reparatie spectrumanalyzer tektronix496 deel 1 (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 24-09-2014, 13:38 (3720 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Ik heb al eerder op dit forum van enkele reparaties verslag gedaan van de spectrumanalyzer type Tektronix 496

[image]

De volgende reparaties waren al uitgevoerd:

1e
Herstel van het digitale geheugen.
2e
Te lage voedingsspanningen 100 en 300 V hiervoor zijn alle voedingselco’s vervangen. Voor een deel uit preventie. Ook alle RIFA ontstoringscondensatoren zijn, naar aanleiding van reacties op het transistorforum, vervangen.

Dus na deze reparatie kon ik eindelijk eens gaan spelen met het apparaat. Je gaat dan wat kritischer kijken naar signalen. En opeens viel het mij op dat bij bepaalde instellingen van de analyzer er signalen zichtbaar werden die ik eigenlijk niet kon verklaren. Deze signalen waren onafhankelijk van het ingangssignaal of verzwakkerstanden. Dus ook zonder ingangssignaal zag je deze verschijnselen. Op de foto hieronder zie je een signaal (rechts-midden) dat niet wordt aangeboden op de ingang.

[image]

Dus er zat toch nog iets fout in de analyzer maar wat?

Een spectrumanalyzer is eigenlijk niets anders als een selectieve ontvanger (zoals een radio). Echter de selectiviteit en het afstemgebied zijn bij een spectrumanalyzer instelbaar van zeer breed tot zeer smal (bijvoorbeeld 30 Hz). En bij een analyzer wordt dan over dit frequentiegebied gesweept (kan ook afgestemd worden met de hand). Op de horizontale-as staat de frequentie en op de verticale-as staat het niveau (in dB of volts)

Je kunt bijvoorbeeld instellen dat je in één keer wilt kijken naar het gebied van 10 KHz tot 1,8 GHz. Dit is dan de horizontale as van het beeldscherm. En je kunt dan de signalen in dat gebied bekijken met een filter/bandbreedte van bijvoorbeeld 5 MHz.

Wil je bijvoorbeeld weten of er brom zit op een frequentie van 1 GHz. Dan zou je de analyzer in kunnen stellen op de frequentie in het midden van de horizontale as op 1 GHz met 5 divisions links en rechts van 100 Hz.

Als je dan gaat kijken naar signalen op deze as met een filter van 30 Hz dan zou je de zijbanden van brom kunnen zien.

Tot zover de korte samenvatting over het gebruik van een spectrumanalyzer.

Het bijzondere van dergelijke analyzers, vergeleken met een radio, is het frequentie bereik en de selectiviteit.

Om de selectiviteit te bereiken worden er drie (soms meer) modulatietrappen toegepast. Bij de tektronix 496 zijn dit er drie. Op onderstaand schema zijn de drie modulatie stappen vereenvoudigd in drie kleuren te zien.

[image]

Het meest smalle filters zitten na de laatste (3e mixer) in de 10 MHz middenfrequent (ook deels met kristallen). Daarna wordt het signaal verder verwerkt voor presentatie op een beeldbuis.

Door het gebruik van zeer smalle filters moet er dus ook voor gezorgd worden dat de local oscillatoren (LO) die voor de afstemming zorgen zeer stabiel zijn. Stel dat gekozen is voor een frequentie as van 50 Hz per divission. Dan zou een instabiliteit van 10 Hz door de eerste afstemkring al een verkeerd beeld geven van 1 division. Dat wil zeggen dat deze eerste LO een afwijking had (bijvoorbeeld) tussen 2000 000 010 Hz en 2000 000 000 Hz. Dit is eigenlijk kristal nauwkeurigheid. Toch moet deze LO ook over het gehele frequentie gebied van 2 tot 6 GHz ingesteld kunnen worden.

Om de frequentie stabiliteit te bereiken bij het instellen van een LO wordt gebruik gemaakt van phase lock technieken. Eigenlijk bestaat deze analyzer technisch gezien voor een grootste deel uit schakelingen om dit te realiseren. Hoe de phase lock werkt ga ik in dit verhaal niet in detail uitleggen. Het is in ieder geval een combinatie van spectrale lijnen maken, afgeleid van een kristal en het berekenen/regelen door een micro processor.

Er zijn ook situaties dat de extra frequentie stabiliteit minder nodig is, bijvoorbeeld als gekozen is voor een frequentie-as met een groot aantal Hz/div. Dan mag de afstemoscillator wel wat instabiel zijn omdat je dit dan niet ziet in het resultaat.

Bij deze analyzer wordt de extra stabiliteit automatisch ingeschakeld bij waarden van freq/div die lager zijn dan 100KHz.

Dus schakel je over van 100KHz naar 50KHz/div dan gaat automatisch de “phase lock” aan. Je kan dit eventueel ook weer handmatig uit zetten.

Het verschijnsel (stoor signaal zonder ingangssignaal) was alleen aanwezig wanneer de phase lock aan ging.

Uit het verhaal zoals net beschreven, zou de phase lock alleen werkzaam zijn op de frequentie stabiliteit van de 1e LO. En dus zou er nooit iets van terug kunnen komen in het te meten signaal. Het is ook nog zo dat het niveau van een LO tot op zekere hoogte geen invloed mag hebben op het uitgangsniveau van de mixers. Immers dit zijn mixers met schakel dioden en zolang de dioden maar geheel open en dicht schakelen zou het niveau van de LO niet mogen uitmaken.

Kortom tot nu toe was het nog een raadsel. Eerst ben ik veel gaan zoeken op internet en gaan corresponderen met personen die verslagen op internet hadden gezet van reparaties van deze spectrumanalyzers. Er was één eigenaar met het zelfde apparaat en deze had dit verschijnsel niet. Dus er moest iets fout zitten in mijn apparaat.

Al snel merk je dan dat bijna ieder probleem toch weer uniek is en dat er nog geen echte oplossing gevonden was. Dus dan toch maar weer zelf verder gaan zoeken.

Tot nu toe had ik wel veel ervaring met repareren van meetapparatuur echter met frequenties tot maximaal 100 MHz. Ik heb dus ook ijkapparatuur die tot 100 MHz gaat met hoge frequentienauwkeurigheid (13 cijfers achter de coma) en niveau tot op 0,1 dB.
Echter bij deze spectrumanalyzer zit je met frequenties tot 6 GHz en dan heb je toch echt ander type apparatuur nodig. Dit betekende dus dat je zeer voorzichtig moest zijn met veranderen van instellingen.

Nu genoeg over de voorgeschiedenis.

Wat zou het kunnen zijn?:
1e
Bij welke mixer ontstaat het stoorsignaal? Het staat wel vast dat het stoorsignaal niet via de ingang of ingangsverzwaker binnen komt.

2e
De LO heeft een te laag niveau? Waardoor het geheel kritisch is en de mixer dioden niet geheel open en dicht gaan

3e
Na inschakelen phase lock staat de betreffende LO in frequentie te jitteren. In combinatie met filters zou dit fasemodulatie en zijbanden kunnen geven. Dus een fout in het lock mechanisme?.

4e
Zijn de voedingsontkoppelcondensatoren op de phase lock printplaten nog in orde? Als deze niet meer voldoende dempen dan zou er ook een signaal via de voeding op een andere print terecht kunnen komen.

Het onderzoek naar de punten 1 tot en met 4:

Punt 1

Dit kon makkelijk onderzocht worden. Er zitten veel SMA connectoren in dit apparaat en je werkt dan veel met een steeksleutel. Op onderstaande foto zie je de originele 1e mixer met bedrading.

[image]

reparatie spectrumanalyzer tektronix496 deel 2

door loek @, Exloo (Drenthe), 24-09-2014, 13:44 (3720 dagen geleden) @ loek

Soms lijkt het op loodgieter werk. In dit geval is de verbinding tussen het 4 cavty filter en het 4,5 GHz filter los gehaald. (zie eerste schema) Op de ingang van het 4 cavity filter is een 2.072 GHz signaal aangeboden uit een externe generator.

Ik had een generator die tot 2,4 GHz kan echter hij was nog niet veel gebruikt en wist ook niet de nauwkeurigheid. Voor dit doel is de frequentie en niveau nauwkeurigheid niet zo belangrijk. Je verstemd de frequentie van de generator net zo lang tot een top op het beeld is.

Daarna zet je de analyzer in de stand waar het stoorverschijnsel optrad. Is het verschijnsel er nog dan zit de fout niet in de circuits van de 1e mixer. In dit geval was het verschijnsel weg dus moest het optreden in het 1e mixer gedeelte.

Punt 2
Ik had net een HP-powermeter gekocht en daarmee kan je het niveau van de LO meten. Het niveau was ruim voldoende.

Punt 3
Ik heb geprobeerd om de LO los te koppelen (met steeksleutel) en te vervangen door een externe oscillator. Echter in de stand waar bij de storing optreedt, moet de LO zeer stabiel zijn. Mijn externe generator was niet stabiel genoeg en je zag dan ook in de phase lock toestand veel producten op het scherm als gevolg van fasemodulatie.

Punt 4
Om de phase lock schakeling mogelijk te maken wordt het LO signaal ook gebruikt om daar spectrale lijnen uit op te wekken.

Dit alles gebeurd in afgeschermde dozen waar ook zeer veel voedingsontkoppel condensatoren zaten. Op de voedinspunten aan de buitenkant van deze dozen zag je wel wat extra rimpels als de phase lock aan ging. Maar misschien was dit wel normaal. Om uit te sluiten dat het stoorsignaal uit deze dozen via een (nog onbekende) weg toch in de 1e mixer kwamen heb ik eerst al deze dozen open gemaakt en op een extender gemeten.

Door extra tijdelijk bijschakelen van ontkoppel elco’s zag je geen verbetering. Voor de zekerheid heb ik ook via de maintnange documentatie 24 afregelpunten van de phase lock nagelopen. Let op dus niets verdraaid maar alleen gekeken of het resultaat van een uitgevoerde afregeling gelijk was.

Bij het moment van de Phase lock wordt er in het apparaat een strobe signaal van 5MHz opgewekt. Hoe ik ook rekende maar er was geen relatie te vinden met het gepresenteerde stoorsignaal. Toch ging ik steeds meer het idee krijgen dat het strobe signaal terug kwam in de 1e mixer als een bij product .

Het strobe signaal vervangen door iets van buiten af is geen optie omdat de micro processor dan direct komt met foutmeldingen. Toch als ik het strobe signaal op de uitgang extra belaste met een weerstand dan zag ik een minuscule verandering in het niveau van het stoorsignaal op het scherm.

Er moest dus wel volgens mij een relatie bestaan tussen het strobe signaal en wat als stoorsignaal op het beeldscherm kwam. Het strobe signaal zou dan via voedingslijnen, etc. op de LO terecht moeten komen en van daar uit naar de 1e mixer?

Uiteindelijk heb ik alles weer in elkaar gezet en wat mij betreft was punt 4 volgens mij ook uitgesloten.

Maar wat was dan wel de oorzaak?

Omdat ik nu een powermeter had kon ik de frequentie karakteristiek meten van de meetgenerator. Deze was tussen 10 MHz en 1,4 GHz vlak en tot 1,8 GHz was het niveau 0,9 dB lager. Dus toch eigenlijk best wel goed.

Via een absolute meetbron bij 110 MHz zag ik geen niveau afwijking op de powermeter.

Ik had voor dat ik beschikte over de powermeter al wat metingen gedaan met de meetgenerator en de spectrumanalyzer en had boven de 1,1 GHz wel afwijkingen gemeten van 9 dB. Ik dacht toen dat dit kwam door de onnauwkeurigheid van de generator. Volgens de specificatie van de spectrumanalyzer mocht de afwijking maximaal 1,5 dB zijn.

Nu was het beeld ineens anders de spectrumanalyzer wijkt dus te veel af. Ook had ik eerder volgens de service documentatie een maintenance instelling geprobeerd uit te voeren.

Dit was de instelling van de “zero spur” je regelt daarmee de ongelijkheid van de 1e mixerdioden weg. Dit was een instelling die je eventueel makkelijk terug kon brengen in de oorspronkelijke staat. Het resultaat was niet zoals was beschreven.
Hier onder zie je een foto van de 1e mixer met het afregelpunt. Er is geen schema van de 1e mixer, maar ik denk dat je een kleine capaciteit verdraaid.

[image]

De frequentie karakteristiek bij de spectrumanalyzer wordt bepaald door de eigenschappen van de ingangsverzwakker en de onderdelen die tussen de 1e mixer zit en natuurlijk de 1e mixer zelf. Er was geen twijfel over de ingangsverzwakker, filter en 3 dB demping omdat dit allemaal passieve onderdelen waren. De overige mixertrappen bepalen niet de frequentie karakteristiek omdat deze steeds dezelfde frequenties krijgen aangeboden.

Zou er dus toch iets fout kunnen zijn met de 1e mixer?

Dus maar eerst weer alle theorie over mixers lezen (vooral op internet).

Als de isolatie tussen de LO- ingang en de RF/IF poort van de 1e mixer te laag zou zijn, dan kunnen er neveneffecten /signalen komen op de uitgang van de mixer. Vaak is de oorzaak een teveel onbalans in de mixer dioden.

Dat laatste zou het wel eens kunnen zijn omdat ik bij het corrigeren van “zero spur” geen dip kon krijgen en dat had te maken met de balansinstelling van de mixer dioden.

Een originele vervangende (gebruikte) mixer wordt soms aangeboden voor 500 dollar. Maar ik zag ook veel positieve berichten over het vervangen door een mixer van minicircuit type ZX05-83LH+

[image]

Dit is een dubbel balans mixer de originele is een “single balanced type”.

Bij de originele mixer is de IF out afgesloten met 50 ohm. Op de RF-in aansluiting komt het ingangssignaal binnen en komt ook het gemoduleerde uitgangssignaal naar buiten (zie hier voor het eerste schema).

Via een directionele filter wordt dit uitgangssignaal naar de volgende mixer gestuurd.
Bij gebruik van de minicircuitmixer is het directionele filter niet nodig.

Ik heb de Minicircuit mixer volgens onderstaand schema ingebouwd.

[image]

Omdat het niveau verlies van de nieuwe mixer veel minder is dan bij de oude moet er ook 10 dB extra verzwakking aangebracht worden op de RF uitgang van de minimixer.

Op onderstaande foto zie je de nieuwe mixer ingebouwd. Veel originele leidingen mogen niet verbogen worden omdat deze een filter of onderdeel van een filter zijn.

[image]

[image]

En ja hoor alle stoorverschijnselen zijn weg. De frequentiekarakteristiek is volgens specificatie. De inter-modulatie vervorming en de harmonische vervorming voldoen aan de specificatie. Kortom, het lijkt er op dat de spectrum analyzer nu geheel in orde is.

De vraag blijft hoe dit stoorsignaal via een slechte mixer balans terecht kan komen in de 1e middenfrequent.

Zou dit echt kunnen komen door een zeer kleine rimpel van het strobe signaal (5 MHz)?
Deze rimpel zou dan op het relatief hoge LO signaal van +10dB moeten zitten. Ik heb dit helaas niet kunnen meten daarvoor heb je dan weer een tweede spectrumanalyzer nodig.

reparatie spectrumanalyzer tektronix496 deel 3

door loek @, Exloo (Drenthe), 24-09-2014, 13:48 (3720 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door loek, 24-09-2014, 13:53

Je zou denken nu is het apparaat klaar, maar bij weer wat spelen zie ik toch weer een verschijnsel wat niet goed is.

Nu komt er juist bij geen gebruik van de phase lock een stoor signaal op twee zijbanden,
400 KHz verwijderd van het te meten signaal. Deze signalen zijn niet aanwezig bij gebruik van de phase lock en gaan in niveau mee met de stand van de ingangsverzwakker.

Op de onderstaande foto zie je in de voet van het signaal nog de twee zijbanden.

[image]

Op de onderstaande foto zie je de zijbanden op 400 KHz naast het te meten signaal.

[image]

Dit verschijnsel wijzigt ook steeds soms zijn de zijbanden bijna helemaal weg en soms zijn ze veel hoger in niveau.

Dus maar weer beginnen met beredeneren en zoeken.

A)
Omdat het verschijnsel steeds wisselde in niveau heb ik met een föhn verschillende printplaten selectief verwarmd. Dit gaf geen indicatie /veranderingen.

B)
Er zijn drie modulator trappen en het stoorsignaal zou bij elke mixer kunnen ontstaan.
Elke LO bij een modulatie trap heeft een phase lock voorziening echter in alle gevallen verschillend uitgevoerd. Nergens komt een frequentie of afgeleiden voor van 400 KHz.

Toch voor de zekerheid dezelfde metingen uitgevoerd als eerder beschreven dus los koppelen van een LO en vervangen door een externe generator.

Hierdoor kon ik de 2e en 3e trap uitsluiten daar kwam het stoorsignaal niet vandaan.

C)
De fout moet dus uit de 1e mixer/LO combinatie komen. Maar zoals al eerder beschreven is heb ik (nog niet) alle meetapparatuur om alles in dit circuit te kunnen meten.

Zou er dan toch iets niet goed zijn met de 1e mixer. Volgens de specificaties werden de juiste signalen aangeboden?

Toch voor de zekerheid het LO niveau, met een externe verzwakker, 6 dB verlaagt. Dit gaf geen verandering.

Zou de 1e LO instabiel zijn in de stand “niet gelock”? Deze oscillator 2 tot 6 GHz is van het type YIG. De frequentie wordt veranderd door magnetische velden te wijzigen in twee spoelen. Één voor de grof en één voor fijn regeling. Het geheel zit in een verwarmde ruimte.

Alle verbindingen naar deze YIG oscillator zijn voorzien van ferriet spoelfilters /elco’s en tantaal condensatoren. Om te voorkomen dat er stoorsignalen naar binnen en buiten komen zie onderstaande foto.

Opmerking: Op deze foto is ook al de wijziging uitgevoerd die hierna beschreven is.

[image]

Ik had bij de eerdere beschreven reparatie alle filtercondensatoren vervangen ook de Tantaal condensatoren. Deze laatste had ik speciaal nieuw besteld met een productie datum van vorig jaar. Ook had ik alle condensatoren eerst gemeten op capaciteit en ESR.

Eigenlijk was ik een beetje aan het eind van de mogelijke oorzaken. En zou ik wachten met verder zoeken tot dat ik een generator gekocht had met voldoende stabiliteit in het bereik 2 tot 6 GHz.
Er gaan ook twee voedingslijnen van 15 Volt naar binnen in de YIG ruimte. Één voedingslijn wordt volgens het schema niet gebruikt en is voor “ FUTURE USE”

Op deze voedingslijn zaten ook geen filters/ferriet kernen. Bij nogmaals meten op alle besturingslijnen van de YIG generator zag ik nergens stoorsignalen. Alles was beneden de 2 mV.

De niet gebruikt voedingslijn had ik nog nooit gemeten maar per ongeluk tikte ik met de scoop probe er op en zag een 400 KHZ signaal staan van 50 mV. De gelijkspanning was wel 15 Volt. Dit was geen toeval dit signaal moet de oorzaak zijn. Met een condensator van 0,1 uF was het signaal niet meer zichtbaar op de scoop en ook het verschijnsel op de analyzer was verdwenen.

De bron van deze 15 Volt zat op een andere print en via het moeder board en twee connectors werd het aangesloten op de YIG.

Op de bron stond de 400KHZ niet. Daar wordt de gelijkspanning weer afgeleid van een hogere spanning en met precisie spanningsregelaar (geen driepoot) maar met een IC en transistoren wordt de 15 V gemaakt. Op de uitgang staat ook een elco van 100uF.

Ik heb nog geprobeerd met een open scoop probe te zoeken onderweg vanaf de 15 V bron maar kan nergens 400KHz vinden. Wel zie je allerlei signalen van de hoogspanning, etc.

Het zou kunnen zijn dat daar een mengproduct uitkomt van 400KHz. Ook zou er iets in de YIG kunnen zitten dat op 400KHz oscilleert.

In ieder geval zorgt dit 400KHzsignaal er voor dat de YIG in dat ritme veranderd in frequentie en zo dus phase modulatie verooorzaakt. Met als gevolg de zijbanden.

In de stand phase lock wordt de 1e LO vast gezet en kennelijk heeft het 400 KHz signaal dan geen effect meer. Het 400 KHz signaal is in deze situatie nog wel aanwezig.

Om van alle problemen af te zijn heb ik op de connector dicht bij de YIG een elco van 47uF en een condensator van 0,15 uF aangebracht. Er is nu niets meer te zien van zijbanden.

[image]

[image]

De vragen die onbeantwoord blijven zijn:
1e
Hoe kan, bij inschakelen Phase lock, een stoorsignaal via de 1e mixer zichtbaar worden. Dit moet dan via de 1e LO komen welke een relatief hoog signaal (+10dBm) heeft.

2e
Hoe en waar ontstaat het 400 KHz signaal en hoe kan dit de frequentie van de YIG beïnvloeden.

Wie weet komen deze antwoorden ooit.
Ik ben begonnen met de reparatie op 1 maart 2014 en denk dat de spectrum analyzer nu echt klaar en perfect is. In ieder geval heb ik veel geleerd over de werking van deze spectrumanalyzer.

Met vriendelijke groet

Loek

door Doeve @, Borgercompagnie, 24-09-2014, 15:20 (3720 dagen geleden) @ loek

Compliment Loek
Ik zou willen zo diep in een schakeling te kunnen gaan.

door HM @, Hilversum, 24-09-2014, 18:22 (3719 dagen geleden) @ loek

Heb je ook geprobeerd de originele 1e mixer weer te plaatsen nu het 400kHz stoorsignaal weg is ?
Kan me voorstellen dat dat signaal ergens mee synchroon was en dan op het scherm op een vaste plek terecht komt.

Al met al een pittige klus. HP maakt(e) kwalitatief prima apparaten maar als je er aan moet servicen is dat een drama.

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-09-2014, 21:01 (3719 dagen geleden) @ HM

tja, HM, gelukkig was het geen HP maar een trektopniks :-)

proficiat met je doorzettingsvermogen Loek.

groeten

Kris

door soundman2 @, Wouw, 24-09-2014, 21:20 (3719 dagen geleden) @ HM
Gewijzigd door soundman2, 24-09-2014, 21:26

Heb je ook geprobeerd de originele 1e mixer weer te plaatsen nu het 400kHz stoorsignaal weg is ?
Kan me voorstellen dat dat signaal ergens mee synchroon was en dan op het scherm op een vaste plek terecht komt.

Al met al een pittige klus. HP maakt(e) kwalitatief prima apparaten maar als je er aan moet servicen is dat een drama.

Het is weer eens wat anders dan het repareren van een 100Hz brommetje in een radio.
Overigens was het geen HP, maar een Tektronix.
Reparatie van dergelijke apparaten vallen doorgaans buiten het bereik va de doorsnee reparateur, al was het alleen al vanwege de benodigde apparatuur en calibratie.
Een reparateur bij een leverancier/importeur, heeft vaak ook komplete remplace modulen in voorraad, waardoor je sneller een diagnose kunt stellen in een twijfelgeval. Hij beschikt over goede documentatie en wordt ook geschoold in de gebruikte technieken. Ook modificaties, zoals het voorgaande geval er een had kunnen zijn, zijn hem meestal bekend.
Een module kan dan op een later tijdstip in een eventueel gespecialiseerde afdeling worden gerepareerd.
Het repareren is dus niet altijd een drama, maar doorgaans wel kostbaar.
Fabrikage en/of ontwerpfouten komen overal voor.
Zo heb ik een scope PM3295 van Philips . Die had het euvel, dat de trigger soms niet werkte. Bij het opsporen van de fout bleken twee printen met een groot aantal pennen als sandwich op elkaargestoken waren. De fout was, dat de pennen zo kort waren, dat een deel nauwelijks contact maakte met het vrouwelijke gedeelte. Sommige pennen raakten wel, maar zaten niet in de klemveertjes.
Zo'n fout treedt dan na jaren op.

Soundman2

door r2d2 † @, Sittard-Geleen, 24-09-2014, 22:52 (3719 dagen geleden) @ loek

In de tek 27xx serie zitten programmeerbare logic ICs van o.a. Signetics. Zeg maar PALs, maar dan anders. Nadeel van die dingen is dat ze hun inhoud spontaan (deels) kunnen verliezen. Geen idee of ze ook in dit model zitten.

door loek @, Exloo (Drenthe), 25-09-2014, 12:00 (3719 dagen geleden) @ r2d2 †
Gewijzigd door loek, 25-09-2014, 12:07

In de tek 27xx serie zitten programmeerbare logic ICs van o.a. Signetics. Zeg maar PALs, maar dan anders. Nadeel van die dingen is dat ze hun inhoud spontaan (deels) kunnen verliezen. Geen idee of ze ook in dit model zitten.

In dit apparaat zitten geen PAL,s. Maar dat wil niet zeggen dat er geen fouten in kunnen ontstaan. De firmware is te downloaden (bij particulier) en dat is mogelijk gemaakt omdat sommige problemen kregen met de Eproms.

Met vriendelijke groet,

Loek

door loek @, Exloo (Drenthe), 25-09-2014, 12:06 (3719 dagen geleden) @ HM

Ik heb niet meer geprobeerd om na het oplossen van de "400 KHz fout" de oude mixer terug te plaatsen.

Ik verwacht niet dat het andere probleem "van stoorsignaal bij gebruik van phase lock" dan opgelost zou zijn. Ook het probleem van de te veel signalen rondeom de "nul doorgang" ook genoemd "zero spur" en de slechte frequentie karakkteristiek zouden daar niet mee verbeteren.

Verder is terug bouwen een behoorlijke klus omdat je dan weer verschillende (water-) leidingen moet verbuigen.

Met vriendelijke groet,

Loek

door HM @, Hilversum, 25-09-2014, 17:04 (3718 dagen geleden) @ kris

Oops, inderdaad maar qua opbouw degelijkheid wel vergelijkbaar....

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 26-09-2014, 06:40 (3718 dagen geleden) @ loek

Oudere types driepuntregelaars kunnen op die frekwentie genereren als de ontkoppel c's het laten afweten.

Groeten, Hans PA0H

door Fred101, 28-09-2014, 15:23 (3716 dagen geleden) @ loek

Mooi werk ! Ik heb een 2710 gerepareerd, als je daar wat over zoekt lijken die wel heel vaak te sneuvelen. Die van jou zijn volgens mij wat degelijker. Maar defecte 2712 vind je weer niet veel en die zijn qua constructie vergelijkbaar.

Ik kreeg het ding van iemand als een soort bouwpakket. (alle inwendige kabeltjes en coax lagen los en wat pcb's idem) Verder deed hij weinig.

Bij mij was dus zo'n PLS dood (naast nog veel meer dingen) Nu ben ik geen held in digitale toestanden, ben beter thuis in analoog, maar een kennis die daar wel goed in is heeft daar naar gekeken toen hij hier was om twee van zijn multimeters te laten calibreren. En zijn conclusie was ook : dood als een pier en net voor die had hij geen code gevonden (om in een moderne vervanger te laden.)

Ik heb het ding toen "gebypassed" en dat lukte vreemd genoeg. En toen ik eenmaal beeld werd het makkelijker en heb ik hem uiteindelijk werkend gekregen. Zeker 2 maanden mee bezig geweest.

Veel was niet zozeer moeilijk maar gewoon veel werk. bv om zo'n blikken afscherming van een filter af te krijgen (met een verfstripper ) en weer terug solderen. Ook waren sommige onderdelen zo slecht bereikbaar dat het halve ding eerst uit elkaar moest. Geen extenders dus heel vaak, pcb eruit, aansluiting voor probe solderen, probe eraan, weer terug frutten, ding weer aan en meten. En zo soms 20x achter elkaar om een signaal te volgen. Het manual klopte vaak voor geen meter dus dat betekend vaak eerst uitzoeken hoe het werkt/zit.
Maar het is allemaal goed gekomen. Ik had al een perfect werkende 2712 maar de 2710 heeft ook een TG. Was vooral een leerzaam traject.

Net als bij jou doet de mijne het weer perfect, ik heb nog niks raars kunnen ontdekken, maar ik vraag me nog steeds af wat die defecte PLS nu eigenlijk hoort te doen. Die zat er niet voor de sier of als pcb verwarmer

http://www.pa4tim.nl/?p=4522 Dat is mijn verslagje..