beeldkwaliteit SuperTech CTV-903 (15cm KTV) (Toestel of techniek)
door Jac Janssen , Eindhoven, 26-09-2014, 08:31 (3720 dagen geleden)
Toch nog maar eens gekeken of de convergentie wat verbeterd kon worden.
En dat was zo.
Nog steeds niet spectaculair goed (vooral niet linksonder), maar in ieder geval naar te kijken.
(Groen zou nog iets sterker mogen, en blauw ietsje minder.)
Jac
beeldkwaliteit SuperTech CTV-903 (15cm KTV)
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 26-09-2014, 11:05 (3720 dagen geleden) @ Jac Janssen
Hoi Jac,
Hoe heb je de convergentie bijgesteld? Met de draairingen en de positie van het juk, of heb je ook 'roerstaafjes' gebruikt? Als je dat laatste nog niet hebt gedaan, kan je misschien baat hebben bij een 'roerstaafje' linksonder.
door Jac Janssen , Eindhoven, 26-09-2014, 11:31 (3720 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Hi Maarten,
Ik heb alleen met de draairingen gewerkt.
Mijn ervaring met KTV op dit gebied is erg beperkt.
Hoe gaat dat precies in zijn werk?
Bedankt voor het meedenken!
Jac
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 26-09-2014, 11:58 (3720 dagen geleden) @ Jac Janssen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 26-09-2014, 12:00
In computermonitoren en trinitrontelevisies worden voor het bijstellen van hoeken of kleine stukjes beeld vaak flexibele strookjes plastic gebruikt met een klein stukje permalloy op het uiteinde. Door hiermee tussen juk en beeldbuis te schuiven en te draaien kan je een verstoring van het afbuigveld creeeren die de convergentiefout zo goed mogelijk te niet doet. Bij normale inline-buizen kwam je dat eigenlijk nooit tegen, daar waren de fabricagetoleranties nauw genoeg, maar dat betekent niet dat je ze er niet voor kunt gebruiken.
door Jac Janssen , Eindhoven, 26-09-2014, 18:40 (3719 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Bedankt Maarten.
Ik zal eens kijken of ik ergens iets tegenkom.
Ik heb zelf in ieder geval niets liggen op dit gebied.
De computermonitors zijn (helaas dus...) al weer een paar jaar geleden weggegaan.
Jac
door Hans van Kampen , Voorhout, 26-09-2014, 15:12 (3719 dagen geleden) @ Jac Janssen
Gewijzigd door Hans van Kampen, 26-09-2014, 15:13
Hallo Jac,
Op het printplaatje aan de voet van de beeldbuis zitten bij de 3 video eindtorren ook 3 potmeters voor Rood Groen en Blauw
Wellicht daar aan bijstellen om kleur bij te regelen.
Rood en blauw lijken normaal dus even groen bijregelen zodat het beeld minder paars wordt.
Succes.
--
Hans van Kampen
door Jac Janssen , Eindhoven, 26-09-2014, 18:44 (3719 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Bedankt voor je reactie Hans.
Bij dit toestelletje zit er 1 vaste instelling en 2 instelbare als ik het goed zie. (groen is de vaste deler)
Dus dat zou zeker moeten kunnen.
Ik had alleen met een zw-w testsignaal gekeken en het wit was wel goed, dus kastje al weer te vroeg dicht gemaakt natuurlijk.
Zal dus toch weer nog eens een keertje open moeten.
Jac
door Lonny, 26-09-2014, 15:50 (3719 dagen geleden) @ Jac Janssen
Beste Jac,
Moeilijk om een convergentie te beoordelen zonder convergentie patroon op de buis
Het plaatsen van convergentie strips is niet echt eenvoudig en zeker niet bij dit toestel
-geen toegang tot onderzijde buis
-deflectiespoel met veel lijm ...strip moet tussen deflectie spoel en het CRT glas
-er bestaan veel soorten strips met verschillen in strekte van de magneet en vorm,ook onder hoek ...zie foto zwart stukje is magneet geel is zelfklever
Wil je toch experimenteren dan zou ik voorstellen om de buis uit te bouwen en te bevestigen op vb.een houten frame of vier latjes
Heb je geen ervaring dan zou ik er toch niet aan beginnen,wat we in het berdijf vroeger deden was de fout verdelen dus met de ringen "spelen" tot de fout minder zichtbaar is
Vb. verschuiven naar boven,daar komen geen witte ondertitels voor en zal de fout ook minder opvallen
Indien je strips wenst zijn er twee mogelijkheden of ik kan er opsturen of afbraak van oude TV
Wens je verdere info laat dan maar iets van je horen
Met vriendelijke groeten,
Marc Chaerl
door Jac Janssen , Eindhoven, 26-09-2014, 19:02 (3719 dagen geleden) @ Lonny
Dag Marc,
Bedankt voor je toelichting en foto. Ik wist niet dat de stripjes zo als setje/pakketje te koop waren. Maar dat moet natuurlijk wel zo zijn. Ik beken er ook nooit naar gezocht te hebben.
Mijn interesse ging (gaat) vooral uit naar de oudere zwart-wit toestellen, en ik heb slechts een paar kleuren-TV's in mijn verzamelingetje.
De convergentie is "afgeregeld" met een dun wit lijnenpatroon (uit een Philips PM5515 signaalgenerator). Anders is het eigenlijk niet goed te zien, zoals je al aangeeft.
Ik heb de afbuigunit niet los gehad.
Ik heb het zo ingesteld dat het totaalplaatje nog min of meer aanvaardbaar is.
Waarbij dan telkens een wat slechter gebiedje ontstaat ten gunste van een wat beter gebiedje.
Het lukt niet om het hele ondertitelgebied perfect te krijgen, en als ik dat nog wat beter maak dan op de foto, dan onstaan er elders ontoelaatbare afwijkingen.
Dit is min of meer een redelijk compromis.
Ik betwijfel dat de originele eigenaars van deze toestelletjes voor de koop echt op de beeldkwaliteit gelet hebben.
Als je soms ziet naar wat voor slecht ingestelde toestellen mensen zaten (en nog steeds zitten) te kijken
Jac
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 26-09-2014, 23:22 (3719 dagen geleden) @ Jac Janssen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 26-09-2014, 23:30
Hoi Jac,
Zulke nette pakketjes had ik ook nog nooit gezien. Wel eens losse stripjes bij Sony besteld in de tijd dat een Trinitron nog verkoopbaar was en ik hem graag beter dan af-fabriek de deur uit deed.
Bij grote buizen was het afstelvoorschrift vaak zelfs dat in de hoeken de lijnen van het testbeeld elkaar mochten raken inplaats van over elkaar heen vallen. Sony was een van de laatste fabrikanten die zulke grove afwijkingen binnen het productieproces onder controle kreeg, vandaar dat zij die stripjes gebruikten en voor de service ook nog los verkochten. Bij inlinebuizen waren de productietoleranties tegen die tijd zo klein dat de stripjes alleen nog bij monitoren nodig waren.
Ik zal ook eens kijken hoe of wat, er staan ook nog wel ergens 1 of 2 sloopmonitoren al had ik die vooral bewaard om het binnenwerk als "HDTV" in een oude televisiekast te monteren, en ik moet nog wel wat van die staafjes uit de sloop hebben liggen... Maar waar...
Overigens heb je voor zo'n klein buisje ook maar hele kleine staafjes nodig. Die van een 28" of 32" Trinitron zijn in elk geval te grof. Misschien kan je ze zelf maken van een stripje plastic met een klein stukje trafoblik aan het uiteinde. Goed vastmaken aan het stripje, want het wordt warm en er komen mechanische krachten op.
Edit: ik lees bij herlezing dat Marc het over magneetjes heeft, maar mijnsinziens klopt dat niet en gaat het juist om het absorberen of vervormen van het magnetisch veld van de afbuigspoel.
door Lonny, 27-09-2014, 18:37 (3718 dagen geleden) @ Maarten Bakker
> Edit: ik lees bij herlezing dat Marc het over magneetjes heeft, maar mijnsinziens klopt dat niet en gaat het juist om het absorberen of vervormen van het magnetisch veld van de afbuigspoel.
Beste Maarten,
Ik zie dat we het terug niet eens zijn....
Wat denk je dan dat de 6 multipole ringen zijn op de hals van de CRT .....juist ja magneten
Een magnetisch veld kan men veranderen met een andere magneet ...verzwakken of versterken
Voor kleine plaatselijke afwijkingen als convergentie strips gebruiken we magneten uit het zelfde materiaal
Wens je te experimenteren knip dan eens een klein beetje van die "rubber magneetstrip" die men gebruikt om de deur van de douche te sluiten
kleef het op een stukje plastiek en doe de proef
Met vriendelijke groeten,
Marc Chaerle
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 27-09-2014, 19:32 (3718 dagen geleden) @ Lonny
Gewijzigd door Maarten Bakker, 27-09-2014, 19:34
Beste Marc,
Ik ben het zonder meer met je eens dat voor de 'neck assembly' magnetische multipolen gebruikt worden (in moderne buizen in het kanon geïntegreerd; ik heb zelfs een spoelenset liggen, helaas zonder bijbehorende aansturing, waarmee dit veld aangebracht werd), en dat ook de bekende vierkante of staafvormige magneetjes aan het afbuigjuk in zwart-wit toestellen magnetisch zijn. Ik herinner me onder het kopje "Sony Trinitron" ook nog dat er ronde magneetjes verkocht werden die je op de kolf van de buis kon plakken.
Ik heb echter zelf nooit kunnen constateren dat de 'roerstaafjes' magnetisch zijn. Het lijkt me ook dat het gebruikte materiaal onder invloed van het veld van het afbuigjuk snel gedemagnetiseerd zou zijn. Vandaar mijn overtuiging dat het hierbij gaat om materiaal zoals permalloy dat niet van zichzelf magnetisch is.
Ik zal eens zoeken of ik daar hard bewijs van kan vinden.
door Jac Janssen , Eindhoven, 27-09-2014, 19:35 (3718 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Interessante materie Marc en Maarten.
Een simpele test is natuurlijk om te kijken of 2 van de strips van Marc magnetisch ten opzichte van elkaar reageren (aan elkaar "plakken" of afstoten).
Jac
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 27-09-2014, 19:37 (3718 dagen geleden) @ Jac Janssen
Hoi Jac,
Dat doen ze in mijn herinnering niet, maar de ringen van een neck assembly doen dat ook niet zo duidelijk, terwijl ik zeker weet dat die wèl magnetisch zijn. Je moet dus een vrij gevoelig instrument hebben om het veld aan te tonen. Met een Hall-sensor zal het wellicht wel gaan.
door HM , Hilversum, 28-09-2014, 08:32 (3718 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Beetje ijzervijlsel op een vel papier.....
proefje dateert nog van de middelbare school waarbij de veldlijnen zichtbaar werden.
door fury, 07-10-2014, 11:08 (3709 dagen geleden) @ HM
ooit eens een sony tv gehad.. was toen nog een redelijk jong ding. Echter was deze voorover gevallen op zn beeldbuis. Masker vervormd en verschrikkelijk beeld. Normaal dus gewoon sloop.. maar heb toen heel koppig magneetjes op de beeldbuis geplakt..... hele sterkte magneten zelfs.. tot het beeld weer acceptabel was. twas echt sloop...maar hij heeft toch nog een tijd gespeeld.
Maar dit was geen kwestie meer van fijntunen.. eerder een experiment. Twaren neodymium magneten.
Grtz, Hans