reparatie spectrumanalyzer tektronix496 deel 3 (Toestel of techniek)

door Fred101, 28-09-2014, 15:23 (3715 dagen geleden) @ loek

Mooi werk ! Ik heb een 2710 gerepareerd, als je daar wat over zoekt lijken die wel heel vaak te sneuvelen. Die van jou zijn volgens mij wat degelijker. Maar defecte 2712 vind je weer niet veel en die zijn qua constructie vergelijkbaar.

Ik kreeg het ding van iemand als een soort bouwpakket. (alle inwendige kabeltjes en coax lagen los en wat pcb's idem) Verder deed hij weinig.

Bij mij was dus zo'n PLS dood (naast nog veel meer dingen) Nu ben ik geen held in digitale toestanden, ben beter thuis in analoog, maar een kennis die daar wel goed in is heeft daar naar gekeken toen hij hier was om twee van zijn multimeters te laten calibreren. En zijn conclusie was ook : dood als een pier en net voor die had hij geen code gevonden (om in een moderne vervanger te laden.)

Ik heb het ding toen "gebypassed" en dat lukte vreemd genoeg. En toen ik eenmaal beeld werd het makkelijker en heb ik hem uiteindelijk werkend gekregen. Zeker 2 maanden mee bezig geweest.

Veel was niet zozeer moeilijk maar gewoon veel werk. bv om zo'n blikken afscherming van een filter af te krijgen (met een verfstripper ) en weer terug solderen. Ook waren sommige onderdelen zo slecht bereikbaar dat het halve ding eerst uit elkaar moest. Geen extenders dus heel vaak, pcb eruit, aansluiting voor probe solderen, probe eraan, weer terug frutten, ding weer aan en meten. En zo soms 20x achter elkaar om een signaal te volgen. Het manual klopte vaak voor geen meter dus dat betekend vaak eerst uitzoeken hoe het werkt/zit.
Maar het is allemaal goed gekomen. Ik had al een perfect werkende 2712 maar de 2710 heeft ook een TG. Was vooral een leerzaam traject.

Net als bij jou doet de mijne het weer perfect, ik heb nog niks raars kunnen ontdekken, maar ik vraag me nog steeds af wat die defecte PLS nu eigenlijk hoort te doen. Die zat er niet voor de sier of als pcb verwarmer

http://www.pa4tim.nl/?p=4522 Dat is mijn verslagje..

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks