Goedendag
Ik ben op zoek naar condensators voor mijn voorversterker.
Heeft ook iemand ervaring met het merk Geisol voor audio
toepassing? Ik had er nog nooit van gehoord. Ik heb nodig
10uf 100 volt 4.7uf 100 volt 2.2uf 100 volt. Kan mij iemand
helpen? Hoor het graag.
Roell
condensatoren
door soundman2 , Wouw, 29-09-2014, 14:06 (3948 dagen geleden) @ roell
Gewijzigd door soundman2, 29-09-2014, 14:37
Het is wel zo, dat hoe moeilijker ze te koop zijn en hoe duurder, dat ze navanant ook veel beter klinken, met name het geïntegreerde stereobeeld is veel opener.
Overigens presteren gewone elco's doorgaans uitstekend.
Of is Geisol gewoon de afkorting voor geïsoleerd? Dan zijn het gewone condensatoren.
Welke voorversterker met halfgeleiders heeft elco's van 100 volt nodig?
Soundman2
condensatoren
door soundman2 , Wouw, 30-09-2014, 08:16 (3947 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 30-09-2014, 08:21
Het probleem van de Geisol condensatoren is opgelost.
In het verleden hadden Siemens etc. MKT condensatoren met aansluitvlakken aan de zijkant. Die vlakjes was dan weer een draad op gepuntlast. Dergelijke vlakjes waren niet geïsoleerd en konden dus ergens mee kontakt maken, zoals een printvlak.
Later zijn de condensatoren geheel ingekapseld en dus volledig geïsoleerd. Kans op sluitingen zijn daardoor uitgesloten.
Als je op de site van AST zoekt op condensatoren, zie je MKT staan in een blauwe behuizing.
Een vakje bevat nog en afbeelding van de oude types, die nog beperkt voorradig zijn.
De geschiktheid voor audio heeft in zeer kritische schakelingen te maken met de bouwwijze. De meeste filmcondensatoren hebben een gewikkelde structuur en daardoor enige zelfinductie. Dat fenomeen is bij gelaagde condensatoren afwaezig.
Geisol. is dus geen merk, zoals ik al aan gaf in mijn vorige bijdrage.
De Geisol. condensatoren hebben een gelaagde structuur.
mvg Soundman2
condensatoren
door franc , Loosbroek, 30-09-2014, 08:23 (3947 dagen geleden) @ soundman2
Hallo Henk,
Wanneer wordt het in audio kritisch?
Het zal wellicht wel in filterschakelingen zijn, maar de betere typen condensatoren hiervoor zoals KS(styroflex) om maar wat te noemen zijn toch ook allen gewikkeld?
Verder zijn die Siemens C's alleen gemaakt voor printmontage en willen de pootjes wel eens losraken bij kleine verbuiging ervan.
Verder lijken me het wel goede C's.
Groet Frank
condensatoren
door soundman2 , Wouw, 30-09-2014, 10:11 (3947 dagen geleden) @ franc
Hallo Henk,
Wanneer wordt het in audio kritisch?
Gevaarlijke vraag, die de meest dubieuze antwoorden kan opleveren.
Zelfinducties kunnen inderdaad van invloed zijn op bepaalde schakelingen.
Volgens mij is dat marginaal maar wel wetenschappelijk aantoonbaar, in tegenstelling tot de vele beweringen in het "high-end"audiocircuit. Daar wordt de grootst mogelijke onzin voor veel geld aan de man gebracht.
Wetenschappelijk is het nimmer aantoonbaar, omdat de techniek nog net zo ver is.........
Voor de gewone luisteraar voldoen gewone condensatoren uitstekend.
Soundman2
condensatoren
door GottfriedJulius, 30-09-2014, 12:14 (3947 dagen geleden) @ soundman2
Dit snap ik niet. Kun je dat verklaren?
"Het is wel zo, dat hoe moeilijker ze te koop zijn en hoe duurder, dat ze navanant ook veel beter klinken, met name het geïntegreerde stereobeeld is veel opener."
Juul - PE0GJG
condensatoren
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 30-09-2014, 12:26 (3947 dagen geleden) @ GottfriedJulius
Dat is logisch toch? Een variant op 'wat je van ver haalt is lekker' en 'alle waar naar zijn geld'. Of het klopt, is onbelangrijk.
Dat gezegd, als je rommel gebruikt in je signaalweg dan heb je misschien niet eens een kenner nodig om het verschil te horen. Ik denk (maar heb het zelf niet beluisterd) dat zo'n MKC van 2 euro beter zijn werk doet dan een MKT van 10 euro. Ga je er honderden euro's tegenaan gooien dan weet je eigenlijk vantevoren dat je geen verschil gaat merken, maar dat zal je nooit toegeven omdat je anders voor aap staat.
condensatoren
door soundman2 , Wouw, 30-09-2014, 12:45 (3947 dagen geleden) @ GottfriedJulius
Dit snap ik niet. Kun je dat verklaren?
"Het is wel zo, dat hoe moeilijker ze te koop zijn en hoe duurder, dat ze navanant ook veel beter klinken, met name het geïntegreerde stereobeeld is veel opener."
Juul - PE0GJG
Waarschijnlijk ben je te nuchter voor het HIGH-END gebrabbel, maar heb je niets te doen, kijk dan eens op www.breem.nl en http://www.kempelektroniks.nl/nl/186/kempelektroniks/producten.
Je mag zelf je oordeel vellen.
Soundman2
condensatoren
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 29-09-2014, 20:31 (3948 dagen geleden) @ roell
Gewijzigd door Maarten Bakker, 29-09-2014, 20:33
Het merk dat jij noemt ken ik niet, maar de Fustica-webshop heeft de waardes die jij zoekt onder andere in polycarbonaat (Wima MKC) liggen. Dat zijn uitstekende audiocondensatoren dacht ik. Anders moet je hem gewoon even mailen, Ger Fust heeft jarenlange ervaring in het audiogebeuren en kan je zo vertellen of het is wat je zoekt.
condensatoren
door roell , Meppel, 30-09-2014, 12:31 (3947 dagen geleden) @ roell
Beste allemaal
Dank voor de hulp die ik van u mocht ontvangen.Ik heb weer wat geleerd
over condensatoren, en ik ga hier zeker wat mee doen.
Groeten
Roell