Wil van mijn k9 de booster condendators vervangen rode is 0,047 micro en groene 11n5 .Wordt dus 47 en 11,5 nanofarad .Die van 47 is geen probleem maar die van 11,5 .Kan ik er dan beter 1 van 10 nemen met 1 van 2.2 paralel of liever 1 van 22 .Bij buizen tv's weet ik het inmiddels wel maar bij transistor?Alvast bedankt gr ruud
waardes
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 21-09-2014, 11:51 (3725 dagen geleden) @ rvh
Geen van beide. Om op 11n5 te komen kan je een 10n MKP en een 1n5 blauw ceramisch gevalletje parallell zetten (vergelijkbaar met de situatie in modernere televisies), maar 11n5 is nog jarenlang een gangbare waarde geweest. Je krijgt dan wel een type voor printmontage.
Zorg bij de 47n wel dat je een MKP-type gebruikt, zo uit het hoofd gezegd meen ik dat de afbuigstroom erdoorheen loopt.
waardes
door rvh , 's-Gravenhage, 21-09-2014, 13:22 (3725 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Dank je maarten gr ruud
waardes
door pe1dpf , Oosterhout NB, 22-09-2014, 05:48 (3724 dagen geleden) @ rvh
Let op. die 11N5 waren inpuls vaste condensatoren.
Zet daar niet zo maar wat in.
Als de cappaciteit te laag wordt gaat de HSP oplopen en dat kost je een beeldbuis.
Meerdere keren meegemaakt in mijn lange reparatie periode.
Groeten,
René
waardes
door Lonny, 22-09-2014, 18:12 (3724 dagen geleden) @ rvh
Beste,
K9
Als we even naar het schema kijken dan zijn de booster-of flybackcapaciteiten C445 (6N8)en C446(3N9)
Neen degelijke capaciteiten geschikt voor pulsgedrag en voldoende werkspanning
De "rode" capaciteit is C502 en moet dus niet vervangen worden
De door Maarten vermelde capaciteiten waardoor de horizontale deflectiestroom loopt zijn de S-Correctie capaciteiten C533 (330N) en C534 (330N)
Deze zeker niet vervangen door ceramische dingen gezien de stroom
Met vriendelijke groeten,
Marc Chaerle
waardes/verwarrend
door rvh , 's-Gravenhage, 22-09-2014, 19:19 (3723 dagen geleden) @ Lonny
hallo marc
Volgens jouw zijn dus de boosters c446 en c445.Bij mij ontbreekt c446 en is er niet recentelijk uit gehaald.En c445 de groene staat een waarde van 11n5 op .Als ik de waardes van de 2 boosters die jij vermeld optel kom ik op 10,7n.Dus is ook weer minder dan 11n5 .Tv werkte wel dus denk dat ik om te beginnen deze waardes aan hou .Om c446 terug te zetten en ook de waarde van c445 aan te passen lijkt me link .Als iemand anders er nog een mening over heeft graag .Hoe je erbij komt dat maarten c533 en c534 bedoelt ben ik ook wel benieuwd naar .gr ruud
waardes/verwarrend
door Lonny, 23-09-2014, 18:39 (3722 dagen geleden) @ rvh
Beste Ruud,
Dat er slechts één capaciteit is gebruikt is eenvoudig te verklaren,
Wil men beeldbuizen met een verschillende horizontale impedantie gebruiken dan zal de ontwerper altijd de flybackcapaciteit opsplitsen ,dit maakt het mogelijk om bij gelijk welke impedantie de ideale afstemming te bekomen.
Kan men de juiste afstemming met één capaciteit bekomen zal men natuurlijk hiervoor opteren,zo kan men één capaciteit uitsparen wat meegenomen is in montagetijd en prijs onderdeel .
Ik begrijp dat 10N7 kleiner is dan 11N5 maar daar zou ik me weinig zorgen over maken daar ik dit zie als een mogelijke tolerantie.(+-5% voor de groene Philips capaciteiten)
De gebruikte “groene” Philips capaciteit was en is nog altijd een van de betere capaciteiten voor deze toepassing waarmee er geen problemen waren in het verleden (1500v met voldoende isolatie)
Wens je deze toch te vervangen door een print type kan je overwegen deze op de plaats van C446 te bestukken i.p.v. uitgelengde onveilige montages
Bezit je geen EHT probe, meet dan op het huidig toestel de flyback amplitude en flybacktijd en na het vervangen van de capaciteit doe je deze meting opnieuw
Op je eerste vraag i.v.m. het vervangen van de flybackcapaciteiten vermelde je dat de rode capaciteit 47NF is
De reactie van Maarten was dat de afbuigstroom door deze capaciteit loopt
waardes (Toestel of techniek)
door rvh , 's-Gravenhage, 21-09-2014, 13:00
Wil van mijn k9 de booster condendators vervangen rode is 0,047 micro
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 21-09-2014, 13:51 @ rvh
Zorg bij de 47n wel dat je een MKP-type gebruikt, zo uit het hoofd gezegd meen ik dat de afbuigstroom erdoorheen loopt.
Deze rode capaciteit C502 is geen flybackcapaciteit en ook geen S-corectie capaciteit
De capaciteiten waar de afbuigstroom doorheen loopt zijn C533( 330N) en C534 ( 330N)
Merk terug op dat ook deze capaciteit is opgesplitst om ervoor te zorgen dat de HOR-LIN aan de rechter zijde van het scherm zo goed mogelijk is ,de instelbare Hor.Lin. coil gebruiken we dan voor de instelling van de rechter zijde van het scherm
Door het opsplitsen is een ideale instelling terug mogelijk
Latere PC toepassingen gebruiken soms drie of meer S-Cor.capaciteiten voor afstemming en stroomverdeling
PC monitoren=hogere horizontale frequentie => kleiner Hor. yoke impedantie met als gevolg dat de scanspanning te klein zou worden met grotere deflectiestroom
( V=LxdI/dt )
Indien er nog vragen zijn laat dan maar iets horen.
Marc Chaerle
waardes/verwarrend
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 23-09-2014, 20:52 (3722 dagen geleden) @ Lonny
Gewijzigd door Maarten Bakker, 23-09-2014, 20:53
Zie ook mijn verbeterde reactie van 22-09-2014, 21:35 waarin ik helaas alsnog de verkeerde namen aan de condensatoren geef. De enige condensator waarvan achteraf bezien preventieve vervanging nuttig is, is die ene van 11n5.
waardes
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 22-09-2014, 19:35 (3723 dagen geleden) @ Lonny
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-09-2014, 19:37
Volgende keer pak ik eerst het schema erbij voordat ik wat zeg. Die 47n kan alsnog slecht zijn maar is niet zo gevaarlijk voor de rest van het toestel als hij het begeeft. De S-correctiecondensatoren zullen nog wel goed zijn, anders merk je het snel genoeg, maar ook die zijn bij defect niet heel schadelijk.
Overigens is het vervangen van de boostercondensator door twee condensatoren van elk ongeveer de halve capaciteit zoals in het schema staat, juist iets waar Philips al heel snel op teruggekomen is gezien de faalkans (minstens 2 keer de individuele kans) en faalmodus (beeldbuis).
Vervangen door een 10n en een 1n5 ceramisch is al een stuk veiliger, een enkele condensator van 11n5 is waarschijnlijk het allerbetrouwbaarste.
Inderdaad geen waardes wijzigen, en al zeker niet naar een kleinere waarde. Liever 12n erin dan 11n als je niet de exacte waarde kunt vinden.
waardes
door Lonny, 24-09-2014, 14:52 (3722 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Volgende keer pak ik eerst het schema erbij voordat ik wat zeg. Die 47n kan alsnog slecht zijn maar is niet zo gevaarlijk voor de rest van het toestel als hij het begeeft. De S-correctiecondensatoren zullen nog wel goed zijn, anders merk je het snel genoeg, maar ook die zijn bij defect niet heel schadelijk.
Overigens is het vervangen van de boostercondensator door twee condensatoren van elk ongeveer de halve capaciteit zoals in het schema staat, juist iets waar Philips al heel snel op teruggekomen is gezien de faalkans (minstens 2 keer de individuele kans) en faalmodus (beeldbuis).Vervangen door een 10n en een 1n5 ceramisch is al een stuk veiliger, een enkele condensator van 11n5 is waarschijnlijk het allerbetrouwbaarste.
Inderdaad geen waardes wijzigen, en al zeker niet naar een kleinere waarde. Liever 12n erin dan 11n als je niet de exacte waarde kunt vinden.
Beste Maarten,
Dat Philips snel terugkwam op het opsplitsen van flyback en S-cor capaciteiten is een stelling waar ik niet achter sta (groene tekst in origineel)
Op het Philips schema van een der laatste CRT toestellen zie je dat het onmogelijk is om slechts één flybackcapaciteit te gebruiken door het aanwezig zijn van de diodemodulator
Merk ook op dat de S-Correctie nog altijd kan bestaan uit twee capaciteiten indien hiermee een meer geschikte waarde kan gevonden worden.
Ik zou een reactie ten zeerste op prijs stellen
Marc Chaerle
waardes
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 24-09-2014, 19:51 (3721 dagen geleden) @ Lonny
Gewijzigd door Maarten Bakker, 24-09-2014, 20:02
Beste Marc,
Mijn stelling geldt specifiek de K9, en dan uitsluitend de "boostercondensator". De door mij verkeerde herinnerde 47n en overige condensatoren laat ik buiten beschouwing. De bedoelde condensatoren waren niet bijzonder degelijk van constructie en zorgden vaak voor problemen (ik heb zelf in de tijd dat ik net sterk genoeg was om een TV naar huis te slepen en "leerde knutselen" eens een dergelijk toestel gehad dat bij het aanzetten steeds een harde pets gaf waarbij je ergens ter hoogte van de rand van de beeldbuis een overslag zag - later snapte ik pas hoe dat kon), zodat Philips er zelfs een bulletin over uitbracht dat er toch echt 1 enkele condensator in moest en wel altijd als je zo'n ding op de werkbank kreeg, ook voor een andere klacht. Goede MKP-condensatoren waren pas een aantal jaar later beschikbaar, maar de gewoonte om 1 enkele condensator te gebruiken bleef kennelijk tot het einde van het CRT-tijdperk hangen.
Ik zie een bevestiging van mijn stelling in het veelvuldig gebruiken van "kromme" capaciteitswaarden zoals 11n5 en de net iets minder kromme maar ook niet echt heel gebruikelijke waardes als 6n2, ook in modernere televisies.
In de onderste helft van de diodemodulator kom je een condensator met een grotere waarde en lagere werkspanning; die waren ook in de tijd van de K9 al een stuk bedrijfszekerder.
Parallell over de uitgangstransistor zit vaak nog een kleine ceramische condensator van het type dat ik ook in gedachten had toen ik een parallellschakeling van 10n en 1n5 voorstelde om de waarde te "finetunen".
Bovendien speelt mee dat de betrouwbaarheid van de condensatoren zoals die tegenwoordig gebruikt worden, groter is en die van de beveiligingsschakeling ook (dat was een van de leringen die Philips trok uit de in brand vliegende K40's die met een betere beveiliging alsnog wel uitval zouden hebben vertoond maar wel wat veiliger geweest zouden zijn).
Gevallen waarin twee "boostercondensatoren" van vergelijkbare waarden parallell of in serie gebruikt zijn, kan ik zo uit mijn hoofd niet oplepelen. Ik denk dat die na de eerste K9's tamelijk uitzonderlijk waren. Zelfs al waren ze in latere dagen betrouwbaarder.
waardes
door Ben , Waddinxveen, 22-09-2014, 20:52 (3723 dagen geleden) @ Lonny
Gewijzigd door Ben, 22-09-2014, 20:55
Klopt als een bus, deze C's zijn afhankelijk van het formaat van de beeldbuis. C445-6n8 en C446-3n9 beide 1500V staan parallel en samen dus 10n7. Dat er voor C445 een type van 11n5 is geplaats vanuit de fabriek kan ik mij voorstellen maar is het echt nodig om hem te vervangen?, zou je nog wel kunnen helpen aan een groene van 6n8 als dat nodig is. Groet, Ben
waardes
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 23-09-2014, 01:22 (3723 dagen geleden) @ Ben
Het gaat waarschijnlijk om een hybridecondensator papier-polyester of papier-polypropyleen. Het papiergedeelte daarvan gedraagt zich zoals je dat van een papiercondensator na 40 jaar mag verwachten, en dat kan schade aan de beeldbuis veroorzaken bij onderbreking of flinke capaciteitsvermindering (en dat kwam in de praktijk al zo nu en dan voor toen de toestellen nog actueel waren).
Preventief vervangen is dus aangewezen.
waardes
door Hans PA0H , Apeldoorn, 23-09-2014, 19:59 (3722 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Hans PA0H, 23-09-2014, 20:01
Het is helemaal geen booster condensator. Het is een condensator die de terugslagtijd van de lijneidtrap afstemt. Als je een te kleine c neemt is de terugslag te snel en dus de spanning te hoog. Dus gewoon samestellen tot je de juiste waarde hebt. Maar waarom is de originele c er niet meer?
groeten Hans PA0H
waardes
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 23-09-2014, 20:47 (3722 dagen geleden) @ Hans PA0H
Waarom vervangen aangewezen is, leg ik juist hierboven uit en heeft te maken met wat jij ook al schrijft: als het ding flink in capaciteit vermindert, loopt de hoogspanning dusdanig op dat de beeldbuis overslag of doorslag gaat vertonen. Dat risico is bovendien groter als je hem samenstelt uit ongeveer gelijke waardes.
Stel 10n+1n5: 10n gaat stuk: hoogspanning loopt weliswaar flink de hoogte in, maar met een beetje geluk knalt de lijntrap eruit voordat er gevolgschade is. 1n5 stuk: beeld een fractie te smal, verder geen schade.
Stel 4n7+6n8: een van beide gaat stuk: hoogspanning loopt op en blijft langdurig hoog en de beeldbuis geeft het als eerste op.
Bovendien is de faalkans van een enkele condensator half zo groot als die van het geheel van een parallellschakeling.
waardes
door kris , Gent, België, 23-09-2014, 23:07 (3722 dagen geleden) @ Hans PA0H
klopt Hans, aangezien het een parallel-flyback circuit betreft zoals gewoonlijk bij getransistoreerde afbuigcicuits vind je er technisch gesproken geen booster-C in terug (er onstaat over deze C geen gemiddelde hogere spanning dan de voedingspanning)
Uit gewoonte is men hem booster-C blijven noemen, hij vervult gedeeltelijk dezelfde functie als bij de seriespaarschakeling, met name een resonantiecircuit vormen samen met de tht en de afbuigspoelen. En hoe noem je hem anders?
Ik denk niet dat TS de originele C kwijt is, hij wil hem gewoon vervangen uit voorzorg. bij de K9 had deze condensator een hele kwalijke reputatie. Niet zonder reden, overigens...
groeten
Kris
waardes
door rvh , 's-Gravenhage, 24-09-2014, 06:06 (3722 dagen geleden) @ kris
Klopt beter te snel vervangen dan schade in dit geval .gr ruud
Toestel speelt weer maar verloopt een beetje
door rvh , 's-Gravenhage, 24-09-2014, 18:38 (3721 dagen geleden) @ rvh
Als iemand weet waar dat aan kan liggen hoor ik het graag .Bedankt nog allemaal gr ruud
door v1ncent , Bredevoort, 24-09-2014, 18:51 (3721 dagen geleden) @ rvh
Gewijzigd door v1ncent, 24-09-2014, 18:53
Mooi dat 'ie weer speelt. Zenders verlopen doen ze bij mij ook. Afstemlade eruit halen en goed schoonmaken wil nog wel helpen, de lopers drukken niet meer helemaal goed wat dit veroorzaakt. Of met een beetje geluk een keer een setje nieuwe afstemlaadjes op de kop zien te tikken.
Zou wel eens wat fotootjes willen zien van de spelende tv, het zijn en blijven mooie apparaten om te zien
--
TB-303 <3
door rvh , 's-Gravenhage, 24-09-2014, 19:18 (3721 dagen geleden) @ v1ncent
hoi vincent zal het morgen even proberen foto,s mail ik wel even in de loop van de week gr ruud
door v1ncent , Bredevoort, 24-09-2014, 20:01 (3721 dagen geleden) @ rvh
Hier in dit topic bedoel ik natuurlijk!
--
TB-303 <3
door rvh , 's-Gravenhage, 24-09-2014, 20:03 (3721 dagen geleden) @ v1ncent
bedoelde ik ook gr ruud
door kris , Gent, België, 24-09-2014, 20:18 (3721 dagen geleden) @ rvh
Dat de zenders verlopen vindt niet zijn oorzaak in de lopertjes, maar eerder het loopvlak. Het betreft zilver en opgespoten koolbaantjes op een pertinax "spare rib" plaatje. vroeger kon je die apart bestellen en dus vervangen (met kilo's gedaan). Uiteraar al 30 jaar niet meer leverbaar.
De pertinax loopvlakjes eruit nemen en de zilveren delen opnieuw aanbrengen lost het probleem op, maar je bent even bezig.
Heel zelden had de 30 volt zener kuren. Maar in 99.99% lag het aan de koolbaantjes.
groeten
Kris