Isolatie verwijderen (Toestel of techniek)
Ik ben bezig met een ferriet antenne die ik deels heb overgewikkeld met het originele draad dat de dikte heeft van een haar.
Die draad heeft natuurlijk een isolerend laagje en dat krijg ik er niet af.
De aansteker methode laat het draadje verbranden en als ik dit kortstondig doe dan krijg ik geen soldeer op het stompje. Ook verhitten met de soldeerbout krijgt dat isolerende laagje niet weg. Afkrabben gaat ook lastig en daar heb ik slechte ervaring mee want de kans bestaat dat het draadje uit de spoel wordt getrokken en dan kan ik weer opnieuw beginnen met overwikkelen.
Heeft iemand een suggestie?
Jack
Isolatie verwijderen
Soldeerbout iets heter zetten als dat kan en wat langer verhitten met wat tin erbij. Dan zal op een bepaald moment de isolatie afbreken en kun je het benodigde deel verder vertinnen. Succes, Ben
Isolatie verwijderen
ik wou hetzelfde neerpennen (bout goed heetstoken) , Ben was me voor
groeten
kris
Isolatie verwijderen
Wat ik geleerd heb om bij litze het emaille laagje er af halen:
Heet stoken met een soldeerbout (geen aansteker, dan verbranden de draden) en daarna meteen in een bakje met spiritus onderdompelen.
De lak (glas) springt er dan meteen vanaf.
Vroeger werd er zo'n glazen potje met spiritus en een lontje voor gebruikt.
BOVEN de vlam houden en dan in de koude spiritus.
ruud PA0ROJ
Isolatie verwijderen
Ik heb zo'n Velleman soldeerstation en op vol vermogen krijg ik de isolatie er niet afgesmolten. Het idee om met koude spiritus (sanctus) de draad af te koelen en daardoor de laag er af te krijgen ga ik proberen.
Nu had ik onlangs de pech dat er sluiting in mijn boutje zat en daardoor heeft een weerstand van 0,05 ohm een flinke tik gehad, de print is behoorlijk verbrand.
De weerstand meet gewoon nog goed door maar sindsdien vind ik de bout minder heet worden. Gewoon solderen gaat wel maar met de knop op maximaal.
Jack
Isolatie verwijderen
1. Gevonden op Internet van PD7MAA:
Dat gaat goed en snel met zinkchloride (ZnCl2 van apotheek), waarvan men voor decennia maar een paar cc nodig heeft. Litze draadjes etc. in de vloeistof dopen en tegen een soldeerbout met tin houden. Eventueel een paar keer herhalen. De schilfers vliegen eraf en het draad wordt vertind. Schoon maken met water.
Aanvulling 2:
Echt emaille als isolator bij koperdraad wordt volgens mij al een poos niet meer gebruikt. Meestal is het zoiets als POVIN isolatie.
Wat ik ook las is "het aspirientje" , een aspirientje fijn maken en vochtig maken en dit dan tezamen met de koperdraad tegen een hete soldeerbout met tin houden.
In een aspirientje zit acetylsalicylzuur.
ruud PA0ROJ
Isolatie verwijderen
Ik ga dat proberen.
Bedankt voor alle moeite.
Jack
Isolatie verwijderen
Ik gebruik altijd aspirine. De echte van Bayer, paracetamol werkt niet.
Het pilletje leg ik op een plaatje hout, epoxyprintplaat of iets dergelijks, dan het emailledraadje erop en met de soldeerbout verwarmen.
De aspirine smelt en in de vloeistof lost het emaille op. Dan tin erbij.
Het stinkt wel een beetje.
Isolatie verwijderen
Het werkt!
Ik heb het draadje op de asperine gelegd en de soldeerbout er op, het begint eerst wat te roken dan ga je het ruiken en daarna wordt het iets vloeibaar.
Het draadje blijkt blank te zijn en is makkelijk te vertinnen.
Goede oplossing, dank.
Jack