nakijken want hij werkte niet.
De pinch rollers zaten vast en wilden niet omhoog. Nadat ik de assen van die pinch rollers had gedemonteerd en gesmeerd met naaimachine olie speelde hij! Al moet ik wel zeggen dat de band soms van de linker pinch roller afliep. Inmiddels heb ik dat lichtjes kunnen bijstellen en werkt de recorder goed.
De weergave is prima en klinkt even goed als mijn TEAC X-10 en bijna zo goed als mijn TEAC X-2000R.

Maar de opname klinkt bijzonder slecht!
Inmiddels heb ik de VU meters al afgeregeld en heb ik ook de opnamesterkte per kanaal afgeregeld zoals in het service manual beschreven staat. Aangezien in het begin een toon van 1kHz opnemen bij weergave nog maar -5dB gaf. Inmiddels geeft 0dB opname ook 0dB weergave.

Maar muziek opnemen klinkt erg slecht en het lijkt wel alsof ik +10dB opneem terwijl de meters nooit in het rood gaan. Het geluid klinkt erg vervormd.

Als ik de muziek maar zachtjes opneem (de meters blijven onder -20dB) dan klinkt het redelijk goed, maar nog niet super. En er zit wel een licht gedonder op de achtergrond.
Het is niet echt ruis, maar het klinkt eerder als een onweer in de verte (misschien slechte koppelcondensators?).

Als ik een toon van 1kHz opneem bij 0dB dan is dat bij weergave ook ongeveer 0dB, maar de VU-meters staan niet stil. Ze schommelen rond 0dB.
In het rechterkanaal schommelt het maar een beetje, maar links schommelt het signaal tussen 60 en 100%. Ook door de koptelefoon is duidelijk hoorbaar dat het signaal luider en stiller gaat.

Schakelaars van BIAS en EQ heb ik nagekeken en lijken in orde.

De DC spanningen in de opnameversterkers komen vrij accuraat overeen met de waardes opgegeven in het schema. Behalve op de basis van Q105, daar meet ik 1,9V terwijl dit 17,4V zou moeten zijn. Maar ik vermoed dat SONY een komma verkeerd geplaatst heeft en dat het 1,74V moet zijn. Dan kan het kloppen.

Als ik een toon van 1kHz aanleg aan de ingang van de recorder en ik volg het signaal doorheen de opnameversterker dan komt er een mooie sinus uit aan de laatste transistors Q106 en Q206. Tenzij ik heel hard inzoom met de scoop, dan zie ik een kleine zaagtandvormige rimpel op de sinus, maar heel miniem.

Ik vermoed dus dat het fout gaat in de BIAS en EQ print. Maar daar kan ik heel slecht bij en ik weet ook niet zo goed wat ik daar allemaal kan controleren.
Ik durf ook niet aan de BIAS of EQ regeling draaien omdat ik bang ben dat het nog erger wordt (tenzij de vorige eigenaar er al aan heeft geprutst).

De BIAS trap aan het einde van de opnameversterker blijft netjes onder 7,7mV (gemeten op de collectors van Q106 en Q206) dus is ook OK.

Het servicemanual is gratis hier te downloaden: http://elektrotanya.com/sony_tc755_sm.pdf/download.html

[image]

[image]

Iemand suggesties?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Nick

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks